Fremsat den 28. oktober 2021 af Henning Hyllested (EL),
Jette Gottlieb (EL),
Peder Hvelplund (EL) og Rosa Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sætte Lynetteholmprojektet på
pause
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt at anmode statens repræsentanter i
bestyrelsen for selskabet By & Havn om at arbejde for at
sætte Lynetteholmprojektet på pause ved at sætte
indgåelse af alle planlagte entreprisekontrakter og
øvrige kontraktmæssige aftaler af irreversibel
karakter på hold nu, og at regeringen udskyder alle
øvrige aftaler vedrørende Lynetteholmen og
tilhørende anlæg, som følger af principaftalen,
indtil en strategisk miljøvurdering af det samlede
Lynetteholmprojekt er gennemført, der er opnået
enighed med de svenske myndigheder om tilstrækkelig
miljøvurdering, der er skabt et samlet økonomisk
overblik omfattende alle elementer i det samlede projekt og der er
udarbejdet en samlet plan for kystsikring af
hovedstadsområdet.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der
i forlængelse af vedtagelsen af anlægsloven for
Lynetteholm, lovforslag nr. L 220, folketingsåret 2020-21, i
juni 2021 er kommet forhold frem, som gør det
påkrævet, at Folketinget trækker i en
nødbremse og afventer, at den besluttede strategiske
miljøvurdering af det samlede projekt er gennemført
og en række udestående problemer er yderligere gransket
og vurderet. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2020-21, tillæg C, L 220 som vedtaget.
Lynetteholmen er et projekt med betydelige
risici i forhold til klima, miljø, infrastruktur,
planmæssige forhold og økonomi. Folketinget har derfor
et stort medansvar for, at projektet ikke gennemføres under
et helt ubegrundet tidspres, hvor afgørende forhold ikke er
ordentligt belyst.
Samtidig har den offentlige debat været
begrænset på baggrund af coronasituationen, og den har
fra myndighedernes og bygherres side endvidere været
begrænset til at omhandle et jorddepot og en afvisning af at
drøfte det samlede formål med projektet, selv om dette
klart fremgår af principaftalen bag loven.
By & Havn har udbudt første
entreprise på etablering af Lynetteholmen med start allerede
den 17. november 2021, dagen efter kommunalvalget, og flere udbud
er på vej. Første fase drejer sig om kontrakter
på samlet 300 mio. kr. på bl.a. opgravning af
havneslam, hvor langt det meste skal dumpes i Køge Bugt
(»Nu indledes byggeriet af Lynetteholmen: By & Havn
udsender første udbud«, Licitationen, den 30. juli
2021).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
er forhastet og uansvarligt, at By & Havn indgår bindende
kontrakter og igangsætter gennemførelse af projektet,
før fundamentale usikkerheder og uafklarede forhold er
blevet grundigt undersøgt. Det er i den forbindelse
problematisk, at man med anlægsloven påbegynder
projektet ved at definere det enorme areal og igangsætter en
irreversibel byggeproces med de umiddelbare negative afledte
effekter, uden der er dokumenteret et behov for et jordaffaldslager
af denne størrelse.
Med dette
beslutningsforslag foreslås projektet derfor sat på
pause, indtil følgende forhold er afklaret:
1. Den igangsatte
strategiske miljøvurdering af det samlede projekt er
gennemført.
2. Der er
opnået enighed med de svenske myndigheder om
tilstrækkelig miljøvurdering for Øresund.
3. Der er skabt et
samlet økonomisk overblik omfattende alle elementer i det
samlede projekt, herunder også for BIOFOS' renseanlægs
fremtid.
4. Der er
udarbejdet en samlet plan for kystsikring af
hovedstadsområdet, herunder behovet for jord hertil
Samlet strategisk miljøvurdering
I tilknytning til anlægsloven for
Lynetteholmen blev det i juli 2021 besluttet, at der
igangsættes en strategisk miljøvurdering (SMV), som
skal undersøge sammenhængen mellem infrastruktur og
byudvikling i forbindelse med Lynetteholmen, og som skal
redegøre for de overordnede miljøkonsekvenser af den
samlede udvikling (»Udmøntning af strategisk
miljøvurdering samt proces for infrastruktur til
Lynetteholm«, Transportministeriet, den 13. juli 2021).
Forslagsstillerne ser frem til denne proces og
den planlagte borgerinddragelse, men finder det nødvendigt,
at igangsættelse af arbejderne i Øresund og på
land afventer den idéudvikling og debat, der vil finde sted
som del af de høringer og den borgerinddragelse, som
følger med den strategiske miljøvurdering.
Tilstrækkelig miljøvurdering for
Øresund
Svenske myndigheder finder ikke, at
miljøkonsekvenserne af Lynetteholmprojektet er retvisende
belyst i den implementeringsredegørelse, som er grundlaget
for projektets realisering, idet hvad der svarer til 70.000
containere med forurenet slam dumpes i Køge Bugt, hvorfra
forureningen kan sprede sig til naturområder i Sverige, jf.
Transportudvalget, L 220 - svar på spørgsmål 7,
folketingsåret 2020-21. Svenskerne har desuden bedt om, at
andre muligheder for dumpning undersøges. Også
kommunerne langs Køge Bugt er nervøse for
konsekvenserne i Køge Bugt, både med hensyn til
naturen og strandene (»Køge Bugt-borgmestre bekymrede
over slam fra Lynetteholm«, Danske Kommuner, den 13. oktober
2021). På den baggrund skal et hollandsk firma foretage en
vurdering af de modelberegninger, som er foretaget.
Danmark er i henhold til Espookonventionen om
projekter med grænseo?verskridende påvirkninger
forpligtet til at nå til enighed med sine naboer, når
der er tale om grænseoverskridende
miljøpåvirkninger. Forslagsstillerne mener, at dette
bør være på plads, inden projektet
igangsættes.
Samlet økonomisk overblik
Der har ikke hidtil offentligt været
præsenteret et overslag over de samlede omkostninger for
Lynetteholmprojektet og tilknyttede samt afledte projekter, men
vurderinger lyder på 60-80 mia. kr., hvilket langtfra kan
dækkes via det forventede arealsalg på Lynetteholmen
(»Lynetteholmen udløser dominoeffekt til 80
milliarder«, ing.dk, den 10. januar 2020). I en delvis
hemmeligholdt rapport offentliggjort i B. T. opereres der med et
spænd i indtægter fra salg af grunde og ejendomme
på 8,6-39,8 mia. kr., ligesom det forudsættes, at
Refshaleøens Ejendomsselskab, selskabet bag
Refshaleøen, bidrager med en frivillig betaling på
1,7-2,2 mia. kr. (»Hemmeligholdt rapport afslører:
Lynetteholmen kan ende i milliardregning til skatteyderne«,
B. T., den 9. oktober 2021). Det står klart for
forslagsstillerne, at forudsætningen i principaftalen om et
nulsumsspil på ingen måde holder. En forudsætning
i processen er, at det fælleskommunalt ejede renseanlæg
Lynetten skal flyttes til Avedøre Holme i Hvidovre, hvilket
føjer endnu en brik til det kaotiske spil omkring
økonomien i det samlede projekt. Det rejser
spørgsmål som, hvordan flytningen af BIOFOS'
renseanlæg Lynetten vil påvirke lokalområdet og
infrastrukturen i regionen, og hvad regningen er, som det
efterlader til borgerne i København og de øvrige 14
ejerkommuner.
Der er også rejst spørgsmål
ved forudsætningen om, hvorvidt selve etableringen af det
såkaldte jorddepot er omkostningsneutralt. Der ses ikke at
være foretaget nogen som helst vurdering af mængden af
affaldsjord 30 år frem, men blot forudsat en uændret
byggeaktivitet i centralkommunerne og dermed samme mængde
affaldsjord. Dette er, til trods for at argumentet for Lynetteholm
jo netop er, at der ikke kan bygges så meget mere i
centralkommunerne. Endvidere liberaliseres jordaffaldet, så
priserne for modtagelse heraf kan forventes at falde, samtidig med
at konkurrerende projekter som Holmene vil efterspørge den
samme affaldsjord og en stormflodssikring mod syd er mere
påtrængende. Endelig har Region Hovedstaden
påpeget behov for, at affaldsjord i langt højere grad
bør genbruges i byggeri frem for at blive deponeret for at
reducere behovet for nye grusgrave, som det fremgår af Region
Hovedstadens høringssvar til miljøkonsekvensrapporten
for etablering af Lynetteholm af 25. januar 2021. Alle disse
aspekter er slet ikke berørt i
miljøvurderingsmaterialet. I medierne har aktører
antydet, at der i det tilfælde kan hentes jord fra Sverige og
lign., men dermed forsvinder selve argumentet for et jorddepot af
denne størrelse.
Forslagsstillerne finder, at disse forhold er
underbelyste og vil kunne påvirke projektets økonomi
og tidsplan væsentligt.
Samlet plan for kystsikring af
hovedstadsområdet
Det internationale klimapanel IPCC har denne
sommer offentliggjort nye prognoser for havstigning og ekstremt
vejr. Disse tilbagevendende prognoser tenderer til at blive
værre for hver gang. De krav, der i dag sættes til
nyanlæg, hvad angår byggekvoter og sikring mod
stormflod, tager ikke højde for de nyeste prognoser.
Nordhavn anlægges ud fra gamle tal, og det gælder
også planlægningen af Lynetteholmen. Det rejser
spørgsmål om, hvorvidt der vil skulle bruges mere jord
på Nordhavn, og hvad de nye prognoser betyder for behovet for
andre stormflodssikringer i hovedstadsområdet. Det er efter
forslagsstillernes mening halsløs gerning forlods at
disponere over al jord til et enkelt projekt, uden at der forinden
er udarbejdet en samlet plan for kystsikring af
hovedstadsområdet, herunder behovet for jord hertil.
Lynetteholm er ikke et traditionelt
anlægsprojekt. Det er en planlagt udvidelse af
København, som berører hele hovedstadens udvikling,
infrastruktur og kultur i generationer frem. Folketinget bør
sikre, at der ikke igangsættes et sådant gigaprojekt,
hvor forudsætningerne viser sig slet ikke at holde, og med de
problemer, det vil give fremover.
Med vedtagelse af dette beslutningsforslag
pålægges regeringen således hurtigst muligt at
anmode statens repræsentanter i bestyrelsen for selskabet By
& Havn at arbejde for at sætte Lynetteholmprojektet
på pause ved at sætte indgåelse af alle planlagte
entreprisekontrakter og øvrige kontraktmæssige aftaler
af irreversibel karakter på hold nu, og regeringen
pålægges at udskyde alle øvrige aftaler
vedrørende Lynetteholmen og tilhørende anlæg,
som følger af princi?paftalen, indtil en strategisk
miljøvurdering af det samlede Lynetteholmprojekt er
gennemført og vedtaget, der er opnået enighed med de
svenske myndigheder om tilstrækkelig miljøvurdering,
der er skabt et samlet økonomisk overblik omfattende alle
elementer i det samlede projekt og der er udarbejdet en samlet plan
for kystsikring af hovedstadsområdet.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sætte Lynetteholmprojektet på pause.
(Beslutningsforslag nr. B 25)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.