Fremsat den 22. december 2021 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Erling Bonnesen (V), Jacob Jensen (V),
Peter Juel-Jensen (V) og Torsten Schack Pedersen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en forenkling af skiltningsreglerne
Folketinget pålægger regeringen
senest den 1. marts 2022 at invitere partierne til forhandlinger om
initiativer, der skal sikre en mere lempelig skiltelovgivning, som
gør det nemmere for lokale erhvervsdrivende, foreninger,
institutioner m.fl. at opsætte relevante skilte med henblik
på styrke aktiviteten uden for de større
bysamfund.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er udarbejdet med
afsæt i det overordnede mål om et sammenhængende
Danmark i bedre balance. Et land, hvor der er god plads til
udvikling, aktiviteter, attraktioner og handelsliv i både de
større byer og de små lokalsamfund.
Der er i naturbeskyttelseslovens § 21
(lovbekendtgørelse nr. 1986 af 27. oktober 2021) et generelt
forbud mod reklameskiltning i det åbne land. Forbuddet har
til formål at beskytte naturen mod reklameskilte for at
beskytte de landskabelige værdier, hvilket naturligvis skal
respekteres. Det er vigtigt, at vi ikke får det åbne
danske landskab plastret til med skilte og store farverige
reklameskilte, som vi ser det i eksempelvis USA og nogle
sydeuropæiske lande.
Den nuværende lovgivning efterlader
imidlertid ikke tilstrækkeligt med råderum for
kommunerne til at opsætte skilte i forhold til lokale
seværdigheder og lokale butikker og virksomheder, uden at de
skal forholde sig til en tvetydig lovgivning, hvor anselige
gråzoner er dominerende. Forbuddet indeholder nemlig en
række undtagelser, som beror på subjektive vurderinger
og er tvetydigt formuleret, hvilket gør det svært at
navigere i reglerne. Dette hæmmer lokal vækst og
udvikling - særlig i de små byer. Det er
uhensigtsmæssigt og modarbejder målet om et Danmark i
bedre balance.
Den 1. juli 2018 trådte en ny regulering
på skilteområdet i kraft (bekendtgørelse nr. 817
af 20. juni 2018 om opsætning af skilte og andre indretninger
i reklame- og propagandaøjemed i det åbne land).
Formålet med ændringerne var at forbedre mulighederne
for at tiltrække besøgende og kunder og dermed
understøtte potentialet for vækst og udvikling i
landdistrikterne (»Vejledning om opsætning af reklamer
i det åbne land - Naturbeskyttelseslovens § 21«,
vejledning nr. 9353, Miljøministeriet, den 15. april 2021).
På trods af den nye vejledning gør skiltereglerne det
stadig unødigt besværligt at reklamere og
informere.
Som et eksempel på disse til tider
rigide regler for skiltning kan nævnes, hvordan
naturbeskyttelseslovens § 21 har medvirket til, at Vordingborg
Kommune er blevet politianmeldt af Vejdirektoratet for en 20 m
høj pylon (»Kommune politianmeldt i sag om 20 meter
høj ulovlig reklamesøjle«, nyheder.tv2.dk, den
12. maj 2021). Vurderingen af, om reklamen er opført i det
åbne land er uafhængig af, hvilken zonestatus
erhvervsområdet har. Det åbne land anses som
værende alt andet end by og bymæssig bebyggelse. Der er
derfor tale om et skøn, hvad angår det åbne
land, som er forvirrende for erhvervsdrivende. Eftersom der ikke
dispenseres fra naturbeskyttelseslovens § 21, hæmmer man
den lokale erhvervsudvikling i Vordingborg, selv om der efter
forslagsstillernes opfattelse er tale om et motorvejsnært
udviklingsområde med adskillige virksomheder.
Landsbyerne bebos glædeligvis af mange
lokale ildsjæle, der frivilligt bruger tid og kræfter
på at skabe lokal aktivitet. De støtter bl.a.
egnsmuseer og andre kulturelle aktiviteter, hvor det selvsagt er
afgørende at kunne tiltrække besøgende. De
lokale ildsjæle støder dog gang på gang panden
mod muren i lovgivningen, hvor restriktive regler gør det
svært at finde hoved og hale i, hvad de må. Alt for
ofte giver kommunen eller Vejdirektoratet afslag på fornuftig
skiltning, der ellers kunne understøtte lokale attraktioner,
aktiviteter og butikker.
Et eksempel på dette problem findes i
relation til Blicheregnens Museum i Thorning i Silkeborg Kommune,
hvor museet kun har tilladelse til et skilt, der viser vej til
museet. Skiltet er placeret ved statsvejen rute 13 vest for
Thorning. Det hjælper imidlertid ikke potentielle
besøgende, som kommer fra Silkeborg-Kjellerupsiden via
kommunevejen rute 52. Alligevel er der givet afslag på
museets relevante ansøgning om at skilte ved rute 52 i
Kjellerup, med henvisning til at museet allerede har placeret et
skilt. Dette uforståelige afslag påvirker museets
besøgstal negativt (»Politiker ønsker bedre
skiltning i Kjellerup«, Midtjyllands Avis, den 18. november
2020). Et tilsvarende eksempel findes i forhold til automobilmuseet
i Gjern i Silkeborg Kommune, hvor der er tilsvarende afslag
på skiltning fra statsvejen rute 26 ved Nårup. Museet
er endog blevet pålagt at fjerne et tidligere opsat skilt,
så skiltestativet nu henstår uden skilt. Det er efter
forslagsstillernes opfattelse meningsløst. Der er derfor et
behov for at åbne for skiltning fra det primære vejnet
fra flere retninger for at optimere antallet af besøgende
til lokale attraktioner og aktiviteter.
En anden problemstilling knytter sig til
mindre bysamfund, hvor der er anlagt en omfartsvej. Når
trafikken igennem byen nedlægges til fordel for nye
omfartsveje, kan de besøgende ikke finde vej til de lokale
aktiviteter og butikker, som man tidligere passerede forbi på
vejen gennem byen. Mange steder opleves derfor et behov for bedre
skiltning fra omfartsvejen med henblik på at styrke den
lokale omsætning og øge antallet af besøgende.
Forslagsstillerne mener, at det skal være markant nemmere for
små erhvervsdrivende at reklamere ved omfartsveje, fordi det
vil understøtte væksten i de små byer. En
yderligere lempelse af reglerne for at opsætte skilte vil
desuden forbedre mulighederne for at tiltrække
besøgende og/eller kunder og dermed generelt
understøtte mulighederne for vækst og udvikling i
landdistrikterne.
Med beslutningsforslaget pålægger
forslagsstillerne derfor regeringen til at indkalde partierne
senest den 1. marts 2022 til forhandling om, hvordan vi får
lempet de nuværende rigide skiltningsregler ud fra
målet om et Danmark i bedre balance og styrkelse af de
små lokalsamfund. Dette ønskes gennemført, uden
at det danske landskab skal plastres til med store og grimme
reklameskilte. Disse to vigtige hensyn kan sagtens forenes i en
moderniseret lovgivning, hvis der er politisk vilje til det.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
forenkling af skiltningsreglerne.
(Beslutningsforslag nr. B 62)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.