Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 25. januar 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (EL, NB og FG) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Frie
Grønne
Enhedslistens og Frie Grønnes
medlemmer af udvalget påpeger, at det med ministerens svar
på spørgsmål 5 og 32 nu er slået fast, at
etableringen af Lynetteholmen forøger stormflodsrisikoen i
København, indtil der engang om mange år etableres en
dokport. Ifølge svaret på spørgsmål 5
viser modellering, at anlæggelsen af Lynetteholm i nogle
situationer medfører en opstuvning af vand på op til
2,5 cm. Det fremgår af svaret på spørgsmål
32, at den gennemførte modellering ikke omfatter egentlige
stormflodshændelser, og at det ikke er muligt på
baggrund af de gennemførte modelleringer at konkludere,
hvorledes forholdene under en stormflod vil påvirkes.
Endvidere fremgår det af ministerens svar på
spørgsmål 20, »at det naturligvis er en
forudsætning for Lynetteholms funktion som stormflodssikring,
at der etableres sluseporte«.
Enhedslisten og Frie Grønne må
således konkludere, at de partier, som hidtil har
hævdet, at Lynetteholmen i sig selv har en
klimasikringseffekt, enten er blevet vildledt eller taler mod bedre
vidende. Fakta er, at indtil en dokport er etableret, virker
Lynetteholmen modsat og øger faren ved kommende stormfloder,
og som det fremgår af svaret på spørgsmål
32, er det ikke engang modelleret, hvor meget værre
situationen kan blive i tilfælde af en ny storm på
niveau med stormen Bodil i december 2013.
Regeringen og folketingsflertallet
igangsætter således med bind for øjnene et
projekt, som øger faren ved stormflod, uden at kræve
viden om, hvor meget faren kan risikere at øges. Partierne
bag Lynetteholmprojektet må efter Enhedslistens og Frie
Grønnes opfattelse påtage sig ansvaret, når en
ny storm nordfra inden for de nærmeste 15-20 år
medfører større stormflodsskader end uden
Lynetteholmen, og hvor man afviser en hurtig
stormflodsløsning, jf. Københavns stormflodsplan fra
2017.
Den stormflodsløsning, som
Enhedslisten og Frie Grønne anbefaler, og som vil give en
hurtigere og nødvendig stormflodssikring, afvises af
regeringen og folketingsflertallet, fordi den koster 800 mio. kr.,
hvilket angiveligt kan spares ved at udskyde stormflodssikringen i
mange år og lade den finansiere med Lynetteholmprojektet, jf.
svar på spørgsmålene 5, 20 og 28. Det skal
tilføjes, at Københavns Kommune har en stor opsparet
formue, hvorfra denne udgift vil kunne finansieres på den
korte bane.
Endelig kan der henvises til svar på
spørgsmål 3 om konsekvenserne af at udskyde
anlægsfasen, hvor transportministeren påpeger, at
»det forventes ikke at ville forsinke den samlede
stormflodssikring af København som bl.a. er afhængig
af etableringen af en dokport i Kronløbet«. Det har
således ingen betydning for klimasikringen af
København, at følge forslaget om at sætte
Lynetteholmprojektet på pause.
Et hollandsk firma er - efter aftale med
Sverige - i gang med en revurdering af modelberegningerne af
konsekvenserne af Lynetteholmen for Øresund. Som det
fremgår af svaret på spørgsmål 36, er
denne revurdering på trapperne, hvorefter der skal
gennemføres en drøftelse af resultaterne med Sverige,
jf. svar på spørgsmål 37. Det burde være
oplagt, at projektet sættes på pause, indtil processen
med en revurdering af modelberegningerne er gennemført, og
hvor også Folketinget og offentligheden formodes at skulle
få mulighed for at drøfte resultaterne.
Behovet for jorddeponering i
København de næste 30 år - som er et formelt
argument for at opføre Lynetteholmen - er baseret på
en forventning om uændret byggeaktivitet i København
de næste 30 år, selv om et argument for Lynetteholmen
også er manglende byggearealer.
Der er endvidere behov for jord til mange
andre anlæg som f.eks. klimasikring fra syd, lufthavnens
klimaplan med diger, anlæggelse af holmene i Hvidovre, som
der er politisk opbakning til. Endvidere fremgår det af svar
på spørgsmål 33, at der ikke er foretaget nogen
vurdering af jordbehov som følge af de seneste prognoser for
vandstandsstigning, som kan påvirke krav til kotehøjde
ved byggeri.
Ifølge svaret på
spørgsmål 34 foreligger der »endnu ikke«
en samlet vurdering af behov for jord til klimasikring i
hovedstadsområdet frem til 2050, angiveligt fordi de enkelte
projekter hertil ikke er udarbejdet. Samtidig oplyses det i svaret
på spørgsmål 60, at Miljøministeriet
aktuelt »arbejder på en national klimatilpasningsplan,
som skal drøftes med Folketingets partier senere i 2022. I
arbejdet med klimatilpasningsplanen indgår bl.a. et
pilotprojekt for en samlet stormflodsmodel for
København«.
Det vil således være oplagt at
afvente en vurdering af jordbehov til disse tiltag, inden arealet
til Lynetteholmen defineres.
Hertil kommer den store
efterspørgsel efter råvarer til byggeri, hvilket
især i hovedstadsområdet udfordrer regionens
råstofplan med grusgrave og opgravning til havs. Enhedslisten
har med spørgsmål 51 forsøgt at få svar
på erfaringer og tendenser med at oparbejde affaldsjord som
nye byggematerialer til erstatning for sand m.m. fra f.eks.
grusgrave, og om regeringen eller myndigheder har en politik om, at
affaldsjord i stadig højere grad skal oparbejdes som
råvarer til byggeriet, og hvorledes dette i givet fald vil
påvirke behovet for deponering af affaldsjord de kommende 30
år. Dette har ministeren ikke svaret på.
Endelig er der et forhold, som yderligere
kan gribe ind og blokere for jord til Lynetteholmen. I svaret
på spørgsmål 52 fremgår det, at kommunerne
mister anvisningsretten af affaldsjord: »Det fremgår af
Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi, at »Der arbejdes for en
løsning, hvor kommunernes anvisningsret- og pligt for jord,
som er affald, ophæves, så virksomheder frit kan
vælge, hvor de afleverer jord«.« Og videre:
»Der er ikke lavet beregninger af, hvad denne del af Klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi betyder for økonomien i
anlæggelsen af Lynetteholm«.
Med denne usikre udsigt for de
ambitiøse forventninger til jordmængder til
Lynetteholmen har Enhedslisten med spørgsmål 50 bedt
ministeren garantere, at der ikke importeres jord for at få
fyldt området op. En sådan garanti vil ministeren ikke
give.
Enhedslisten og Frie Grønne forudser
derfor, at Lynetteholmprojektet udvikler sig til ikke at handle om
behov for jorddepot, og at målet om et nyt areal går
forud, og der derfor vil blive fragtet jord fra nær og fjern
for at fylde hullet op, fordi man starter med at indramme
området og arealudviklingen i sig selv er
hovedformålet.
Beslutningsforslaget opfordrer til at
afvente den strategiske miljøvurdering (smv), som blev
igangsat i forlængelse af anlægsloven. Det
fremgår af svaret på spørgsmål 35, at den
forventes færdig i marts og herefter sendes i høring.
Det er uklart, om resultatet af smv'en og høringen rent
faktisk danner grundlag for en debat om en eventuel revurdering af
projektet. I svaret henvises til et afgrænsningsnotat, som
Enhedslisten og Frie Grønne vil benytte lejligheden til at
fremhæve nogle pointer fra.
Notatet er udarbejdet af
Transportministeriet forud for igangsættelsen af
smv-processen. Notatet er udarbejdet på baggrund af de
kommentarer, som relevante myndigheder har fremsendt til et udkast,
der var i høring før jul. Det fremgår heraf, at
smv'en alene bygger på den klare forudsætning og
kendsgerning, at Lynetteholmen etableres som planlagt og der ikke
indgår nogen vurdering af alternativer til projektets
idégrundlag. Den er dermed på linje med vvm-rapporten,
som heller ikke belyser alternative løsningsmuligheder for
det påståede deponeringsbehov for jord.
Det fremgår, at planerne om
Lynetteholm er baseret på den observerede udvikling på
bolig- og erhvervsområdet i København i en
snæver periode fra 2014 til 2019, hvilket forekommer at
være en meget målrettet udvalgt periode, hvor
byggeaktiviteten i netop disse år steg voldsomt og derfor
langtfra bør bruges som grundlag for en så omfattende
transformation af København.
Af notatet fremgår det endvidere, at
en lang række ønsker til smv'en fra omegnskommuner
ikke er imødekommet. Det gælder eksempelvis for de
kommuner, der har ønsket at få belyst
påvirkningen af deres egen byudvikling, og at projektet
bør leve op til de almindelige principper for
planlægning i hovedstadsområdet. Disse aspekter afvises
og indgår ikke. Konsekvenser for omegnskommuner, hvad
angår flytning af renseanlægget BIOFOS og udledning
efter flytning, afvises og indgår ikke - angiveligt med den
begrundelse, at det er der ikke truffet beslutning om. Endvidere
har en række kommuner fremsat ønske om, at der
udarbejdes en nulløsning, inden Lynetteholmen etableres,
så man kan se de samlede effekter, sammenlignet med at
projektpakken ikke gennemføres, hvilket afvises. Et
ønske om en vurdering af den samlede infrastruktur på
Sjælland afvises ligeledes. Sidste eksempel er et
ønske fra Region Hovedstaden om, at projektet som
sådan og trafikmønstre vurderes i en bredere regional
kontekst, men dette afvises.
Som det fremgår, vil den kommende smv
ikke svare på en lang række spørgsmål, som
er stillet af omegnskommunerne og regionen, hvilket bekræfter
billedet af et samlet projekt, som planmæssigt er et selvisk
og egennyttigt københavnerprojekt, der ikke tager hensyn til
en regional planlægning og udvikling. Samfundet kan se frem
til, at projektet dermed vil udgøre en stadig stigende
konflikt mellem København og omegnskommunerne om den samlede
udvikling i regionen. Folketinget burde i den situation sætte
projektet på pause og sikre, at der gennemføres en
samlet og koordineret planlægning for hovedstadsregionen,
bl.a. med respekt for fingerplanen.
Som det fremgår af svar på
spørgsmål 6, er der ikke udarbejdet en
samfundsøkonomisk beregning. Folketinget kaster sig
således ud i et projekt også økonomisk med bind
for øjnene, for jo længere projektet kommer, jo mere
umuligt er det at stoppe - uanset hvorledes det til den tid
samfundsøkonomisk ser ud. Har Folketinget sagt A, forpligter
det til at fortsætte til B. Sådan fungerer store
projekter i praksis.
Som det fremgår af svar på
spørgsmål 8, vil ministeren ikke afvise, at
skatteborgerne får en ekstraregning, selv om en
væsentlig forudsætning i principaftalen er, at den
samlede projektpakke er selvfinansierende. Det er en
forudsætning, som allerede er skredet, hvad angår de
tilhørende infrastrukturprojekter, men det samme kan blive
tilfældet for selve anlæggelsen af Lynetteholmen, jf.
ovenfor. Som det fremgår af spørgsmål 53, er
byggeriet begyndt med en markant budgetoverskridelse, hvilket
ministeren ikke vil forholde sig til. Heller ikke de samlede
omkostninger ved projektpakken er kendt, og i
spørgsmål 54 er der spurgt til, hvornår et
sådant overblik kommer. Det kommer ifølge svaret ikke,
bl.a. fordi ministeren ikke vil acceptere, hvilke aktiviteter der
reelt indgår i den samlede projektpakke, der er en
forudsætning for den planlagte udbygning af Lynetteholmen,
herunder en flytning af BIOFOS, jf. svar på
spørgsmål 55.
Konsekvensen af disse økonomiske
forhold må være, at det står frit for de partier,
som har tilsluttet sig principaftalen, at forlade den igen.
Enhedslisten og Frie Grønne vil
endelig bemærke, at såvel ved diverse
spørgsmål om Lynetteholmprojektet fra
Transportudvalget de senere år som under behandlingen af
anlægsloven og ved behandlingen af dette beslutningsforslag
er det slående, at langt hovedparten af de stillede
spørgsmål ikke besvares af ministeren (eventuelt med
hjælp fra danske myndigheder), men besvares af bygherren
(eller slet ikke besvares). Dette mener Enhedslisten og Frie
Grønne grundlæggende er et demokratisk problem, fordi
hverken regering eller myndigheder dermed kan gøres
ansvarlige, såfremt der senere viser sig at være
problemer i forhold til de afgivne svar.
Afslutningsvis kan konkluderes, at det ikke
har nogen konsekvenser for stormflodssikringen af København
at sætte projektet på pause, at der er stor usikkerhed
om behovet for deponering af jord så mange år frem, at
der er mange ubesvarede spørgsmål og også nye
rapporter på vej, at økonomien sejler i forhold til
principaftalen, og at den samlede projektpakke gennemføres i
strid med principperne for hovedstadsområdets udvikling og i
stadig stigende konflikt med omegnskommunerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28.
oktober 2021 og var til 1. behandling den 30. november 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
60 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian
Bressendorff (S) Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S) fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Niels
Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole
Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |