Fremsat den 16. december 2021 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse af en national handlingsplan mod
racisme og diskrimination
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at udarbejde
en national handlingsplan, som skal sikre aktiv handling mod
diskrimination og racisme.
Bemærkninger til forslaget
Racisme og diskrimination på baggrund af
især etnicitet og religion er noget, der eksisterer i alle
dele af vores samfund: på arbejdsmarkedet, i mødet med
politiet, på det private boligmarked, på de sociale
medier og i det offentlige rum. Formålet med dette
beslutningsforslag er, at regeringen hurtigst muligt
igangsætter en proces, der skal resultere i en national
handlingsplan mod racisme og diskrimination, så vi effektivt
kan komme den udbredte racisme og diskrimination til livs.
Det foreslås, at handlingsplanen
udarbejdes på baggrund af anbefalingerne af et
hurtigarbejdende ekspertpanel. De relevante grupper og
organisationer skal inddrages i udarbejdelsen af
handlingsplanen.
Handlingsplanen skal bl.a. omhandle
følgende områder: etnisk profilering i politiet,
hadforbrydelser og hadefulde ytringer på arbejdsmarkedet,
på boligmarkedet, i sundhedssektoren og i uddannelsessektoren
m.m.
Forskelsbehandling i mødet med
politiet
I DR-dokumentaren »I politiets vold:
Mørk og mistænkt« fra 2018 viser tal fra
Danmarks Statistisk, at politiet sigter flere indvandrere og
efterkommere end etniske danskere i sager, der ender uden dom.
Tallene tyder på, at dansk politi laver etnisk profilering i
hverdagen. Mere konkret viser tallene, at der i 2014 var 65-70 pct.
højere risiko for at blive sigtet for noget, man
efterfølgende ikke blev dømt for, hvis man var
indvandrer eller efterkommer af indvandrere med ikkevestlig
baggrund, end hvis man ikke var. I forlængelse heraf viste
tallene ligeledes, at der var 86-88 pct. højere risiko for,
at indvandrere eller efterkommere med ikkevestlig baggrund blev
anholdt uden efterfølgende at blive dømt sammenlignet
med etniske danskere (»Nydanskere i ny dokumentar: Politiet
går efter os på grund af vores hudfarve«, dr.dk,
den 22. maj 2018). Tallene understreger, at der er et problem i
politiet, og at der er brug for aktiv handling, således at
borgere med ikkevestlig baggrund ikke udsættes for
forskelsbehandling i mødet med politiet.
Hadforbrydelser og hadefulde ytringer på de
sociale medier
Behovet for en national handlingsplan mod
racisme og diskrimination understreges ligeledes af det stigende
antal hadforbrydelser. Konkret steg antallet af registrerede
anmeldelser af hadforbrydelser med knap 27 pct. fra 2018 til 2019,
og racistisk motiverede hadforbrydelser var den mest udbredte
motivkategori i 2019 med 312 sager (»Hadforbrydelser i 2019.
Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser«, Rigspolitiet, National Forebyggelsescenter
(NFC), oktober 2020). Justitsministeriets seneste
offerundersøgelse indikerer samtidig, at der kan være
et stort mørketal af hadforbrydelser med et racistisk motiv.
I denne mener mellem 4.300 og 5.800 personer i alderen mellem 16 og
74 år, at volden mod dem var motiveret af racisme
(»Udsathed for vold og andre former for kriminalitet«,
Offerundersøgelserne 2005-2019, Justitsministeriets
Forskningskontor m.fl.).
En rapport fra Institut for
Menneskerettigheder viser samtidig, at hadefulde ytringer på
de sociale medier hyppigst forekommer i nyhedsopslag om emner som
religion, tro, flygtninge, ligestilling, politik og integration.
Blandt de hadefulde ytringer inden for emnet religion
vedrører 86 pct. af de hadefulde kommentarer islam. I
forlængelse af det konkluderes det i rapporten ligeledes, at
personer med etnisk oprindelse i Mellemøsten eller i Vesten
uden for Danmark er mål for de hadefulde kommentarer
(»Hadefulde ytringer på Facebook«, Institut for
Menneskerettigheder, den 16. februar 2017). Forslagsstillerne
mener, at rapporten understreger, at der er behov for, at
handlingsplanen har et bredt fokus, herunder hvordan vi kan
begrænse hadforbrydelser og de hadefulde ytringer på de
sociale medier, der særlig går ud over borgere med
anden etnisk baggrund.
Strukturel diskrimination på arbejdsmarkedet,
på det private boligmarked og på
uddannelsesinstitutionerne
Nyere danske undersøgelser viser, at
minoritetsetniske borgere udsættes for forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet. Et studie fra Københavns
Universitet konkluderer f.eks., at minoritetsetniske kvinder, der
bærer tørklæde, udsættes for
forskelsbehandling på det danske arbejdsmarked. Studiet
viser, at minoritetsetniske kvinder med tørklæde skal
sende 60 pct. flere ansøgninger end etnisk danske kvinder
for at blive kaldt til samtale. Minoritetsetniske kvinder uden
tørklæde skal sende 18 pct. flere ansøgninger
end etnisk danske kvinder for at blive indkaldt til samtale
(»Detecting Discrimination - How Group-based Biases Shape
Economic and Political Interactions: Five Empirical
Contributions«, Malte Dahl, Københavns Universitet,
2019). I en interviewundersøgelse med ti
tørklædebærende kvinder foretaget af Institut
for Menneskerettigheder fortæller en af kvinderne, at hun
bl.a. har oplevet, at en chef spurgte, »om hun overhovedet
kunne dansk«, til trods for at det af hendes cv fremgik, at
hun er født og opvokset i Danmark (»For første
gang har forskning kortlagt at kvinder med tørklæde
vælges fra på arbejdsmarkedet - Afnan var en af
dem«, Berlingske, den 6. marts 2020). Et speciale fra 2016
fra Københavns Universitet understreger, at
forskelsbehandlingen ikke begrænser sig til minoritetsetniske
kvinder, men generelt rammer borgere med anden etnisk baggrund.
Konkret viser studiet, at borgere med mellemøstlige navne
skal sende cirka 52 pct. flere ansøgninger for at blive
kaldt til samtale end deres medborgere med danske navne
(»Dansk arbejdsgiver vælger Mads fremfor
Muhammed«, Politiken, den 9. december 2016).
Også på det private boligmarked er
der tegn på forskelsbehandling af borgere med ikkevestlig
baggrund. Ankestyrelsen foretog i 2014 et felteksperiment, der
viste, at boligsøgende med et mellemøstligt klingende
navn skulle sende 27 pct. flere boligsøgninger end en
boligsøgende med danskklingende navn for at få en
bolig. Dette ramte særlig mænd med et
mellemøstligt klingende navn (»Rapport om etnisk
diskrimination på boligmarkedet (2015«), Ankestyrelsen,
april 2015).
Herudover viser en undersøgelse lavet
af Institut for Menneskerettigheder i 2016, at der forekommer
diskrimination af borgere med etnisk minoritetsbaggrund i
uddannelsessektoren. Af undersøgelsen fremgår det, at
29 pct. af praktikkonsulenterne oplever, at virksomheder anvender
etnicitet som et kriterie ved til- eller fravalg af praktikanterne
(»Lige adgang til praktikpladser«, Institut for
Menneskerettigheder, 2016). Diskriminationen på
arbejdsmarkedet, i uddannelsessektoren og på boligmarkedet er
alt sammen med til at sætte etniske minoritetsborgere uden
for samfundet og understreger, at vi ikke har lige muligheder i
Danmark uanset etnisk herkomst.
Forslaget
Forslagets bemærkninger understreger, at
det er på tide, at der udarbejdes en national handlingsplan
mod racisme og diskrimination. En national handlingsplan er vigtig
for at komme den udbredte forskelsbehandling og racisme rettet mod
minoritetsborgere til livs. Ord er ikke længere nok. Kun
handling kan stoppe den udbredte diskrimination og racisme, og en
national handlingsplan om racisme og diskrimination er derfor
nødvendig for at skabe lige muligheder for alle borgere i
samfundet.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse af en national handlingsplan mod racisme og
diskrimination.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.