B 45 Forslag til folketingsbeslutning om stop for tilbagesendelse af syriske flygtninge til farlige og usikre forhold (borgerforslag).

Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2021-22
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 17-11-2021

Fremsat: 17-11-2021

Fremsat den 17. november 2021 af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG), Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)

20211_b45_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 17. november 2021 af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG), Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)

Forslag til folketingsbeslutning

om stop for tilbagesendelse af syriske flygtninge til farlige og usikre forhold (borgerforslag)

Med en vedtagelse af dette borgerforslag pålægges regeringen i denne folketingssamling at fremsætte lovforslag, der sikrer, at samtlige kategorier af personer, der tildeles konventionsstatus, beskyttelsesstatus eller midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7 eller § 8, omfattes af det samme kriterium for inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse, nemlig at der skal være indtrådt fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet. Endvidere skal inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse kun kunne ske, i det omfang FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) har fuld og uhindret adgang til at monitorere flygtninges tilbagevenden i overensstemmelse med sit mandat.

Bemærkninger til forslaget

Vi ønsker, at Folketinget ændrer den lov, der giver de danske myndigheder mulighed for at sende flygtninge tilbage til Syrien i den nuværende situation. Vi ønsker en lov, der sikrer, at en flygtning først kan få inddraget sin asylopholdstilladelse, hvis der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet, som anført i FN's flygtningekonvention.

Danmark bør ikke tvinge syriske flygtninge til et valg mellem at leve et uværdigt og traumatiserende liv på et udrejsecenter eller rejse tilbage til et land, hvor det styre, de flygtede fra, stadig er ved magten og stadig krænker den syriske civilbefolknings grundlæggende menneskerettigheder.

Vi ønsker, at Danmark tager juridisk og moralsk ansvar for de syriske flygtninge, der har fået opholdstilladelse i Danmark. Syriske flygtninge skal kunne opholde sig i Danmark med værdighed og tryghed, indtil der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i deres hjemland. Derfor foreslår vi, at man fjerner de regler, der på nuværende tidspunkt gør det muligt at inddrage syriske flygtninges opholdstilladelse.

Folketinget ændrede i 2015 kriterierne for inddragelse og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse for flygtninge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og indførte en ny, midlertidig beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 3, da Folketinget vedtog lovforslag nr. L 72 (folketingsåret 2014-15, 1. samling).

Før lovændringen fik flygtninge efter Flygtningenævnets faste praksis kun inddraget opholdstilladelsen, hvis der var indtrådt »fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet«, som bestemt i FN's flygtningekonvention, jf. udlændinge-, integrations- og boligministerens svar på Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget, alm. del - spm. 960 (folketingsåret 2015-16).

Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 72 kan Flygtningenævnet nu inddrage asylopholdstilladelser, som er givet til flygtninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, eller den nye, midlertidige beskyttelsesstatus i § 7, stk. 3, hvis blot der i hjemlandet er visse forbedringer, uanset at forholdene - trods forbedringerne - fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige.

De aktuelle konsekvenser af denne ændring er, at syriske flygtninge i Danmark, der oprindelig kommer fra Damaskus og omegn (Rif Damaskus), har fået inddraget deres opholdstilladelse. De har nu det umenneskelige valg mellem at stirre ud i luften på et udrejsecenter på ubestemt tid eller at rejse »frivilligt« tilbage til Damaskus, hvor den regering, de flygtede fra, stadig er ved magten.

Danmark skal ikke sende flygtninge tilbage til skrøbelige og uforudsigelige forhold, men skal i stedet anvende det kriterium, der gælder for konventionsflygtninge om, at der skal være indtruffet fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet, før en opholdstilladelse kan inddrages eller nægtes forlænget. Endvidere skal inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse kun kunne ske, i det omfang FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) har fuld og uhindret adgang til at monitorere flygtninges tilbagevenden i overensstemmelse med sit mandat.

Om fremsættelsen i Folketinget:

Forslagsstillerne i Folketinget bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i Folketinget.

Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Niklas Størup Agerup, Hillerød, som hovedforslagsstiller med Mads Melin, Signe Byrge Sørensen, København, Niels Rohleder, København, Camilla Ida Suenson Magid, København og Haifaa Awad, København, som medstillere.

Forslagsstillernes fremsættelse af forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag ordningen for borgerforslag.

Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis støtter forslagets indhold.

Skriftlig fremsættelse

Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG), Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om stop for tilbagesendelserne af syriske flygtninge til farlige og usikre forhold (borgerforslag).

(Beslutningsforslag nr. B 45)

Der er tale om et borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har opnået det antal støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få borger-drevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget.

Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Niklas Størup Agerup, Hillerød, som hovedforslagsstiller med Mads Melin, Signe Byrge Sørensen, København, Niels Rohleder, København, Camilla Ida Suenson Magid, København og Haifaa Awad, København, som medstillere.

Forslagsstillernes fremsættelse af forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag ordningen for borgerforslag.

Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis støtter forslagets indhold.