Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 7. juni 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF, NB, LA og FG) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget kan ikke støtte borgerforslaget om at garantere
ansøgere til de gymnasiale uddannelser optag på det
gymnasium, de har prioriteret først. Partierne
ønsker, at unge i fremtiden fortsat skal have mulighed for
at gå på et lokalt gymnasium af høj faglig
kvalitet. Partierne støtter derfor fortsat op om
elevfordelingsaftalen af juni 2021 med de forbedringer og
justeringer, som er foretaget i tillægsaftalen af maj 2022,
der netop blev indgået på baggrund af de i
borgerforslaget rejste indvendinger, og som skaber sikkerhed for,
at unge kan gå på et gymnasium tæt på deres
bopæl.
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget ser borgerforslaget som endnu et eksempel
på den store folkelige modstand, der også er mod
tvangsfordeling af elever på baggrund af forældres
indkomst. Venstre og Det Konservative Folkeparti støtter
borgerforslaget og har desuden indstillet, at lovforslaget om
tvangsfordeling af gymnasielever forkastes.
Elevers frihed til at vælge gymnasium
skal ikke begrænses af, at deres forældre tjener for
lidt eller lidt for meget. Eleverne ved nemlig selv bedst, hvilket
gymnasium de vil gå på. De skal ikke tvangsfordeles til
gymnasier, de ikke ønsker at gå på, fordi
regeringen ønsker at opnå en arbitrær
indkomstfordeling fastsat i et excelark.
Regeringen foretager yderligere alvorlige
indskrænkelser af det frie valg ved at lægge et
tilskudsloft over de private gymnasier, afskaffe retten til at
skifte gymnasium via ventelister og omfatte de merkantile gymnasier
af tvangsmodellen. Disse tiltag indføres for at lukke enhver
flugtvej fra regeringens tvangsfordeling, og det kan få meget
alvorlige konsekvenser for de tusindvis af unge, der bliver
ramt.
Adskillige eksperter har advaret regeringen
om, at forslaget er et »ungdomsskadeligt
makværk«, der vil ødelægge elevernes
motivation, øge mistrivslen og frafaldet og forringe det
faglige udbytte. Særlig elever med en ressourcesvag baggrund
kan tabe på forslaget. Advarslerne fra eksperterne har ikke
gjort indtryk på partierne bag tvangsmodellen, som fortsat
ønsker at gennemføre lovforslaget.
Endelig ønsker partierne at styrke
udkantsgymnasiernes mulighed for at overleve i den kommende tid med
faldende elevgrundlag. Partierne opfordrer regeringen til at
indkalde til nye forhandlinger om en samlet løsning, hvor
taxametersystemet bliver en central del af svaret på den
udfordring. En del af de knap 200 mio. kr., regeringen vil bruge
på at administrere tvangsfordelingen af eleverne, er bedre
brugt på at hjælpe udkantsgymnasierne. Sammenfattende
mener partierne, at regeringen og partierne bag lovforslaget vil
gøre stor skade på elevernes frie gymnasievalg, deres
trivsel, motivation og læring. Der bør lyttes til de
over 50.000 borgere, der har skrevet under på, at det frie
gymnasievalg skal bevares.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
juni 2022 og var til 1. behandling den 7. juni 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla
Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob
Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer
(FG) Anni Matthiesen (V) Morten Dahlin (V) Ellen Trane Nørby
(V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén
Knuth (V) nfmd. Marie Krarup
(UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette
Abildgaard (KF) Britt Bager (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |