Fremsat den 18. januar 2022 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Marie Krarup (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gøre det strafbart at obstruere
forældremyndigheds- og samværssager og om at
tillægge uhensigtsmæssig adfærd i familieretlige
sager processuel skadevirkning
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at det har strafferetlige konsekvenser for en
forælder, der udøver samarbejdschikane i
forældremyndighedssager i Familieretshuset f.eks. ved at
fremsætte usandheder, der sætter den anden
forælder i et dårligt lys. Det kan f.eks. ske ved at
indsætte en bestemmelse i forældreansvarsloven herom.
Derudover pålægges regeringen at sikre, at det fremover
kan medføre processuel skadevirkning for en forælder
med en verserende forældremyndigheds- eller samværssag
i Familieretshuset, hvis denne har forsøgt at fremme sine
egne interesser ved at fremsætte usande påstande om den
anden part. Det vil i praksis sige, at det kan skade en
forælders sag, hvis han eller hun har fremsat usande
påstande om eller mod den anden forælder med henblik
på at fremme sin egen sag.
Bemærkninger til forslaget
I Dansk Folkeparti mener vi, at det er aldeles
urimeligt og skadeligt for barnet, når forældrene
ligger i åben konflikt om forældremyndigheden, og at
konfliktniveauet mellem forældrene har stor betydning for
barnets trivsel og udvikling.
Vi får ofte henvendelser fra borgere,
der oplever, at den ene forælder som led i sagen
fremsætter falske påstande om den anden forælder
f.eks. for at trække samværssager i langdrag eller for
at opnå en bedre position i forældremyndighedssagen.
Det er ødelæggende for den forælder, der
på et falskt grundlag sættes i dårligt lys og
derfor risikerer at miste retten til at se sit barn. Ofte har det
ydermere den virkning, at den obstruerende forælder knyttes
endnu nærmere til barnet, hvilket til tider stiller denne
forældre bedre i samværs- eller
forældremyndighedssagen.
Derfor skal regeringen dels sørge for,
at det i forældremyndigheds- og samværssager
gøres strafbart at fremsætte usande udtalelser om den
anden forælder, dels sikre, at sådanne strafbare
udtalelser medfører processuel skadevirkning under en
verserende forældremyndigheds- eller samværssag.
Straffen for at fremsætte usande påstande om den anden
forælder skal være mærkbar, og det kan f.eks.
være en bøde af en ikke uvæsentlig
størrelse.
Mange usande påstande er allerede
kriminaliseret, herunder bl.a. falsk forklaring for retten, falsk
erklæring til offentlig myndighed, falsk erklæring til
brug for retsforhold m.v., jf. straffelovens kapitel 17.
Påstande, anklager og falske anmeldelser er allerede
kriminaliseret i straffeloven, og der er derfor ikke behov for at
kriminalisere dem igen med dette forslag.
De påstande, som med dette forslag
foreslås kriminaliseret ved en særlig bestemmelse i
forældreansvarsloven, er påstande, som i sin form kan
nærme sig injurierende udtalelser, og som kan så tvivl
om en forælders forældreevner, personlighedstræk
og pålidelighed, og som kan ende med at have væsentlig
betydning for afgørelsen af, hvem der f.eks. skal have
forældremyndigheden over et barn. Det særlige ved
injurierende udtalelser er, at de som udgangspunkt er undergivet
privat påtale, det vil sige, at den ene part selv skal
stævne den part, der er fremkommet med udtalelsen. Ofte er
injurier subjektive betragtninger, som er i stand til at
gøre skade på den person, de omhandler. Det er
også tilfældet i forældremyndighedssager, men her
er indsatsen højere end ellers, for den ene forælder
kan risikere at miste samvær eller forældremyndighed
på grund af noget, den anden forælder har sagt. I disse
typer af sager sker det imidlertid sjældent, at
påstandene bliver grundigt efterprøvet, og det er
også de færreste forældre, der midt i en kamp om
forældremyndighed eller samvær har overskud eller
ressourcer til også at føre en injuriesag for at
få rettens ord for, at en påstand er injurierende.
Derfor er der behov for at beskytte forældre mod usande
påstande fra modparten, som kan ende med at koste dem
samværsretten eller forældremyndigheden.
Det er klart, at myndighederne aldrig må
sidde alvorlige anklager overhørig. Hvis der opstår
mistanke om, at et barn har været udsat for overgreb eller
vold, er det naturligvis helt afgørende, at sagen bliver
undersøgt grundigt. Vi skal beskytte børn. Det kan
ingen være uenige i.
Men samtidig er det forkert at belønne
en forælder, der for at fremme sin egen sag kommer med falske
påstande, ved at tildele dem den fulde
forældremyndighed eller ved at afskære den anden
forælder samværet.
Der er noget galt med systemet, hvis det kan
stille en forælder bedre i en forældremyndighedssag, at
vedkommende fremsætter usande påstande mod den anden
forælder, fordi det kan føre til, at den anden
forælder taber en forældremyndigheds- eller
samværssag.
Derfor skal regeringen sikre, at det har
konsekvenser for den konkrete samværs- eller
forældremyndighedssag, hvis den ene forælder aktivt
chikanerer og/eller fremsætter usandheder om den anden
forælder.
Det må forventes, at forslaget vil
medføre økonomiske konsekvenser i et vist omfang,
idet udokumenterede påstande i højere grad vil skulle
efterprøves i Familieretshuset. Det nærmere omfang vil
skulle konkretiseres i forbindelse med det lovforberedende
arbejde.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gøre det strafbart at obstruere forældremyndigheds- og
samværssager og om at tillægge uhensigtsmæssig
adfærd i familieretlige sager processuel skadevirkning.
(Beslutningsforslag nr. B 66)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.