Betænkning afgivet af Udvalget til
Valgs Prøvelse den 16. december 2021
Betænkning og indstilling
fra
Udvalget til Valgs Prøvelse
(Vedrørende Inger
Støjberg)
1. Baggrund
Undersøgelseskommissionen i sagen om
instruksen om adskillelse ved indkvartering i asylsystemet
(Instrukskommissionen) blev nedsat den 22. januar 2020, og
kommissionen afgav delberetning den 14. december 2020.
Ifølge Forretningsorden for Folketinget
skal alle beretninger fra undersøgelseskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, behandles af Udvalget for Forretningsordenen med henblik
på eventuel indstilling om ansvarsspørgsmålet,
jf. forretningsordenens § 56.
I betænkning og indstilling om
Instrukskommissionens beretning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 27. januar 2021 fremsatte Udvalget for
Forretningsordenen med tilslutning fra et flertal (S, V, RV, SF,
EL, KF, LA, ALT, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og
Susanne Zimmer (UFG)) forslag til folketingsbeslutning om
rigsretstiltale mod forhenværende minister Inger
Støjberg med følgende ordlyd:
»Folketinget beslutter at rejse tiltale
ved Rigsretten mod forhenværende minister Inger
Støjberg med påstand om straf for overtrædelse
af § 5, stk. 1, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed ved som udlændinge-, integrations- og
boligminister at være ansvarlig for, at
Udlændingestyrelsen i perioden fra den 10. februar 2016 og
indtil senest den 12. december 2016 iværksatte og fastholdt
en indkvarteringsadministration, hvorefter der i et antal sager
adskiltes ægtefæller og samlevende par indkvarteret i
asylsystemet, hvoraf mindst den ene part var under 18 år, i
strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 8 og under tilsidesættelse af almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger om saglig forvaltning,
pligtmæssigt skøn og proportionalitet samt
forvaltningsrettens og Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions krav til konkret og individuel
partshøring, sagsoplysning og begrundede afgørelser.
Det er en skærpende omstændighed, jf. § 5, stk. 2,
i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres ansvarlighed, at
forhenværende minister Inger Støjberg i tilknytning
til dette forløb afgav urigtige eller misvisende oplysninger
til Folketinget under samrådene i Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg den 1. juni 2017 om
samrådsspørgsmål AT og AU, den 23. juni 2017 om
samrådsspørgsmål AWAZ, den 11. oktober 2017 om
samrådsspørgsmål A og B og den 1. marts 2019 om
samrådsspørgsmål Q, R og U.
Folketinget vælger som anklagere under
rigsretssagen advokat Anne Birgitte Gammeljord og advokat Jon
Lauritzen.«
Der henvises til Folketingstidende 2020-21,
tillæg A, B 134 som fremsat.
Beslutningsforslaget om rigsretstiltale mod
forhenværende minister Inger Støjberg blev vedtaget
den 2. februar 2021. For stemte 139 (S, V, RV, SF, EL, KF, LA, ALT,
Orla Østerby (UFG), Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
og Susanne Zimmer (UFG)), imod stemte 30 (Hans Christian Schmidt
(V), Michael Aastrup Jensen (V), Kristian Pihl Lorentzen (V), Inger
Støjberg (V), Preben Bang Henriksen (V), Peter Juel-Jensen
(V), Mads Fuglede (V), Britt Bager (V), Thomas Danielsen (V), DF,
NB og Lars Løkke Rasmussen (UFG)), og ingen stemte hverken
for eller imod. Ved en fejl var Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar
Siddique (UFG) fraværende ved afstemningen om
beslutningsforslaget.
Om baggrunden for nedsættelsen af
Instrukskommissionen, om kommissoriet, om
Instrukskommissionens konklusioner, for så vidt angår
ministres forhold, og om Udvalget for Forretningsordenens og
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenens behandling af
sagen henvises til Folketingstidende 2020-21, tillæg A, B 134
som fremsat.
2. Rigsrettens dom
Ved anklageskrift af 3. februar 2021 rejste
advokat Anne Birgitte Gammeljord og advokat Jon Lauritzen under
henvisning til Folketingets beslutning af 2. februar 2021 tiltale
mod Inger Støjberg for overtrædelse af
ministeransvarlighedsloven i overensstemmelse med
folketingsbeslutningen.
Ved Rigsrettens dom af 13. december 2021 blev
Inger Støjberg straffet med fængsel i 60 dage for
overtrædelse af § 5, stk. 1, i lov om ministres
ansvarlighed.
Af Rigsrettens dom af 13. december 2021
fremgår bl.a. følgende om
skyldsspørgsmålet:
»Efter det foran anførte stemmer
25 dommere for at finde Inger Støjberg skyldig i det
anførte omfang i pkt. 1.1-1.6, og en dommer stemmer for at
frifinde.
Afgørelsen af
skyldspørgsmålet træffes efter
stemmeflertallet.
Inger Støjberg er herefter skyldig i
forsætlig overtrædelse af ministeransvarlighedslovens
§ 5, stk. 1, ved at være ansvarlig for, at
Udlændingestyrelsen i perioden fra den 10. februar til den
18. marts 2016 iværksatte og fastholdt en
indkvarteringsadministration, hvorefter der i et antal sager blev
adskilt gifte eller samlevende par indkvarteret i asylsystemet,
hvor den ene part var 15-17 år, i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 og under
tilsidesættelse af almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger om saglig forvaltning, proportionalitet og
sagsoplysning.«
Straffen blev fastsat efter
ministeransvarlighedslovens § 6, stk. 1, til ubetinget
fængsel i 60 dage. Et flertal på 15 dommere fandt, at
Inger Støjberg skulle idømmes en ubetinget
fængselsstraf. Af disse 15 dommere stemte 10 dommere for at
fastsætte straffen til fængsel i 3 måneder, og 5
dommere stemte for at fastsætte straffen til fængsel i
60 dage. 9 dommere stemte for at fastsætte straffen til
fængsel i 60 dage, der gøres betinget, en dommer
stemte for at fastsætte straffen til 10 dagbøder
på hver 1.000 kr., og en dommer stemte for strafbortfald
under hensyn til de foreliggende formildende
omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til
domsudskriftet omdelt i udvalget som UVP alm. del - bilag 1.
3. Udvalgets behandling af sagen
Folketingets formand har den 13. december 2021
videregivet domsudskriftet til udvalget, der behandler
spørgsmål om et medlems tab af valgbarhed, jf.
forretningsordenen.
Udvalget har behandlet
spørgsmålet om, hvorvidt Inger Støjberg skal
anses for at have tabt sin valgbarhed, i to møder.
De regler, der danner grundlaget for
bedømmelsen af spørgsmålet om valgbarhed til
Folketinget, er bestemmelserne i grundlovens § 30, stk. 1, og
§ 33, der lyder således:
Ȥ 30.
Valgbar til folketinget er enhver, som har valgret til dette,
medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i
almindeligt omdømme gør ham uværdig til at
være medlem af folketinget.«
Ȥ 33.
Folketinget afgør selv gyldigheden af sine medlemmers valg
samt spørgsmål om, hvorvidt et medlem har mistet sin
valgbarhed.«
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Det er Venstre og Det Konservative Folkepartis
opfattelse, at uanset hvilken partifarve man har og hvad man mener
politisk, lever vi i et retssamfund, hvor lovgivningen skal
overholdes. Det gælder for almindelige borgere såvel
som for folketingsmedlemmer. Og det gælder i særlig
grad for folketingsmedlemmer, der udøver myndighed, hvilket
man gør som minister, hvor man både er en del af den
lovgivende og den udøvende magt. Det er partiernes
opfattelse, at uanset hvor legitim og vigtig ens politiske
dagsorden er, må den udøves lovmedholdeligt. Venstre
og Det Konservative Folkeparti er modstandere af barnebrude, men
parrene skulle have været adskilt efter en individuel
vurdering, som i øvrigt havde været lovlig.
Efter Rigsrettens dom mod Inger
Støjberg afsagt den 13. december 2021 står det klart,
at der blev truffet en ulovlig beslutning, og der skete som
følge deraf en ulovlig forvaltning. Rigsretten har
dømt, at denne ulovlige praksis skete som følge af
forhenværende minister Inger Støjbergs beslutning, og
at det dermed også var hendes ansvar. Det er en dom, som 25
ud af 26 dommere i Rigsretten er enige i - et dommerpanel, hvor der
indgår 13 højesteretsdommere. Rigsretten har på
dette grundlag idømt Inger Støjberg 60 dages
ubetinget fængsel. Det er dermed en klar og alvorlig dom.
På baggrund af dommen har Venstre og Det
Konservative Folkeparti drøftet spørgsmålet om
værdighed i de respektive folketingsgrupper. Det
følger af grundloven, at Folketinget skal tage stilling til
dette. I respekt for grundloven har vi taget stilling, og i
både Venstre og Det Konservative Folkeparti er det en enig
folketingsgruppe, som er af den opfattelse, at det er uforeneligt
med hvervet som folketingsmedlem at have fået en ubetinget
fængselsdom. Enigheden gør, at det ikke er aktuelt at
overveje at fritstille grupperne.
At udtrykke fortabt valgbarhed som
følge af en ubetinget fængselsstraf følger den
praksis, der har været fulgt i tidligere lignende sager. Som
det fremgår af »Oversigt over afstemninger om tab af
valgbarhed i tidligere sager« fra den 14. december 2021 fra
Folketingets Administration, jf. UVP alm. del - bilag 4, har det
foregået tilsvarende i tidligere sager, hvor
folketingsmedlemmer er blevet idømt ubetinget fængsel,
at Folketinget har bestemt, at vedkommende ikke var værdig
til at sidde i Folketinget længere.
Det følger endvidere af den lovgivning,
som et bredt flertal i Folketinget vedtog i 2018, at når
kommunal- og regionsrådspolitikere bliver idømt
ubetinget fængselsstraf, fortabes valgbarheden til
kommunalbestyrelser og regionsråd.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er
bekendt med, at Liberal Alliance, der ikke har medlemmer i Udvalget
til Valgs Prøvelse og dermed ikke har mulighed for at afgive
bemærkninger, deler ovenstående synspunkter.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er i
øvrigt enige om at mene, at hvis Inger Støjberg efter
endt afsoning stiller op til valg og opnår valg til
Folketinget, er der ikke noget til hinder for, at hun kan
genindtræde i Folketinget.
Socialdemokratiet
Det påhviler Folketinget at
afgøre, om dets medlemmer i almindeligt omdømme er
værdige til at sidde i Folketinget, hvis de som i dette
tilfælde idømmes en frihedsstraf.
Der er i sagen afsagt en meget klar dom, hvor
et stort flertal (25 ud af 26) af medlemmerne af Rigsretten er
enige i skyldsspørgsmålet, og at der er sket en
lovovertrædelse og et brud på
ministeransvarlighedsloven. Der er afsagt en dom på ubetinget
fængselsstraf i 60 dage.
Inger Støjberg har efter
Socialdemokratiets opfattelse hermed tilsidesat de krav, man kan
stille til et folketingsmedlem med hensyn til at efterleve de af
Folketinget vedtagne love, og hun er efter partiets opfattelse
»straffet for en handling, der i almindeligt omdømme
gør [hende] uværdig til at være medlem af
Folketinget«, jf. grundlovens § 30, stk. 1.
Det bemærkes desuden, at indstillingen
samtidig læner sig op ad de regler, der gør sig
gældende for kommunal- og regionsrådsmedlemmer, som
mister deres valgbarhed i forbindelse med en ubetinget
fængselsstraf.
En enig socialdemokratisk folketingsgruppe
afgiver derfor den indstilling, at Inger Støjbergs mandat
bortfalder, som følge af at hun har mistet sin
valgbarhed.
Det er Socialdemokratiets opfattelse, at
såfremt Inger Støjberg efter endt afsoning stiller op
til valg og opnår valg til Folketinget, er der ikke noget til
hinder for, at hun kan genindtræde i Folketinget.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkeparti mener, at Inger
Støjberg fortsat er værdig til at sidde i
Folketinget.
Det bemærkes i den forbindelse, at Inger
Støjberg med sin beslutning om at beskytte barnebrudene mod
deres voksne ægtefæller handlede efter et klart og
tydeligt politisk ønske fra et stort flertal i Folketinget,
herunder bl.a. Socialdemokratiet. Inger Støjbergs hensigt om
at beskytte mindreårige piger mod overgreb var
prisværdig og politisk set rigtig, som det også
nævnes af ni dommere i Rigsrettens dom og i indstillingen fra
Udvalget for Forretningsordenen, som lå til grund for
Folketingets beslutning om at rejse rigsretstiltale mod Inger
Støjberg.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at denne sag
udstiller, at der ikke er ligebehandling af ministre, idet en lang
række ministre tidligere har brudt
ministeransvarlighedslovens § 5 uden at være blevet
stillet for Rigsretten. I det nuværende Folketing findes der
flere medlemmer, der har måttet træde tilbage som
minister efter at have brudt ministeransvarlighedsloven, men
hverken er stillet for Rigsretten eller er fundet uværdige
til at sidde i Folketinget, herunder et medlem, som
efterfølgende nu igen er blevet udnævnt til
minister.
Hvis Inger Støjberg på denne
baggrund findes uværdig til at sidde i Folketinget og der
skal være ligebehandling af ministre, må det forventes,
at langt flere ministre fremover vil blive stillet for Rigsretten
samt fundet uværdige til at sidde i Folketinget.
På baggrund af ovenstående mener
Dansk Folkeparti, at Inger Støjberg med adskillelsen af
barnebrudene fra deres voksne ægtefæller handlede
politisk forståeligt, og Inger Støjberg er dermed
fortsat værdig til at sidde i Folketinget.
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkeparti finder, at Inger
Støjberg ikke er værdig til at sidde i Folketinget,
jf. grundlovens bestemmelser om værdighed, idet hun har
fået en relativt hård dom med ubetinget
fængselsstraf. Vi har klare krav til kommunal- og
regionsrådsmedlemmers valgbarhed i forbindelse med en
ubetinget fængselsstraf, og krav til folketingsmedlemmer
bør naturligvis ikke afvige herfra.
Socialistisk Folkeparti bemærker, at den
hårde dom viser, at det var rigtigt at nedsætte
Instrukskommissionen, og at to uvildige advokater vurderede, at der
var grundlag for at rejse tiltale. Socialistisk Folkeparti
bemærker ligeledes, at sagen muligvis kunne være endt
på anden måde, men at Inger Støjberg bevidst
overhørte talrige advarsler, ligesom et flertal på
skandaløs vis blokerede for, at sagen kunne være
blevet undersøgt tidligere.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener
helt grundlæggende, at et folketingsmedlem, der ved
Rigsretten dømmes for en forsætlig
lovovertrædelse, ikke kan anses for værdig til at sidde
i Folketinget. Det er skadeligt for demokratiet og for tilliden til
politik. Herudover har Radikale Venstre den principielle holdning,
at en fængselsstraf som udgangspunkt altid bør
føre til, at et folketingsmedlem mister sin valgbarhed.
Dette svarer til de regler, som gælder for kommunalt og
regionalt valgte. Endelig bemærker Radikale Venstre, at der
er tale om en sag, der havde store menneskelige omkostninger for de
involverede par. Radikale Venstre finder således, at Inger
Støjberg som følge af Rigsrettens dom må anses
for uværdig til at være medlem af Folketinget.
Enhedslisten
I 2016 adskilte daværende
udlændinge-, integrations- og boligminister Inger
Støjberg unge asylpar uden individuel partshøring.
Dermed handlede den forhenværende minister ulovligt.
Det havde store psykiske konsekvenser for de
berørte par.
Efter mere end 200
udvalgsspørgsmål og 6 samråd indkaldt af
Enhedslisten, en udtalelse fra Ombudsmanden, en dom i byretten, en
kommissionsundersøgelse og en dom i Rigsretten kan vi nu
endelig sætte et punktum i sagen.
Enhedslisten finder Inger Støjberg
uværdig til at sidde i Folketinget, fordi hun som minister
har handlet ulovligt, og fordi hun har handlet uværdigt efter
sin dom.
Enhedslisten mener derudover, at der er behov
for at ændre grundlovens § 30. Det må principielt
være op til vælgerne at afgøre, hvem der sidder
i Folketinget, og der er behov for en grundig drøftelse af,
om der skal være undtagelser herfra, og hvilke der i givet
fald vil kunne være acceptable at fastlægge i et
demokratisk samfund.
Nye Borgerlige
Det følger af grundlovens § 33, at
Folketinget selv afgør, hvorvidt et medlem har mistet sin
valgbarhed. Det følger af grundlovens § 30, stk. 1, at
Folketinget kan bestemme, at valgbarheden mistes, hvis
folketingsmedlemmet er straffet for en handling, der i
»almindeligt omdømme« gør ham eller hende
uværdig til at være medlem af Folketinget.
Det afgørende ved denne
bedømmelse er ikke, hvorledes en handling er blevet
straffet, men hvorledes handlingen vurderes.
Bedømmelsen af, hvilken handling der i
»almindeligt omdømme« skal medføre
fortabelse af valgbarhed, kan vanskeligt foretages af Folketingets
medlemmer, særlig i tilfælde, hvor der i befolkningen
ikke er enighed om handlingens alvor. Derudover indebærer en
beslutning om, at et folketingsmedlem skal miste sin valgbarhed,
altid et væsentligt indgreb i den demokratiske proces.
Nye Borgerlige mener principielt, at
spørgsmål om, hvorvidt et folketingsmedlem er
uværdig til at være medlem af Folketinget, først
og fremmest er et anliggende mellem folketingsmedlemmet og
folketingsmedlemmets vælgere.
På den baggrund kan Nye Borgerlige ikke
støtte, at Inger Støjberg skal miste sin
valgbarhed.
Frie
Grønne
Den 13. december 2021 tog Frie Grønne
initiativ til, at Udvalget til Valgs Prøvelse skulle
drøfte Inger Støjbergs valgbarhed efter Rigsrettens
dom af samme dato.
Straffen til Inger Støjberg blev
fastsat efter ministeransvarlighedslovens § 6, stk. 1, til
ubetinget fængsel i 60 dage. Frie Grønne mener derfor
ikke, at Inger Støjberg er valgbar og værdig som
medlem af Folketinget, efter at Rigsretten har kendt Inger
Støjberg skyldig i forsætlig overtrædelse af
ministeransvarlighedsloven. De regler, der danner grundlaget for
bedømmelsen af spørgsmålet om valgbarhed til
Folketinget, er bestemmelserne i grundlovens § 30, stk. 1, og
§ 33.
Frie Grønne anbefaler derfor, at resten
af Folketinget hurtigst muligt tager stilling til, hvorvidt Inger
Støjberg er værdig til at sidde i Folketinget. Frie
Grønne indstiller til, at Inger Støjbergs mandat som
medlem af Folketinget bortfalder, som følge af at hun har
mistet sin valgbarhed.
Inger Støjbergs lovbrud fik store
konsekvenser for udsatte mennesker i en ekstraordinær
sårbar situation. De unge par blev adskilt i uvished om, hvad
de gik i møde, hvilket har haft hårde psykiske
konsekvenser for flere af dem og i de værste tilfælde
er endt med selvmordsforsøg. Når en minister bryder
ministeransvarlighedsloven, efterfølgende taler usandt og
tilbageholder oplysninger for Folketinget og ender med at blive
dømt skyldig, kan den pågældende hverken
fortsætte som minister eller som menigt medlem af
Folketinget.
Politikere har de senere år vedtaget, at
borgere for bestandig udelukkes fra at få statsborgerskab og
dermed demokratisk deltagelse, hvis man f.eks. idømmes 10
dages ubetinget fængsel, og så mener Frie
Grønne, at samme standard bør gælde for
medlemmer af Folketinget. Dermed kan man ikke efter en dom på
60 dages ubetinget fængsel fortsat være en del af
Danmarks demokratiske forsamling som lovgiver.
Endvidere mener Frie Grønne, at vi
også fremadrettet bør have en principiel diskussion
om, hvorvidt man kan komme tilbage til Folketinget efter at have
afsonet sin dom. En politibetjent, der fejler i tjeneste og
på baggrund deraf idømmes 60 dages ubetinget
fængsel, kan ikke vende tilbage til tjeneste
efterfølgende, hvorfor det er nødvendigt at
diskutere, hvorvidt en politiker kan.
Frie Grønne håber, at
Folketingets partier vil gå til spørgsmålet om
Inger Støjbergs valgbarhed med den samme indstilling, som de
ville, hvis det havde været en politiker fra den modsatte
fløj. Det ville være værdigt for retsstaten
Danmark og for demokratiet i sin helhed.
Frie Grønne har tidligere
foreslået at oprette en forfatningsdomstol, som uden om det
politiske flertal skal kunne rejse sager og dømme
politikere. Men så længe vi ikke har denne mulighed,
må Folketinget naturligvis drage konsekvensen af den
ubetingede og entydige dom fra Rigsretten og følge
grundloven.
Indstilling
Af et flertal
(udvalget med undtagelse af DF og NB):
Inger Støjbergs mandat som medlem af
Folketinget bortfalder, som følge af at hun har mistet sin
valgbarhed.
Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Annette Lind (S) Jens Joel (S)
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Kirsten Normann Andersen (SF)
Andreas Steenberg (RV) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Peter
Juel-Jensen (V) nfmd. Jan E.
Jørgensen (V) Eva Kjer Hansen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Karsten Lauritzen (V) Bent Bøgsted (DF) Mai Mercado (KF)
Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |