Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 18. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, SF,
Radikale Venstre, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Socialdemokratiets, Venstres, SF's,
Radikale Venstres, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer
af udvalget er enige i beslutningsforslagets intention om at
anerkende medfaderskab og dermed give både barnet og
medfaderen en række rettigheder og pligter. Der er også
enighed om, at hensigten er at ligestille familier med to
fædre med familier med en far og en mor eller en mor og en
medmor.
S, V, SF, RV, NB og LA anerkender, at der
er flere måder at være familie på, og at
lovgivningen så vidt muligt skal kunne rumme denne
mangfoldighed. Begrebet medfar findes i dag ikke i
børneloven, da der højst kan være to retlige
forældre og den fødende kvinde altid vil være
den ene af de to retlige forældre. Da et mandligt par, som
ønsker et barn, vil have brug for en kvinde til at
føde barnet (surrogatmor), kan farens partner ikke blive
juridisk anerkendt som medfar til barnet i forbindelse med
fødslen. Retlig anerkendelse af medfaderskab
nødvendiggør således en stillingtagen til
anerkendelse af surrogataftaler.
S, V, SF, RV, NB og LA er enige i, at
regeringen skal gøre det muligt at registrere
forældreskabet i forbindelse med barnets fødsel ved en
altruistisk surrogatiaftale. Den tiltænkte forælder
får herved mulighed for at blive registreret som barnets
forælder i forbindelse med barnets fødsel, herunder
som medfar, hvis der er tale om et mandligt par.
S, V, SF, RV, NB og LA er enige i, at
regeringen skal nedsætte en ekspertgruppe, der skal opstille
mulige modeller for, hvordan og i hvilket omfang man kan anerkende
forældreskab ved kommercielle surrogatiaftaler, der giver
fædre ret til at blive medfædre, men samtidig sikrer
beskyttelse af kvinders og børns rettigheder - dette med
henblik på en politisk stillingtagen hertil. Ekspertgruppen
skal afslutte sit arbejde med en afrapportering til regeringen ved
årsskiftet 2022/23. Regeringen forpligtes til at inddrage
partierne i sammensætningen af ekspertgruppen.
I lyset af ovenstående er S, V, SF,
RV, NB og LA enige i forslagets intention, og forslaget
støttes på den baggrund.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
enige i beslutningsforslagets intention om at anerkende
medfaderskab og dermed give både barnet og medfaderen en
række rettigheder og pligter. Der er også enighed om,
at hensigten er at ligestille familier med to fædre med
familier med en far og en mor eller en mor og en medmor.
EL anerkender, at der er flere måder
at være familie på, og at lovgivningen så vidt
muligt skal kunne rumme denne mangfoldighed. Begrebet medfar findes
i dag ikke i børneloven, da der højst kan være
to retlige forældre og den fødende kvinde altid vil
være den ene af de to retlige forældre, indtil en
adoption kan gennemføres.
EL ønsker at ændre
lovgivningen med det samme, så medfædre
indføjes. Det kræver en simpel lovændring.
Samtidig ønsker EL at udvide mulighederne for
familiedannelse, der falder uden for den klassiske tanke om mor,
far og børn. Det ønsker partiet bl.a. ved
anerkendelse af flere end to juridiske forældre, ved at give
adgang til vejledning og insemination i det offentlige
sundhedsvæsen i forbindelse med altruistisk rugemoderskab
(dvs. rugemoderskab uden betaling) og ved at fjerne reglerne, der i
dag forhindrer såkaldt dobbeltdonation, hvor både
sæd og æg kommer fra donorer.
Da et mandligt par, som ønsker et
barn, vil have brug for en kvinde til at føde barnet
(surrogatmor), kan farens partner ikke blive juridisk anerkendt som
medfar til barnet i forbindelse med fødslen. EL
ønsker at udvide undtagelsesmulighederne for den
gængse regel for stedbarnsadoption, som i dag kræver
2,5 års samliv med barnet, så adoptionen til den
intenderede forælder kan gennemføres umiddelbart ved
fødslen ved altruistisk surrogati.
EL glæder sig desuden over, at der er
afsat midler til at styrke kommunikationen og vejledningen af
lgbt+-familier i deres vej gennem sundhedsvæsenet og
familielovgivningen, hvilket var et stort ønske fra partiet
i forhandlingerne om socialreserven for 2022.
EL noterer sig, at regeringen vil
gøre det muligt at registrere forældreskabet i
forbindelse med barnets fødsel ved en altruistisk
surrogatiaftale. Den tiltænkte forælder får
herved mulighed for at blive registreret som barnets forælder
i forbindelse med barnets fødsel, herunder som medfar hvis
der er tale om et mandligt par. Det er positivt.
EL noterer sig også, at regeringen
vil nedsætte en ekspertgruppe, der skal opstille mulige
modeller for, hvorvidt, hvordan og i hvilket omfang man kan
anerkende forældreskab ved kommercielle surrogatiaftaler, der
giver fædre ret til at blive medfædre og mødre
ret til at blive mødre, men samtidig sikrer beskyttelse af
fødende kvinder og de børn, de føder. EL
mener, at det samtidig bør undersøges, i hvilket
omfang og fra hvilket oprindelsesland børn kommer til
Danmark som følge af kommerciel surrogati under
gældende lovgivning. Der bør indhentes bidrag fra
juridiske eksperter vedrørende kvinderettigheder og
børnekonventionens bestemmelser om forbud mod handel med
børn, børns ret til at kende deres ophav og
øvrige relevante bestemmelser, ligesom der bør
indhentes udtalelse fra Det Etiske Råd om kommercielt
surrogati og ekspertgruppens forslag. Samtidig bør de
økonomiske interesser klarlægges, herunder i hvilket
omfang bureauer tjener penge på surrogatiaftaler.
EL er meget skeptisk over for det politiske
flertal, der mener at sætte lighedstegn mellem anerkendelse
af medfædre og automatisk godkendelse af udenlandske aftaler
om kommercielt surrogati, hvor kvinder - ofte i mindre velstillede
lande - betales for at føde børn til danske par. EL
mener, at hvis man skal anerkende kommercielle surrogatiaftaler,
bør det ske gennem dansk lovgivning, og det danske folketing
bør tage stilling til de dilemmaer, det indebærer. Man
bør ikke anerkende udenlandske aftaler uden at forholde sig
til rugemoderens økonomiske situation og risikoen for enten
direkte eller indirekte pres ind i et rugemoderskab, hvilke fysiske
og psykiske sundhedsrisici der er ved fødsler, hvad der skal
ske i de tilfælde, hvor den fødende lider skade, og
hvad der skal ske, hvis enten rugemoderen eller de intenderede
forældre fortryder m.v. Det bør også indgå
i overvejelserne, at adgangen til kommercielt surrogati i dag er
forbeholdt de par, der har mulighed for at skaffe sig mellem
500.000 og 1 mio. kr., og at der findes bureauer, som tjener mange
flere penge på formidlingen, end de fødende kvinder
gør. Det er uansvarligt, hvis et politisk flertal
udelukkende vil anerkende de udenlandske aftaler og dermed undlade
at forholde sig til de indbyggede problematikker og dilemmaer.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er enige i beslutningsforslagets intention om at anerkende
medfaderskab og dermed give både barnet og medfaderen flere
rettigheder og pligter, end de har i dag. KF er også enige i,
at hensigten er at ligestille familier med to fædre med
familier med en far og en mor eller en mor og en medmor.
KF anerkender, at der er flere måder
at være familie på, og at lovgivningen så vidt
muligt skal kunne rumme denne mangfoldighed. Begrebet medfar findes
i dag ikke i børneloven, da der højst kan være
to retlige forældre og den fødende kvinde altid vil
være den ene af de to retlige forældre. Da et mandligt
par bestående af to biologiske mænd, som ønsker
et barn, vil have brug for en kvinde til at føde barnet, kan
farens partner ikke blive juridisk anerkendt som medfar til barnet
i forbindelse med fødslen. Retlig anerkendelse af
medfaderskab rejser således en række juridiske og
etiske problemstillinger, da man ændrer lovgivningen,
så den fødende ikke automatisk registreres som retlig
forælder til barnet. KF er i den forbindelse meget
opmærksom på, at det fortsat bør gælde, at
der kan være to retlige forældre til et barn.
KF noterer sig, at regeringen vil
nedsætte en ekspertgruppe på området. KF finder
det afgørende, at ekspertgruppen dykker ned i de etiske og
juridiske komplikationer, der følger af, at man vil give
fædre ret til at blive medfædre, men samtidig sikrer
beskyttelse af kvinder - dette med henblik på en politisk
stillingtagen hertil. KF mener, at ekspertgruppen skal afslutte sit
arbejde med en afrapportering inden udgangen af indeværende
år. KF mener yderligere, at regeringen bør inddrage
partierne i sammensætningen af ekspertgruppen.
I lyset af ovenstående er KF enige i
forslagets intention og kan på den baggrund støtte
forslaget.
Karina Adsbøl (UFG) og
Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) og Liselott
Blixt (UFG) støtter borgerforslagets intention om, at
fædre skal have samme rettigheder som mødre, og at et
barn skal have samme muligheder og rettigheder, uanset hvordan det
er kommet til verden og hvilken type familie barnet er født
ind i.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at
vi ser adskillige etiske problemer i brugen af rugemødre, og
vi er derfor ikke for en udbredelse af brugen af rugemødre,
men idet borgerforslaget forsøger at ligestille fædre
med mødre og sikre barnets tarv, kan vi bakke op om
borgerforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
konstaterer, at borgerforslaget handler om at give to mænd
mulighed for at være far og medfar og få juridiske
rettigheder som to forældre. DF kan ikke se bort fra, at et
barn kræver en mor og en far. Det kræver stadig et
æg fra en kvinde og en sædcelle fra en mand, så
når barnet fødes, vil det altså have en
biologisk far og en biologisk mor. DF tror, at alle børn,
som har biologiske forældre, der ikke har opfostret dem,
på et tidspunkt i deres liv vil søge efter deres
biologiske ophav. Med den her type forslag handles der med
børn. De gøres til genstande, der kan lovgives rundt
om. Det diskuteres, hvem der skal have rettigheder over barnet,
hvem der ejer barnet. Er det virkelig i barnets tarv?
Der er mange former for familier. DF
tvivler ikke på, at homoseksuelle par præcis som
heteroseksuelle har ønsker om børn og vil kunne elske
et barn lige så højt. Men der er stadig kun ét
sæt biologiske forældre. Det vækker hos DF
bekymring, når der i debatten bliver talt om, at der kan
være tre, der kan være fire, der kan måske
være flere juridiske forældre. Det kan for DF at se
aldrig være i barnets tarv. Det giver ikke nogen mening.
Derfor giver det heller ikke nogen mening for DF med lovgivning,
som giver en medmor juridiske rettigheder som forælder. For
selvfølgelig vil der være en ligestillingsparallel,
så der ikke er forskel på, om det er to mænd
eller to kvinder. I DF var vi også imod, da reglerne om mor
og medmor blev vedtaget. Allerede der går man ud ad en
tangent, som ikke giver mening. Derfor giver dette borgerforslag om
at kunne være juridisk medfar selvfølgelig heller ikke
mening.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
januar 2022 og var til 1. behandling den 31. marts 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Ligestillingsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
30 spørgsmål til ministeren for ligestilling til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret på
nær spørgsmål 25, som er foreløbigt
besvaret og forventes endeligt besvaret inden den 1. juni 2022.
Maria Gudme (S) Birgitte Vind (S)
nfmd. Lars Aslan Rasmussen (S)
Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff
(S) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Christina Thorholm
(RV) Samira Nawa (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar
Siddique (FG) Heidi Bank (V) fmd.
Fatma Øktem (V) Maja Torp (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer
Hansen (V) Morten Dahlin (V) Liselott Blixt (UFG) Karina
Adsbøl (UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |