Fremsat den 9. november 2021 af Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre, at der ikke indtræder
forældelse for ministre eller embedsmænd i den
såkaldte minksag, før sagen er undersøgt til
bunds
Folketinget pålægger regeringen at
tage alle nødvendige skridt til at sikre, at der ikke
indtræder forældelse i forhold til at
pålægge ministre og embedsmænd retligt ansvar i
samtlige af de forhold, der undersøges af Minkkommissionen
eller advokater m.v. i den såkaldte minksag.
Bemærkninger til forslaget
I forbindelse med granskningskommissionens
arbejde med at afdække forholdene i den såkaldte
minksag er der behov for at sikre, at ministre og embedsmænd,
der undersøges, kan retsforfølges
efterfølgende, selv om kommissionens arbejde måtte
trække ud, hvis kommissionens konklusioner giver anledning
hertil.
I dag gælder der ikke de samme
forældelses?frister for embedsmænd og ministre, hvilket
i sig selv kan udgøre et problem, når en kompliceret
eller omfattende sag skal undersøges til bunds.
Forældelsesfristen for embedsmænd er i nogle
tilfælde kortere end forældelsesfristen, der
gælder for ministre, idet det følger af
ministeransvarlighedslovens § 8, at ministres strafansvar
forældes efter straffelovens §§ 93-95, dog
således at forældelsesfristen i intet tilfælde er
mindre end 5 år. Konkret betyder det, at
forældelsesfristen for embedsmænd i flere
tilfælde er 2 år, mens forældelsesfristen for
ministre som minimum er 5 år.
Da regeringen den 4. november 2020 på et
pressemøde beordrede alle mink aflivet, selv om der ikke var
hjemmel til det, betød det, at et helt erhverv blev lukket
ned. Det havde mange økonomiske og personlige følger
for de mennesker, der gennem et helt liv havde beskæftiget
sig med minkavl eller nogle af de mange følgeerhverv.
Af § 73 i Danmarks Riges Grundlov
fremgår det, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at
ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Desuden fremgår det af
bestemmelsen, at det kun kan ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning. Da der ikke var lovhjemmel på
tidspunktet for regeringens ordre om, at alle mink skulle aflives,
har flere juraprofessorer og eksperter anført, at der er
tale om et grundlovsbrud. Det fremgår bl.a. af artiklen
»Juraprofessorer: Grundloven blev brudt i minksag. Og de
peger ikke kun på én regel«, berlingske.dk, den
28. november 2020.
I foråret 2021 blev Minkkommissionen
nedsat, og kommissionen er nu i færd med at afdække
forholdene og forløbet i minksagen. I mellemtiden er
Folketingets partier i Granskningsudvalget blevet enige om at
indstille til Udvalget for Forretningsordenen, at Minkkommissionen
også skal undersøge forholdene vedrørende de
såkaldte actioncards, som politiet benyttede sig af,
når de ringede til minkavlere. Udvidelsen af
Minkkommissionens kommissorium skyldes, at det ikke med
advokatundersøgelsen, der skulle undersøge
forløbet med politiets actioncards, er lykkedes at komme til
bunds i sagen. Der henvises til GRA alm. del - bilag 9.
Forslagsstillerne mener i lyset af såvel
udvidelsen af Minkkommissionens kommissorium og eventuelle kommende
forsinkelser af kommissionens arbejde, at der er behov for at
sikre, at de almindelige forældelsesregler ikke vil stå
i vejen for eventuelle sigtelser i denne ekstraordinære
sag.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Thulesen Dahl
(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre, at der ikke indtræder forældelse for ministre
eller embedsmænd i den såkaldte minksag, før
sagen er undersøgt til bunds.
(Beslutningsforslag nr. B 33)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.