Fremsat den 17. december 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG),
Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Lars Løkke Rasmussen (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om Freyas lov - hvalpesalgsloven
(borgerforslag)
Der ønskes en Freyas lov, hvalpesalgslov, hvorefter
- hundehvalpes
kommende familie kun skal kunne købe hvalpen direkte fra
opdrætter, og
- godkendte
internater kan påtage sig at formidle hvalpe fra
dyreværnssager ved behov for genplacering el. lign.
Freyas lov skal forhindre ulovlig import af
hvalpe fra de mange europæiske hvalpefabrikker ved at
ulovliggøre, at hundehvalpe opkøbes og
videresælges af tredjepart. Således må hvalpe kun
sælges til blivende hjem direkte fra opdrætter eller
fra et internat.
Med lovforslaget vil opkøb af
hundehvalpe med det formål at gensælge dem for profit
ulovliggøres.
Freyas lov vil således være et
vigtigt skridt til at få stoppet de mange hvalpefabrikker,
til gavn for både avlshundene, hundehvalpene og deres nye
familier.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med Freyas lov er at få
lukket de mange hvalpefabrikker ved at stoppe handel med
hundehvalpe via mellemmand. Samtidig med at loven umuliggør
massehandel med hundehvalpe, giver den køber mulighed for at
besigtige avlstæven og hvalpene flere gange inden køb
og derved sikre sig alder, race og herkomst.
Importerede hvalpe, der opkøbes af
hvalpehandlere og transporteres over den danske grænse for at
blive solgt til familier i Danmark, lider både fysisk og
mentalt. Deres manglende sundhed og trivsel kan give store
omkostninger for de nye ejere.
Ydermere udgør den ulovlige
hvalpeimport en folkesundhedsrisiko, fordi disse hunde risikerer at
medbringe nye sygdomme/zoonoser ind i Danmark.
Forslaget til hvalpesalgsloven tager
udgangspunkt i den engelske »Lucy's Law« fra 2020 og
kaldes også »Freyas lov« efter den polskavlede
malteserhvalp Freya, som ses i Dyreværnets programserie
»Langt over Grænsen - Når Hvalpe lider for
Profit«.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Rikke Høgholm Lee, Roskilde, som hovedstiller med Dorte
Harboe Hald, Lyngby-Taarbæk, Maria Rønde Jakobsen,
København, Katja Lund Sohl, København, og Nina Amdi
Carlsen, Horsens, som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Karsten Lauritzen (V),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg
(RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier
Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG),
Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA) og
Lars Løkke Rasmussen (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om Freyas
lov - hvalpesalgsloven (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 59)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, på tager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.