Fremsat den 17. november 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG),
Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forlænge barslen med fars/medmors
øremærkede andel (borgerforslag)
EU's orlovsdirektiv er en kærkommen
fornyelse af den danske barselslov. Med direktivet og aftalen, der
er landet mellem arbejdsmarkedets parter, er der udsigt til, at
forældre ligestilles under barslen, og det er
glædeligt.
Trist er det omvendt for de mange tusinder af
børn, hvis fædre ikke kommer til at bruge retten til
barsel. Da øremærkningen ikke kan overføres til
mor, vil taberne ved øremærkningen blive samfundets
mindste borgere, der mister måneders samvær med sine
forældre. I stedet bliver disse børn sendt tidligere
ud i et dagtilbudssystem, der i forvejen er i knæ.
Der stilles derfor forslag om at
forlænge dagpengeretten under barsel for at lægge den
nye øremærkning til far oven i i de eksisterende
orlovsuger, som forældre har til deling.
Det står EU-landene frit for at
indføre rettigheder, der ligger over direktivets
minimumsstandarder, hvis dette passer til det enkelte lands
barselsrettigheder. Denne mulighed bør Folketinget benytte
sig af.
Den vigtigste årsag er de mange
børn, hvis fædre, der i årene efter
implementeringen ikke ønsker eller er afskåret fra at
bruge deres øremærkning. Undersøgelser og
erfaringer fra Norge peger på, at kun ca. 70 % af danske
fædre vil udnytte hele orloven. Op til 18.000 børn om
året kan dermed risikere at få afkortet den
første tid med forældrene og i stedet blive sendt i
institution langt tidligere. Det kan betyde en markant stigning
årligt af de yngste og mest ressourcekrævende
børn i danske dagtilbud.
Alternativt kan mødrene - som i Norge -
tage selvbetalt barsel. Det kan både øge den sociale
ulighed og betyde, at flere kvinder må fravælge
arbejdsmarkedet på endnu mere ugunstige vilkår, end
tilfældet er i dag. Det påvirker ligestillingen
negativt, modsat hvad intentionen med direktivet er.
Det er dog i særdeleshed hensynet til
børnenes tarv (i overensstemmelse med FN's
børnekonvention), som bør have Folketingets
bevågenhed. Borgerforslaget er en anerkendelse af, at barslen
er barnets ret til omsorg og nærhed fra sine
forældre.
Bemærkninger til forslaget
Implementeringen af EU-orlovsdirektivet skal
træde i kraft senest den 2. august 2022. Direktivet
kræver, at en del af forældres orlov
øremærkes til far/medmor med henblik på
øget ligestilling. De politiske forhandlinger om
implementeringen pågår netop nu, og de baseres
mestendels på en ny aftale, der er indgået mellem Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Her
anbefales det, at der øremærkes 11 ugers barsel til
hver forælder, hvor den øremærkede del til far
tages fra den pulje, der i dag kan fordeles frit.
Der kan i princippet
ske flere ting, når orlov fra en fællesorlovspulje
øremærkes til far/medmor:
- Mulighed 1:
Far/medmor tager al den øremærkede barsel, og barnets
orlovslængde forbliver den samme.
- Mulighed 2:
Far/medmor tager ingen eller lidt af den øremærkede
barsel, mor selvfinansierer en stor del af sin barsel, og barnets
orlovslængde forbliver den samme.
- Mulighed 3:
Far/medmor tager ingen eller lidt af den øremærkede
barsel, og barnet kommer tidligere i daginstitution.
Langtfra alle danske børn er så
heldigt stillede at have en far eller medmor, der tager 11 ugers
barsel - tværtimod. Ser man f.eks. mod Norge, hvor den
øremærkede fædrebarsel blev finansieret via
dagpengeretten i forældrenes fællespulje af uger, var
det i en årrække næsten hver fjerde far, der ikke
brugte hele retten til barsel, når de blev fædre. En
undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder
afdækkede ligeledes sidste år (2020), at kun 70 pct. af
de danske fædre forventede at bruge hele deres
øremærkede barsel.
Et indgreb i den dagpengefinansierede
forældreorlovs længde kan dermed gå ud over
børnene. Det skyldes, at en øremærket barsel
fra fællespuljen skaber en meget høj risiko for, at
den tidlige alder, fra hvilket tidspunkt børn gennemsnitligt
kommer i institution i Danmark, vil blive sat endnu mere ned, hvis
mange fædre afstår fra at bruge deres
øremærkede barsel. Særlig i de første
år efter at en ny barselslov træder i kraft, er der en
stor risiko for dette, viser erfaringen fra Norge. Et nyt studie
fra Københavns Universitet forudser ligeledes, at den
øremærkede fædreorlov vil betyde en reduktion i
den samlede afholdte barselsorlov.
Sammenholdes ovennævnte
undersøgelser med danske fødselsstatistikker, viser
vores kalkule, at op til 18.000 helt små børn
årligt kan risikere at få afkortet deres barsel og
blive sendt i institution tidligere. I så fald vil det betyde
en markant stigning i børnetallet blandt
daginstitutionsområdets yngste og mest
ressourcekrævende brugere (spædbørn under 1
år), beregnet ud fra det seneste statistik (2014), der viste,
at 19 pct. af Danmarks nul-årige børn - svarende til
10.500 børn - er indskrevet i dagtilbud. Til sammenligning
er der i Sverige 0 pct. 0-årige børn indskrevet i
dagtilbud (jf. samme undersøgelse fra 2014).
Jo yngre børnene er, des mere
ressourcekapacitet skal daginstitutionerne stille til
rådighed. Den uundgåelige konsekvens vil derfor
være, at det vil øge presset på
daginstitutionerne, der i forvejen har svært ved bare at
udfylde papirudgaven af de anbefalede minimumsnormeringer.
Borgerforslaget er en anerkendelse af, at
barslen er barnets ret til dets livsvigtige omsorg og nærhed
fra sine forældre. Med basis i viden om børns
psykologiske og kognitive udvikling ved vi i dag, at den tidlige
relationsdannelse til de primære omsorgspersoner er vital for
barnets udvikling. Barnets første leveår er den
periode, hvor dets udvikling går allerhurtigst, og hvor det
er mest modtageligt i forhold til kvaliteten af sit
omsorgsmiljø. Denne tid har stor betydning for børns
basale udvikling af tryghed og selvværd, som er
afgørende for børnenes fremadrettede trivsel og
sundhed.
Det er væsentligt, hvordan og
hvornår i barnets liv »vagtskiftet« fra barsel
til institutionsliv sker. Alle små børn
gennemgår en fase af separationsangst fra omkring
7-8-månedersalderen. En adskillelse fra de primære
omsorgspersoner vil være forbundet med ekstra belastning af
barnets nervesystem i netop denne periode. Den kommende
implementering af mere øremærket fædrebarsel
bør tage højde for denne viden.
Hvis implementeringen sikrer, at der
indføres mere øremærket fædrebarsel og
derved gives mulighed for, at familier kan vælge at lade
deres små børn starte i dagtilbud senere i livet, vil
det forbedre vilkårene for barnets tilknytning og den tidlige
familiedannelse. Derved sikres det, at lovtiltaget er på
linje med børnekonventionens princip om, at barnets tarv
skal komme i første række, jf. FN's
børnekonventions artikel 3. Set i lyset af den seneste
tilknytningsforskning finder vi, at en afkortning af barnets tid
med sine primære omsorgspersoner (forældrene) er i
uoverensstemmelse med hensynet til børnenes tarv.
Ifølge børnekonventionens
artikel 3 skal barnets tarv altid være det primære
hensyn ved implementering af lovgivning og politikudvikling. Det
vil tage tid at ændre praksis, så fædre tager
længere barsel, tid, som vi ikke kan være bekendt at
lade danske børn vente på. I de situationer, hvor
øremærkning af barsel fører til en
vilkårlig adgang til omsorg og trivsel for Danmarks
børn, fordi forældrenes mulighed for at
tilrettelægge et fleksibelt familieliv fjernes og
gøres betinget af den ene parts arbejdsforhold, er
lovgivningen i uoverensstemmelse med princippet om barnets
tarv.
Den øremærkede barsel er et
middel til at forbedre ligestillingen på arbejdsmarkedet. Jo
hurtigere mor frigives fra hjemmet til at tage tilbage på
arbejdet, desto bedre arbejdsvilkår og ligestilling får
hun, er tesen. Derfor skulle man tro, at den omfattende og tidlige
institutionalisering af danske børn gjorde, at Danmark
placerer sig i toppen, når det gælder ligestilling. Det
er imidlertid ikke tilfældet. Danmark rangerer stadig lavt,
og sidste ligestillingsrapport fra World Economic Forum viste, at
Danmark var rykket længere ned til en 14.-plads.
I Sverige er barslen væsentlig
længere end i Danmark, og alligevel scorer svenskerne langt
bedre på ligestilling end danskerne. Det bør have
Folketingets opmærksomhed, at de lande med længere og
friere barselsmuligheder er dem, der klarer
ligestillingsproblematikken bedst.
Erfaringer fra Norge, som i 2018
indførte den nuværende tredelte barsel (hvor
fædrebarslen blev taget af forældrenes fælles
pulje) viser endvidere, at når muligheden for barselstid
reduceres for mor som konsekvens af øremærkning til
far, har det også en negativ effekt på ligestillingen
på arbejdsmarkedet. Noget af forklaringen er, at mødre
som reaktion på forringelsen af barselsvilkårene i
Norge valgte at tage mere selvbetalt barsel - antallet af
mødre på selvbetalt barsel steg med 66 pct. - og flere
valgte helt/delvis at forlade arbejdsmarkedet for en periode.
Vi risikerer dermed at stille en masse kvinder
ringere økonomisk, end de er stillet i dag, hvilket er stik
imod de statslige intentioner om ligestilling. Indgreb i barslens
længde som middel til at få kvinder hurtigere tilbage
på arbejdsmarkedet kan således også svække
ligestillingen her i Danmark, hvis mange mødre reagerer som
i Norge.
Vi skal fortsat stræbe mod ligestilling.
At ønske, at ligestilling og familieliv forenes til gavn for
børn, er progressivt og fremadseende og matcher en dynamisk
og tidssvarende samfundsudvikling - og det kan gå op.
Såfremt den valgte implementeringsmodel
for øremærket barsel reducerer forældres orlov
med børn, vil der i visse tilfælde være tale om
et regressivt tiltag og vilkårlig reduktion i barnets adgang
til omsorg og trivsel, som nu - modsat tidligere - gøres
betinget af bare den ene parts arbejdsforhold. At princippet om
barnets bedste altid skal være det hensyn, der vejer tungest,
betyder også, at det ikke må være
økonomiske hensyn, der er afgørende ved beslutningen
om at forlænge eller forkorte barselsperioden samlet set. Der
lægges desuden vægt på, at direktivet ikke
bør overimplementeres, medmindre der er tale om en udvidelse
af rettigheder for barnet.
For familier er det endvidere essentielt, at
en kommende barselordning favner diversiteten af familieformer i
nutidens Danmark. Vi har mange forskellige familieformer; lige fra
kernefamilier til regnbuefamilier, solomødre og familier med
ikke-institutionaliserede børn. En barselsreform kan ses som
en formidabel chance for at sikre en større valgfrihed i
familierne, således at der tages et hensyn til de familier,
der vil den korte såvel som den lange barsel, ligesom barslen
skal rumme familieformer, hvor der enten ikke er far eller er to
fædre, eller hvor der er mere end to forældre i
alt.
Borgerforslaget
Der stilles forslag om, at EU-direktivet
implementeres på en sådan måde, at barnets tid
med sine primære omsorgspersoner ikke afkortes, såfremt
barnets far/medmor ikke gør brug af retten til den ekstra
orlov. Forslaget indebærer derfor, at familiers
nuværende valgfrihed under de eksisterende rammer ikke
indskrænkes via fratagelse af dagpengeretten.
Helt overordnet skal borgerforslaget ses i
lyset af, at der i samfundet næres stor interesse for, at man
fra politisk side kigger mere bredt på problemstillingen ved,
at så mange børn under 1 år institutionaliseres,
og anerkender konsekvenserne ved, at flere endnu mindre børn
vil blive det, hvis den øremærkede barsel til
fædre gør indhug i den nuværende barsel. Det er
derfor håbet, at den fornødne fleksibilitet
indarbejdes i barselmodellen, så også familier, der
ikke kan gøre brug af den øremærkede
fædrebarsel stadig har valgfrihed. Det skal være et
valg og ikke en tvungen konsekvens, at børn sendes tidligere
i daginstitution.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Karsten Lauritzen (V),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg
(RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier
Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Susanne Zimmer (FG),
Torsten Gejl (ALT), Jens Rohde (KD) og Aaja Chemnitz Larsen
(IA):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forlænge barslen med fars/medmors øremærkede
andel (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 40)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Sofie Vedel Breidahl, Frederiksberg, som hovedstiller med Katrine
Spiegelhauer, Slagelse, Nanna Høyrup Andersen,
Halsnæs, Marina Guldberg Eggers-Krag, Odsherred, Thomas
Trøster Højfeldt, København, Karen Grete
Hedebo Lumholt, København, Mie Wedsgaard Storm,
Brønderslev, Sofie Maria Stenderup Brand,
adressebeskyttelse, Lisbeth Odgaard Damm, Gentofte, Pernille
Tonnesen Toop, København og Gry Coppier Søbye,
København, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.