Fremsat den 26. januar 2022 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Astrid Carøe (SF), Halime Oguz (SF),
Trine Torp (SF),
Samira Nawa (RV) og Rosa Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national handlingsplan mod partnerdrab
på kvinder
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en national handlingsplan mod partnerdrab på
kvinder inden udgangen af 2022. Handlingsplanen skal udarbejdes med
inddragelse af både eksperter og forskere samt relevante
interesseorganisationer på området, herunder bl.a.
Danner, Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK), Everyday
Sexism Project Danmark (EDSP) og Dansk Kvindesamfund.
Bemærkninger til forslaget
Partnerdrab på kvinder er et betydeligt
samfundsproblem, som kræver større opmærksomhed,
end det har i dag. Derfor foreslås med dette forslag, at der
udarbejdes en national handlingsplan mod partnerdrab på
kvinder, så danske kvinder ikke skal leve i frygt.
Forslagsstillerne ønsker en national
handlingsplan på området på baggrund af et
forslag fra Danner, LOKK, EDSP, Dansk Kvindesamfund og flere andre
organisationer på området. Disse organisationer skal
således også inddrages i arbejdet sammen med eksperter
og forskere på feltet. (»Hvor mange kvindedrab skal der
til, før politikerne gør noget? «,
berlingske.dk, den 27. maj 2021.
Kvinder er særlig udsatte for
partnerdrab
En række forskere har afdækket de
bagvedliggende statistikker for partnerdrab. Bl.a. har
Justitsministeriets Forskningskontor i rapporten »Typer af
drab i Danmark«, februar 2020, analyseret domme for drab
mellem 2012 og 2017. Rapporten viser, at partnerdrab udgør
23 pct. af det samlede antal drab i perioden. Her er 74 pct. af
ofrene kvinder, og gerningsmændene i samtlige tilfælde
er deres mænd. Hvis man sammenligner med gerningsmænd
til drab generelt, er relativt få gerningsmænd til
partnerdrab psykisk syge m.v. efter straffelovens § 16. Ofte
er motiverne til partnerdrab jalousi og separation.
Retsmediciner Asser Hedegård Thomsen har
i sin ph.d-afhandling »Homicide in Denmark 1992-2016«
fra 2020 afdækket drab i perioden 1992-2016 i Danmark. Han
konkluderer, at over halvdelen (56 pct.) af de dræbte kvinder
(298 kvinder) i perioden blev slået ihjel af deres partner
eller tidligere partner. Ligeledes var 85 pct. af ofrene for
partnerdrab kvinder. For de kvindelige ofre var gerningsmandens
motiv overvejende jalousi og/eller skilsmisse. Generelt
udgør partnerdrab 26,7 pct. af alle drab i perioden, hvilket
gør det til den største enkeltstående drabstype
i Danmark.
På trods af dette har partnerdrab ikke
fået den nødvendige opmærksomhed. Norge har
allerede etableret handlingsplaner, der skal forhindre vold i
nære relationer, og at volden udvikler sig til drab, jf.
artiklen »Vi bliver mere voldelige - og vores forebyggelse
halter langt efter Norges«, tv2ostjylland.dk, den 28.
november 2021.
Psykisk vold går ofte forud for
partnerdrab
Partnerdrab kommer sjældent ud af det
blå, men er i langt de fleste tilfælde en kulmination
af forudgående psykisk partnervoldvold. Det fremgår af
undersøgelsen »Forebyggelse af drab og dødelig
vold i nære relationer«, juni 2016, hvor Nell
Rasmussen, Esther Nørregaard Nielsen og Niels
Westermann-Brændgaard har undersøgt partnerdrab i
Danmark. Psykisk vold er altså en væsentlig indikator
for partnerdrab.
En række andre mønstre i
forbindelse med psykisk vold kan også læses i
undersøgelsen. F.eks. havde langt de fleste mænd alene
udøvet psykisk vold, men blandt de mænd, der havde
udøvet fysisk vold, havde flertallet også
udøvet psykisk vold. Næsten to tredjedele af
drabsmændene havde udøvet psykisk vold mod partneren i
form af stærk dominans og/eller kontrol, jalousi,
dødstrusler og andre trusler, isolering og ydmygelser.
Gennem vidneberetninger fra bl.a. pårørende har
forskerne også afdækket, at halvdelen af de
dræbte kvinder havde været meget bange for drabsmanden
og havde udtrykt frygt for, at manden ville dræbe dem eller
deres børn - også selv om han ikke udøvede
fysisk vold.
En anden undersøgelse af partnerdrab er
udarbejdet i England. Her har et forskerhold undersøgt
næsten 400 drab på kvinder begået af en
(eks)partner i tiden fra 2012 til 2015 i England (»Intimate
Partner Femicide: using Foucauldian analysis to track an eight
stage relationship progression to homicide. Violence Against
Women«, University of Gloucestershire, 2019). Forskerne har
identificeret otte trin, som er gennemgående i perioden, der
leder op til at en (eks)partner begår et drab. Også her
viser psykisk vold eller stalking sig som en væsentlig
risikofaktor. Undersøgelsens otte punkter kan med fordel
inddrages udarbejdelsen af en kommende dansk handlingsplan.
Handlingsplan skal nedbringe
partnerdrab
En national handlingsplan mod partnerdrab
på kvinder skal have det rigtige fokus for at være
effektiv. Danner har udarbejdet fem punkter, som de foreslår
indgår i en handlingsplan (»Kvindedrab kan forebygges -
En samlet handleplan skal forpligte alle aktører«
på danner.dk). Disse fem punkter kan med fordel inddrages i
arbejdet, når den nationale handlingsplan skal
udarbejdes:
1) Sikre, at de
danske myndigheder har viden om voldens karakter. Mange
voldsudsatte kvinder møder et offentligt system, der ikke
forstår det høje trusselsniveau, som deres situation
medfører - også selv om parforholdet er slut.
Frontpersoner skal undervises hos politiet, jobcenteret,
sundhedsplejersken, skolen osv., så de ved, hvordan de skal
spørge ind til blå mærker, frygt og konflikter,
for at kunne hjælpe.
2) Sikre, at
myndigheder og andre aktører opsporer volden tidligere.
Vicepolitiinspektør Søren Rye har undersøgt et
stort antal partnerdrabssager, og ifølge en artikel i
Politiken peger han på, at politiet i næsten hver
fjerde sag har været i kontakt med parret forud for drabet.
Alt frontpersonale, som er i berøring med voldsudsatte, skal
vide, hvordan det kan handle.
3) Forpligte
myndighederne til at samarbejde på tværs. Myndigheder
skal dele viden med hinanden, så volden ikke går under
radaren. Derfor bør der etableres et forpligtende
tværsektorielt samarbejde på tværs af kommuner,
det (voldsfaglige) lokale krisecenter, regioner og politiet.
Myndigheder skal kunne dele viden med hinanden, så volden
spores. Dette vil kunne bidrage til en systematisk opsporing af
voldsudsatte og voldsudøvere på alle kommunens
arenaer, så en tidlig indsats hjælper den voldsudsatte
og hendes børn med at få hjælp hurtigst muligt
og sætter ind over for voldudøveren, før volden
fører til drab.
4) Sætte
faste rammer og forpligtelser, som myndigheder skal opfylde for at
forebygge partnerdrab. Myndighederne har allerede en række
forpligtelser i forhold til at hjælpe og opspore
voldsudsatte. Det er dog Danners erfaring, at disse bliver
implementeret i forskellig grad. Alt for mange voldsudsatte kvinder
føler sig ikke mødt eller anerkendt, når de
søger hjælp hos myndighederne. Med de nye specialteam
har politiet taget et stort skridt for at sikre, at kvinderne ikke
skal have den følelse. Men kommunerne og
sundhedsvæsenet skal også være med. Der er behov
for skærpede forpligtelser, som de forskellige myndigheder
skal efterleve, hvis de har mistanke om farlig vold. Der skal
samles op og sikres, at den udsatte får tilbud om den
nødvendige hjælp.
5) Sikre indsatser,
der stopper volden. Hvis vi skal forebygge partnerdrab og
kvindedrab, skal vi forebygge vold i nære relationer. Ikke
alle har brug for eller mulighed for at komme på krisecenter,
selv om de lever med et højt trusselsniveau, men de har brug
for hjælp. Derfor tilbyder Danner og andre organisationer
ambulant rådgivning til voldsudsatte og voldsudøvere.
Danner har ikke plads til at hjælpe alle dem, som
efterspørger hjælpen - derfor skal den ambulante
rådgivning på voldsområdet gøres
landsdækkende og skrives ind i serviceloven, så alle
får ret til den nødvendige hjælp. Lovsikret
ambulant rådgivning vil også medvirke til, at
myndigheder har et sted at henvise den voldsudsatte kvinde.
Rådgivning og behandling skal også gælde
børn. Alle indsatser for voldsudsatte børn skal
betragtes som forebyggelse.
LOKK har også en
række fokusområder, som med fordel kan inddrages i
arbejdet med en national handlingsplan. LOKK forslår
således, at følgende bør gælde for at en
national handlingsplan:
- Udarbejdes med
inddragelse af alle relevante aktører på
voldsområdet, således at alle relevante aktører
involveres i forebyggelsen og bekæmpelsen, herunder
Justitsministeriet, Forsknings- og Uddannelsesministeriet, Social-
og Ældreministeriet, Sundhedsministeriet, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og Ligestillingsafdelingen.
- Afspejle, at
relevante ministerier både er inddraget og har specifikke,
forpligtende ansvarsområder og opgaver, som løbende
monitoreres.
- Have fokus
på både de voldsudsatte og deres eventuelle børn
samt voldsudøveren, idet det skønnes, at fem
børn årligt lader livet i familiedrab.
- Have blik for den
kønsbaserede slagside af volden, hvor langt
størstedelen af de voldsramte er kvinder.
- Være
langsigtet. De hidtidige handlingsplaner har dækket perioder
fra 3 til 5 år. LOKK foreslår, at den kommende
handlingsplan dækker en længere periode, f.eks. 10
år, for at forpligte de involverede aktører i forhold
til at arbejde både strategisk og langsigtet og give en mere
realistisk tidshorisont i forhold til at skabe reelle
forandringer.
- Være
ambitiøs på vilkårene for vidensproduktion om
vold i en dansk kontekst, fordi vold i nære relationer er
forskningsmæssigt underbelyst i Danmark.
- I høj grad
se på forebyggende indsatser.
- Være en
handlingsplan, hvor man behandler ikke kun partnerdrab, men
også vold i nære relationer som helhed. For kun ved at
se partnervold som helhed, kan man forstå voldens natur og
dynamikker og dermed identificere de faktorer, der i værste
tilfælde fører til partnerdrab.
- Samkøres
med det eksisterende arbejde med en handlingsplan til
bekæmpelse af vold i nære relationer i regi af
Ligestillingsafdelingen, så der ikke opstår to
parallelle handlingsplaner, og så der sikres sammenhæng
og synergi mellem nye og eksisterende indsatser.
Et nødvendigt skridt for øget
ligestilling
Forslagsstillerne mener, at det
ligestillingsmæssige område i disse år har
opnået en række fremskridt. Vi har eksempelvis
fået en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse, vi har
fået særlige team i politiet, der skal arbejde med
forbrydelser i nære relationer, psykisk vold og stalking er
blevet kriminaliseret, og politiet uddannes nu i voldsfaglig viden
og risikovurderingsværktøjer.
Det kræver dog mere end en ren
retspolitisk indsats at forbedre ligestillingen i Danmark. Det
kræver koordinering af indsatser på en række
områder, herunder det sociale, det sundhedsmæssige og
det beskæftigelsesmæssige område. Det
kræver inddragelse af psykiatri, ambulante
rådgivningstilbud og hospitalsindlæggelser, og det
kræver fokus på mistede job og erhvervsevne,
børns mistrivsel, tilbud under fængslinger, behandling
og meget mere.
På den baggrund foreslås med dette
forslag en tværgående national handlingsplan mod
partnerdrab på kvinder, der kan hjælpe med at tage
endnu et stort skridt for at sikre ligestillingen for og
beskyttelsen af kvinder.
Når elementerne er identificerede og
beregnet økonomisk, bør regeringen vende dette med
Folketingets partier.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national handlingsplan mod partnerdrab på kvinder.
(Beslutningsforslag nr. B 73)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.