Fremsat den 17. november 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA),
Susanne Zimmer (FG), Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om stop for tilbagesendelse af syriske flygtninge
til farlige og usikre forhold (borgerforslag)
Med en vedtagelse af dette borgerforslag
pålægges regeringen i denne folketingssamling at
fremsætte lovforslag, der sikrer, at samtlige kategorier af
personer, der tildeles konventionsstatus, beskyttelsesstatus eller
midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens §
7 eller § 8, omfattes af det samme kriterium for inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse,
nemlig at der skal være indtrådt fundamentale, stabile
og varige ændringer i hjemlandet. Endvidere skal inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse kun
kunne ske, i det omfang FN's Flygtningehøjkommissariat
(UNHCR) har fuld og uhindret adgang til at monitorere flygtninges
tilbagevenden i overensstemmelse med sit mandat.
Bemærkninger til forslaget
Vi ønsker, at Folketinget ændrer
den lov, der giver de danske myndigheder mulighed for at sende
flygtninge tilbage til Syrien i den nuværende situation. Vi
ønsker en lov, der sikrer, at en flygtning først kan
få inddraget sin asylopholdstilladelse, hvis der er sket
fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet, som
anført i FN's flygtningekonvention.
Danmark bør ikke tvinge syriske
flygtninge til et valg mellem at leve et uværdigt og
traumatiserende liv på et udrejsecenter eller rejse tilbage
til et land, hvor det styre, de flygtede fra, stadig er ved magten
og stadig krænker den syriske civilbefolknings
grundlæggende menneskerettigheder.
Vi ønsker, at Danmark tager juridisk og
moralsk ansvar for de syriske flygtninge, der har fået
opholdstilladelse i Danmark. Syriske flygtninge skal kunne opholde
sig i Danmark med værdighed og tryghed, indtil der er sket
fundamentale, stabile og varige ændringer i deres hjemland.
Derfor foreslår vi, at man fjerner de regler, der på
nuværende tidspunkt gør det muligt at inddrage syriske
flygtninges opholdstilladelse.
Folketinget ændrede i 2015 kriterierne
for inddragelse og nægtelse af forlængelse af
opholdstilladelse for flygtninge med beskyttelsesstatus, jf.
udlændingelovens § 7, stk. 2, og indførte en ny,
midlertidig beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens §
7, stk. 3, da Folketinget vedtog lovforslag nr. L 72
(folketingsåret 2014-15, 1. samling).
Før lovændringen fik flygtninge
efter Flygtningenævnets faste praksis kun inddraget
opholdstilladelsen, hvis der var indtrådt
»fundamentale, stabile og varige ændringer i
hjemlandet«, som bestemt i FN's flygtningekonvention, jf.
udlændinge-, integrations- og boligministerens svar på
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget, alm. del - spm.
960 (folketingsåret 2015-16).
Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 72 kan
Flygtningenævnet nu inddrage asylopholdstilladelser, som er
givet til flygtninge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 2, eller den nye,
midlertidige beskyttelsesstatus i § 7, stk. 3, hvis blot der i
hjemlandet er visse forbedringer, uanset at forholdene - trods
forbedringerne - fortsat er alvorlige og må betegnes som
skrøbelige og uforudsigelige.
De aktuelle konsekvenser af denne
ændring er, at syriske flygtninge i Danmark, der oprindelig
kommer fra Damaskus og omegn (Rif Damaskus), har fået
inddraget deres opholdstilladelse. De har nu det umenneskelige valg
mellem at stirre ud i luften på et udrejsecenter på
ubestemt tid eller at rejse »frivilligt« tilbage til
Damaskus, hvor den regering, de flygtede fra, stadig er ved
magten.
Danmark skal ikke sende flygtninge tilbage til
skrøbelige og uforudsigelige forhold, men skal i stedet
anvende det kriterium, der gælder for konventionsflygtninge
om, at der skal være indtruffet fundamentale, stabile og
varige ændringer i hjemlandet, før en
opholdstilladelse kan inddrages eller nægtes forlænget.
Endvidere skal inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelse kun kunne ske, i det omfang
FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) har fuld og uhindret
adgang til at monitorere flygtninges tilbagevenden i
overensstemmelse med sit mandat.
Om fremsættelsen i
Folketinget:
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Niklas Størup Agerup, Hillerød, som
hovedforslagsstiller med Mads Melin, Signe Byrge Sørensen,
København, Niels Rohleder, København, Camilla Ida
Suenson Magid, København og Haifaa Awad, København,
som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund
(EL), Mai Mercado (KF), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG),
Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen
(IA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om stop
for tilbagesendelserne af syriske flygtninge til farlige og usikre
forhold (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 45)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borger-drevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Niklas Størup Agerup, Hillerød, som
hovedforslagsstiller med Mads Melin, Signe Byrge Sørensen,
København, Niels Rohleder, København, Camilla Ida
Suenson Magid, København og Haifaa Awad, København,
som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.