Fremsat den 11. januar 2022 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Marie Krarup (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Peter Seier Christensen (NB) og Henrik Dahl (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af Det Nationale
Forskningsnævn
Folketinget pålægger regeringen at
styrke indsatsen mod tvivlsom forskningspraksis og videnskabelig
uredelighed ved oprettelse af Det Nationale Forskningsnævn
inden udgangen af 2023.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder det nødvendigt
fremover at sikre troværdigheden og integriteten i dansk
forskning. Dansk forskning er anerkendt som værende i
verdensklasse, og det er afgørende, at vi beskytter det
renommé. Beslutningsforslaget adresserer nogle af de
udestående problemer, der stadig er med at sikre den frie
forskning i Danmark.
Der er flere grunde til, at det er
nødvendigt at styrke netop denne indsats.
Tvivlsom forskningspraksis har siden 2017
været reguleret ved lov, jf. lov om videnskabelig uredelighed
m.v. (lov nr. 383 af 26. april 2017). Det er
forskningsinstitutionerne selv, der behandler tilfælde af
tvivlsom forskningspraksis, jf. § 19 i loven. Det gør
de i dertil nedsatte praksisudvalg under hver
forskningsinstitution. Det er også den enkelte
forskningsinstitution, der udarbejder retningslinjerne for
behandlingen af tilfælde af tvivlsom forskningspraksis. Det
gør den på baggrund af loven og en række
vejledende forskrifter, bl.a. Den danske kodeks for integritet i
forskning (Uddannelses- og Forskningsministeriet, november
2014).
Der er dog forskellige retningslinjer og
forskellig praksis på de danske forskningsinstitutioner for
behandlingen af tvivlsom forskningspraksis. I henhold til § 10
og § 19 i loven om videnskabelig uredelighed er det
forskningsinstitutionerne selv, der rejser sager om tvivlsom
forskningspraksis og videnskabelig uredelighed. Det er også
forskningsinstitutionernes egne praksisudvalg, der vurderer, om en
sag i det hele taget skal behandles som tvivlsom forskningspraksis,
eller om den skal sendes videre til Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed, hvor den behandles som en sag om videnskabelig
uredelighed. Praksisudvalget kan endda helt afvise at sende sagen
videre, jf. eksempelvis § 10, stk. 4, i Københavns
Universitets regler om håndtering af sager om tvivlsom
forskningspraksis og videnskabelig uredelighed, august 2021.
På baggrund af de enkelte
forskningsinstitutioners beretninger om tvivlsom forskningspraksis
udarbejder Nævnet for Videnskabelig Uredelighed en
årlig beretning for henholdsvis tvivlsom forskningspraksis og
videnskabelig uredelighed. Beretningerne tæller kun ganske
få sager, ligesom de bærer præg af stor
anonymitet. Al den stund at tvivlsom forskningspraksis
håndteres lokalt, og kun såfremt en række
oplysninger foreligger, herunder anmelderens identitet, vurderer
forslagsstillerne det tvivlsomt, at det fulde omfang af både
tvivlsom forskningspraksis og videnskabelig uredelighed
afdækkes. En anmeldelse eller en afgørelse om tvivlsom
forskningspraksis eller videnskabelig uredelighed kan være
forbundet med store personlige konsekvenser for den indklagede
forsker såvel som for anmelderen. Også
forskningsinstitutionens ry og økonomi lider skade af sager
om tvivlsom forskningspraksis og videnskabelig uredelighed.
Særlig for forskere i små
forskningsfelter er der en risiko ved at anmelde en fagfælle
eller kollega for tvivlsom forskningspraksis eller videnskabelig
uredelighed. Risikoen kan bestå i anklager om ukollegial
opførsel, ligesom forskningsfeltet kan gå glip af
bevillinger og komme i vanry.
I næste instans eksisterer de samme
interessekonflikter for forskningsinstitutionen. For ved at lade
den pågældende forskningsinstitution vurdere sin egen
forskning, og hvorvidt et tilfælde af tvivlsom
forskningspraksis skal indstilles til behandling i Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed, lader man også
forskningsinstitutionen selv afgøre, i hvilket omfang de vil
løse de problemer, der måtte være.
Førnævnte forhold vil naturligvis begrænse dette
engagement hos den enkelte forskningsinstitution.
For at styrke indsatsen mod alle former for
tvivlsom forskningspraksis og videnskabelig uredelighed
ønsker forslagsstillerne, at der oprettes et nationalt
forskningsnævn igennem en sammenlægning af det arbejde,
der allerede foregår på de enkelte
forskningsinstitutioner i deres praksisudvalg og Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed. Muligheden for at træffe
afgørelse om tvivlsom forskningspraksis i fællesskab
med andre forskningsinstitutioner findes allerede i § 19, stk.
2, i loven om videnskabelig uredelighed, og oprettelsen af
nævnet skal ses i naturlig forlængelse af denne
intention.
Det Nationale Forskningsnævn skal
styrkes gennem en række ændringer og udvidelser af de
nuværende formålsparagraffer i loven:
§ 10 ændres, så sager om
både videnskabelig uredelighed og tvivlsom forskningspraksis
sendes direkte til Det Nationale Forskningsnævn. Alle skal
kunne indgive klage, herunder anonymt. Muligheden for at indklage
forskning gøres digital og nemmere, end det er
tilfældet ved forskningsinstitutionerne i dag. Nævnet
bestemmer stadig suverænt, om det vil tage en sag op.
§ 10, stk. 3, ændres, så
pligten til at indgive anmeldelse udvides til også at omfatte
alle forskere ansat på danske forskningsinstitutioner.
§ 5 ændres, så uddannelses-
og forskningsministeren kan udpege det antal faglige medlemmer til
Det Nationale Forskningsnævn, som ministeren skønner
er nødvendigt, for at nævnet kan løse sin
opgave.
§ 3, stk. 2, erstattes af en paragraf om
nævnets kompetence og pligt til at rådgive om bedste
praksis.
Det Nationale Forskningsnævn skal
på baggrund af de anmeldte sager og de to årlige
beretninger, jf. § 21 og § 22 om tvivlsom
forskningspraksis og videnskabelig uredelighed, således have
til opgave at udarbejde anbefalinger for bedste praksis.
Anbefalingerne udarbejdes med udgangspunkt i
de særlige udfordringer, der måtte vise sig i et givent
forskningsfelt, med henblik på at styrke forskningsfeltets
fagfællemiljø og de uddannelser, der hører til
forskningsfeltet. Det Nationale Forskningsnævns
tværdisciplinære og tværsektionelle
sammensætning vil sikre den nødvendige videndeling om
bedste praksis, og giver dermed fremtidens forskere endnu bedre
muligheder for at tilegne sig de kompetencer og den integritet, der
kræves af forskere ved danske universiteter.
Udgifterne til at fremme dansk forsknings
troværdighed og integritet med oprettelsen af Det Nationale
Forskningsnævn afholdes inden for basismidlerne.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af Det Nationale Forskningsnævn.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.