Fremsat den 22. december 2021 af Mona Juul (KF),
Katarina Ammitzbøll (KF),
Birgitte Bergman (KF),
Niels Flemming Hansen (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at mindske svindel og vildledning af
forbrugere ved leverandørskifte hos elselskaber
Regeringen pålægges inden den 15.
oktober 2022 at fremsætte et lovforslag, der går
målrettet efter vildledende og underlødige
elsælgere, så disse forhindres i at gennemføre
et leverandørskifte uden forbrugerens viden og vilje.
Lovforslaget skal udformes i dialog med branchen. Lovforslaget kan
f.eks. indeholde et tiltag, hvor elsælgeren mister sin adgang
i 3 måneder til den datahub, hvor leverandørskifte
gennemføres, såfremt elsælgeren er blevet
politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for lovovertrædelse
mindst to gange inden for 9 sammenhængende måneder. Det
vil forhindre elsælgeren i at gennemføre alle typer af
leverandørskifte i denne periode.
Bemærkninger til forslaget
I dag er der et stigende problem med
elselskabers vildledende og aggressive markedsføring via
telefonsalg, hvor de presser borgere til at indgå mundtlige
aftaler uden transparens. Eksempelvis har Forbrugerombudsmanden i
løbet af godt halvandet år modtaget cirka 1.200 klager
over energiselskaber, som bl.a. dækker over kunder, som
føler sig narret til at skifte elselskab (»Lars
Henriksen blev narret af en smart telefonsælger fra
elselskabet Go Strøm - det fandt han sig ikke i«,
Energiwatch.dk, den 15. oktober 2021). Til sammenligning modtog
Forbrugerombudsmanden kun 30 klager over elsælgere i 2012
(»Klager over elselskaber er eksploderet«,
politiken.dk, den 13. juni 2021).
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard
Nielsen har den 5. november 2021 kommenteret problematikken med
elselskaberne: »Vi modtager fortsat mange klager over enkelte
elselskabers telefonsalg. Hvis forbrugerne ikke har givet samtykke
til at blive ringet op, er de ikke bundet af aftalen med
elselskabet.« »Forbrugerne klager typisk over, at
telefonsælgerne lader som om, at de ringer fra forbrugerens
nuværende elselskab, eller at de giver forkerte oplysninger
om, at forbrugeren kan spare penge ved at skifte elselskab.«
(»Forbrugerombudsmanden politianmelder to elselskaber«,
Energiwatch.dk, den 5. november 2021).
Formålet med dette beslutningsforslag er
at gøre op med den svindel og vildledning, som visse
elselskaber udviser på markedet ved at franarre kunderne
deres cpr-nummer og kontonummer - hvilket muliggør
leverandørskifte uden forbrugerens viden - f.eks. ved at
give kunden indtryk af, at kunden skal have penge tilbage af
elselskabet, eller ved at elselskabet udgiver sig for at være
kundens nuværende eludbyder.
Det er derudover vigtigt, at politiet
prioriterer ressourcer på at håndtere
politianmeldelserne, så elsælgeren får en straf.
Det sker langtfra i alle tilfælde i dag. Politiets indsats
skal derfor opprioriteres.
De nuværende bestemmelser i
markedsføringsloven har ikke en tilstrækkelig
afskrækkende effekt i forbindelse med overtrædelser, og
kunderne bliver ofte bundet, uden at de reelt finder, at der er
indgået en bindende aftale. Dette går ud over de
lovlydige elselskaber og forbrugerne. Problematikken ligger i
overtrædelser af forbrugeraftalelovens bestemmelser om
telefonsalg og i markedsføringslovens bestemmelser i
forbindelse med påstanden om vildledning.
Med beslutningsforslaget foreslås det,
at regeringen skal fremsætte et lovforslag, der som
udgangspunkt kun skal ramme de underlødige elsælgere
for at friholde øvrige elsælgere for nye omkostninger
og administrative opgaver. Lovforslaget kan f.eks. indeholde et
tiltag, hvor en elsælger for en periode på 3
måneder udelukkes for adgang til den datahub, der er drevet
af Energinet, og hvor elleverandørskifte i dag
gennemføres. Udelukkelsen skal ske, såfremt
elsælgeren er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden
to gange inden for en periode på 9 sammenhængende
måneder. Det vil være en konsekvent og mærkbar
straf, der helt udelukker den pågældende elsælger
fra at kunne gennemføre leverandørskifte i denne
periode.
Såfremt dette forslag ikke kan
gennemføres efter hensigten, foreslås det i stedet, at
erhvervsdrivende under en tilbudsafgivning i forbindelse med
levering af elektricitet til elforbrugere ikke må indhente
slutkundens accept af kontrakten i de situationer, hvor det ikke er
slutkunden, der har etableret kontakten. I disse tilfælde
skal kontrakt/aftale verificeres skriftligt for at have gyldighed.
Situationer, hvor slutkunden af egen drift kontakter
elsælgeren og i denne forbindelse indgår aftale,
omfattes ikke. Dermed vil telefonsælgere ikke længere
kunne vildlede og narre kunderne til at skifte elselskab. Tiltaget
skal udformes i dialog med branchen og gennemføres på
en måde, der understøtter konkurrencen på
eldetailmarkedet og fastholder, at det skal være enkelt for
slutkunderne at skifte elleverandør.
Skriftlig fremsættelse
Mona Juul
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
mindske svindel og vildledning af forbrugere ved
leverandørskifte hos elselskaber.
(Beslutningsforslag nr. B 61)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.