Fremsat den 27. januar 2022 af Stén Knuth (V),
Louise Schack Elholm (V),
Bertel Haarder (V), Jan E.
Jørgensen (V),
Karsten Lauritzen (V),
Ellen Trane Nørby (V),
Hans Christian Schmidt (V) og Kim Valentin (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udvide skattefritagelsen for visse
selvejende institutioner og almennyttige institutioner og
foreninger
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag i folketingsåret 2022-23 om at
udvide skattefritagelsen for en række selvejende
institutioner til også at omfatte visse selvejende
institutioner for ældre, handicappede og udsatte og
almennyttige institutioner og foreninger på kultur- og
idrætsområdet som udlagt i »Aftale om finansloven
for 2019«.
Bemærkninger til forslaget
I aftalen om finansloven for 2019
indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti den 30. november 2018
indgik et forslag om at udvide skattefritagelsen, der er
gældende for en række selvejende institutioner med
konkrete formål, herunder f.eks. hospitaler, skoler, og
selvejende teatre og daginstitutioner, til også at
gælde for selvejende institutioner for ældre,
handicappede og udsatte og almennyttige institutioner og foreninger
på kultur- og idrætsområdet. Da forslaget
desværre ikke blev gennemført før
regeringsskiftet, ønsker forslagsstillerne, at regeringen
pålægges at fremsætte lovforslag om
ændringen nu.
For så vidt angår foreninger, som
beslutningsforslaget berører flest af, er de i dag kun
skattepligtige for erhvervsmæssig indkomst. Dermed er det
skattepligtige indtægtsgrundlag for de fleste foreninger
begrænset. Et eksempel kan være en frivilligt drevet
idrætsforening, der udlejer idrætsbaner eller lokaler
til andre formål. I mindre skala kunne det være en
frivillig forening, der faciliterer arrangementer for medlemmer,
men som også tillader eksterne gæster mod en
entré, eller en spejderforening, der udlejer spejderhytten
til et elevråd. Indtægterne herfra tæller som
erhvervsmæssig indkomst, og den er derfor skattepligtig.
Selv om der er lavet ændringer af
selskabsskattelovgivningen før for at lette den
administrative byrde for selvejende institutioner og almennyttige
foreninger, er effekten af disse ændringer begrænset.
En ændring fra 2017 afstedkom en regelforenkling,
således at mindre foreninger m.v., der har en skattepligtig
indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for
uddelinger og hensættelser, nu kan indlevere en
erklæring til Skatteforvaltningen frem for at indsende en
selvangivelse (lov nr. 1683 af 26. december 2017). Men hvor
ændringen i princippet har ført til en lettelse af
regelbyrden, er langt de fleste mindre, frivilligt drevne
foreninger formodentlig ikke bevidste om, hvilke skatteregler -
hvis nogen - de er omfattet af. Manglende bevidsthed om, hvilke
indtægter der er skattepligtige, og hvilke der ikke er, kan
derfor nemt føre til utilsigtet skattesvig.
Med forslaget fjernes risikoen for, at mange
aktører - der ellers opererer i god tro - bryder
lovgivningen ved ikke at betale skat af indtægter fra
erhvervsmæssig virksomhed, ligesom de, der lever op til
reglerne, vil opleve, at de kan beholde flere indtægter til
at forfølge foreningens eller institutionens almennyttige
formål. Forslaget vil tillige indebære en administrativ
lettelse for Skatteforvaltningen, der vil opleve en mere
begrænset kontrolopgave med disse foreninger og institutioner
fremadrettet.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
regeringen pålægges at fremsætte lovforslag om at
udvide skattefriheden for selvejende institutioner for ældre,
handicappede og udsatte og almennyttige institutioner og foreninger
på kultur- og idrætsområdet som udlagt i
»Aftale om finansloven for 2019«.
Regeringen skal i det lovforberedende arbejde
udarbejde udkast til den nærmere afgrænsning, herunder
under hensyntagen til at konkurrenceretten overholdes i de
situationer, hvor der kan være private aktører. Det
bør efter forslagsstillernes opfattelse være et krav,
at eventuelt overskud forbliver i institutionen/foreningen og
udelukkende kan anvendes til institutionens/foreningens
formål. Den endelige afgrænsning skal aftales blandt de
partier, der støtter forslaget.
Provenumæssige konsekvenser
Skatteministeren har i svar på
Skatteudvalgets spørgsmål 676 (folketingsåret
2020-21) oplyst, at det ikke er muligt at give en oversigt over
skatteindtægterne fra almenvelgørende foreninger, men
har umiddelbart vurderet, at disse er begrænsede.
På den baggrund vurderes mindreprovenuet
som følge af forslaget ligeledes at være
begrænset, om end det vil afhænge af den konkrete
afgrænsning. Forslagsstillerne har dog for god ordens skyld
bedt skatteministeren redegøre for det forventede
mindreprovenu og forventer, at svaret foreligger inden 1.
behandling af nærværende beslutningsforslag. Eventuelle
udgifter vil blive fundet inden for rammen af Venstres
finanslovsprioriteter for 2022.
Skriftlig fremsættelse
Stén Knuth
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udvide skattefritagelsen for visse selvejende institutioner og
almennyttige institutioner og foreninger.
(Beslutningsforslag nr. B 76)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.