Beretning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 3. marts 2022
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Karina
Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)
Et flertal i udvalget bestående af
Venstre, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Karina Adsbøl (UFG), Liselott
Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG) bakker op om de ældres ret
til frit valg af plejehjem og leverandører af hjemmepleje.
Korrekt fastsættelse af priser til ikkekommunale
leverandører af ældrepleje er en forudsætning
for, at private virksomheder kan få økonomien til at
hænge sammen og levere en ordentlig ydelse til de
ældre.
Flertallet anerkender, at der er et problem
med fastsættelse af korrekte takster til ikkekommunale
leverandører af ældrepleje, som i sidste ende kan
betyde, at de ældre ikke får de samme valgmuligheder,
fordi private leverandører ikke får grundlag for at
levere ydelserne til de ældre.
Flertallet noterer sig, at der på
nuværende tidspunkt ikke er opbakning til
beslutningsforslaget. Der henvises til, at der er igangsat et
arbejde i KL, der bl.a. skal munde ud i en skabelon og vejledning
til kommunerne til at beregne deres afregningspriser.
Flertallet afventer resultatet af KL's
arbejde, med henblik på om initiativerne er
tilstrækkelige i forhold til at sikre en fair og gennemsigtig
beregning af afregningstaksterne. Flertallet vil forpligte
regeringen på at følge op på problemstillingen
og genbesøge beslutningsforslaget, hvis det viser sig, at
der fortsat kan identificeres ukorrekte afregningspriser til
ikkekommunale leverandører af ældrepleje i
kommunerne.
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti
Et mindretal i udvalget bestående af
S og SF er meget opmærksomme på de problematikker, der
i den seneste tid er kommet frem vedrørende kommunernes
afregningspriser til private leverandører i
ældreplejen.
S og SF noterer sig derfor også med
tilfredshed, at der allerede er igangsat et arbejde for at finde
løsninger på udfordringerne, idet der i regi af KL er
igangsat et arbejde, der skal hjælpe kommunerne med en
korrekt og ensartet beregning af deres afregningspriser. KL
inddrager blandt andet Dansk Industri, Dansk Erhverv og Selveje
Danmark i arbejdet, der skal munde ud i en skabelon og vejledning
til kommunerne til at beregne deres afregningspriser. Med
skabelonen er målet, at der skal ske en reel og mærkbar
forøgelse af gennemsigtigheden i afregningspriserne til de
private leverandører af hjemmehjælp og
friplejeboliger. KL har oplyst, at de forventer at kunne pilotteste
deres produkt i begyndelsen af 2022.
S og SF noterer sig desuden, at Social- og
Ældreministeriet har igangsat en evaluering af
afregningsmodellen for friplejeboliger, som bliver
gennemført af VIVE. Evalueringen vil se på, hvordan
kommunerne afregner priserne for
friplejeboligleverandørerne, og se nærmere på
beregningsgrundlaget. Da afregningsmodellen i 2015 blev
ændret, skete det, bl.a. fordi hverken
friplejeboligleverandørerne eller kommunerne var tilfredse
med den tidligere model. Evalueringen vil give et bud på, om
den nye afregningsmodel har levet op til intentionen. Evalueringen
forventes at være færdig i 2022.
S og SF bakker op om det frie valg, men
mener ikke, at det bør medføre yderligere
bureaukrati, og der bør ikke gives flere penge til
administration og øget bureaukrati. Midler til
ældreområdet bør i stedet bruges på omsorg
og nærvær for borgerne. Velfærd skabes i
mødet mellem borger og medarbejder, ikke af regler og
kontrol.
S og SF bemærker endvidere, at de
økonomiske udgifter, som må formodes at være
forbundet med beslutningsforslaget, ikke vurderes at stå
mål med de forventede effekter. Med beslutningsforslaget
pålægges kommunerne et ekstra administrationsarbejde,
og modellen vil derfor blive dyrere end de anslåede 5 mio.
kr. til etablering af kontrolenheden og de yderligere 3 mio. kr.
til den årlige drift af kontrolenheden. Hvor meget ekstra
administrationsarbejde der er tale om, er vanskeligt at vurdere,
men modellen må forventes at blive dyrere end angivet i
beslutningsforslaget.
S og SF kan på den baggrund ikke
støtte beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti, Frie Grønne,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
oktober 2021 og var til 1. behandling den 7. december 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Kirsten Normann Andersen
formand