Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 11. maj 2022
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Justering af rammerne for opfølgning
på beretninger fra granskningskommissioner og visse
undersøgelseskommissioner)
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 24.
marts 2021 en betænkning og indstilling om ændring af
forretningsorden for Folketinget (Ny ordning for
undersøgelser med særlig parlamentarisk forankring,
herunder indførelse af et granskningsudvalg), og den 13.
april 2021 vedtog Folketinget det forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsordenen, som var indeholdt i
betænkningen og indstillingen (beslutningsforslag nr. B 287,
folketingsåret 2020-21).
Med forretningsordensændringen blev der
i forretningsordenen indsat et nyt kapitel XIX om
undersøgelser med særlig parlamentarisk forankring.
Ændringen skal ses i sammenhæng med det forslag til lov
om ændring af lov om undersøgelseskommissioner og
retsplejeloven (Indførelse af granskningskommissioner,
Folketingets samtykke til nedlæggelse af
undersøgelseskommissioner m.v.), som justitsministeren
fremsatte den 24. februar 2021, og som Folketinget vedtog ligeledes
den 13. april 2021. Forretningsordensændringen og til dels
også ændringen af lov om
undersøgelseskommissioner - nu lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner - havde
baggrund i en beretning om etablering af en
undersøgelsesform med særlig parlamentarisk
forankring, som Udvalget for Forretningsordenen afgav den 21.
december 2020, og hvortil der henvises.
Det nye kapitel XIX i Folketingets
forretningsorden, der består af §§ 61-68,
indeholder regler om nedsættelse af Granskningsudvalget som
et permanent underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen og
om Granskningsudvalgets sammensætning og funktionsmåde.
Kapitlet indeholder endvidere regler om Granskningsudvalgets
iværksættelse og gennemførelse af
forundersøgelser om sager, der påkalder sig kritisk
opmærksomhed i offentligheden eller i Folketinget, om
afslutning af forundersøgelser og om
iværksættelse og fastlæggelse af rammerne for
egentlige undersøgelser, herunder i form af
granskningskommissioner, på grundlag af
forundersøgelser.
Om opfølgningen på egentlige
undersøgelser er det i § 68 bestemt, at udkommet af en
uvildig advokatundersøgelse, en faglig ekspertudredning
eller en granskningskommissions undersøgelse behandles i
Granskningsudvalget, som afgiver indstilling til Udvalget for
Forretningsordenen om, hvilke konklusioner eller tiltag udkommet
bør føre til. Dog er det bestemt i § 68, stk. 2,
at beretninger fra granskningskommissioner, der vedrører
ministres, herunder afgåede ministres, forhold, behandles
efter reglerne i forretningsordenens kapitel XVIII om
spørgsmål vedrørende ministeransvar. Dette
indebærer, som det også er beskrevet i forarbejderne
til bestemmelsen, at sådanne beretninger behandles på
samme måde som beretninger fra
undersøgelseskommissioner, der vedrører ministres,
herunder afgåede ministres, forhold. Dette betyder bl.a., at
en række regler om retssikkerhed for vedkommende minister
eller ministre, som er fastsat i forretningsordenens §§
56-58, finder anvendelse. Det betyder endvidere, at det er
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen, jf.
forretningsordenens § 59, der skal varetage den videre
behandling af sagen, efter at granskningskommissionens beretning
foreligger.
Granskningskommissionen om sagen om aflivning
af mink (Minkkommissionen) blev som den første
granskningskommission efter de nye regler nedsat med et
kommissorium af 23. april 2021. Hertil kommer et
tillægskommissorium af 19. november 2021 om politiets brug af
et såkaldt action card i forbindelse med aflivningen af mink.
Minkkommissionen forventes efter det oplyste af afgive beretning i
juni 2022.
2. Granskningsudvalgets og Udvalget for
Forretningsordenens fornyede overvejelser om opfølgning
på granskningskommissioners og visse
undersøgelseskommissioners beretninger
I forbindelse med den forestående
afgivelse af beretning fra Minkkommissionen har Granskningsudvalget
overvejet spørgsmålet om forretningsordenens regler
for opfølgning på beretninger fra
granskningskommissioner og undersøgelseskommissioner.
Granskningsudvalget anerkender, at det, da de
nye regler i forretningsordenens kapitel XIX blev udarbejdet, var
en nærliggende løsning at bestemme, som det blev i
§ 68, stk. 2, at granskningskommissioner, der vedrører
ministres, herunder afgåede ministres, forhold, behandles
efter reglerne i kapitel XVIII. Herved blev det sikret, at reglerne
i kapitel XVIII om rettigheder for vedkommende ministre, herunder
ret til høring over kommissionsberetningen og mulige
kritikpunkter og ret til en bisidder, fandt anvendelse også
ved opfølgning på granskningskommissioners
beretninger, i det omfang de vedrører ministres forhold.
Det er imidlertid Granskningsudvalgets
opfattelse, at den valgte løsning skaber en
uhensigtsmæssig forskel mellem de fora, som den
parlamentariske opfølgning på en
kommissionsberetning skal foregå i, alt efter om
beretningen vedrører ministres forhold eller ej.
Granskningsudvalget finder det mere hensigtsmæssigt - og
bedre stemmende med hensynet til kontinuitet i den parlamentariske
forankring af undersøgelsen - at der skabes parallelitet
mellem forummet for iværksættelse af en
undersøgelse og forummet for opfølgningen. Det vil
konkret sige, at undersøgelser, som udspringer af en proces
i Granskningsudvalget, også bør følges op i
Granskningsudvalget. Dette bør gælde, uanset om der er
tale om en granskningskommissions eller en
undersøgelseskommissions undersøgelse.
De bestemmelser i forretningsordenens kapitel
XVIII, der sikrer ministres retssikkerhed i forbindelse med
opfølgningen, og som efter de nuværende regler alene
gælder for den opfølgning i Udvalget for
Forretningsordenen, som forberedes af Underudvalget under Udvalget
for Forretningsordenen, bør som konsekvens af
kompetenceændringen fremover også finde anvendelse ved
Granskningsudvalgets forberedende opfølgning.
Det bemærkes, at Granskningsudvalget
ikke aktuelt har forholdt sig til andre aspekter af
Granskningsudvalgets opgaver og kompetencer, men at der vil skulle
ske en samlet evaluering af ordningen for granskningskommissioner
m.v., efter at den første
granskningskommissionsundersøgelse er gennemført.
Granskningsudvalget har på baggrund af
ovenstående overvejelser, som Udvalget for Forretningsordenen
tilslutter sig, anmodet Udvalget for Forretningsordenen om at
afgive denne betænkning og indstilling.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Justering af rammerne for
opfølgning på beretninger fra granskningskommissioner
og visse undersøgelseskommissioner)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 13. april
2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 59, 1. pkt., indsættes
efter »ovennævnte opgaver«: », jf. dog
§ 68, stk. 1«.
2. §
68 affattes således:
Ȥ 68. Udkommet af en
undersøgelse iværksat efter § 65 behandles i
Granskningsudvalget. Granskningsudvalget afgiver indstilling til
Udvalget for Forretningsordenen om, hvilke konklusioner eller
tiltag udkommet bør føre til, herunder om eventuelt
ansvar for ministre, herunder afgåede ministre.
Stk. 2. Ved
Granskningsudvalgets behandling af beretninger fra
granskningskommissioner eller undersøgelseskommissioner, der
vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, gælder reglerne i § 56, 2. pkt., og
§§ 57 og 58 tilsvarende.«
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft dagen
efter vedtagelsen.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter forretningsordenens § 56, 1. pkt.,
behandles alle beretninger fra undersøgelseskommissioner,
der vedrører ministres, herunder afgåede ministres,
forhold, af Udvalget for Forretningsordenen med henblik på
eventuel indstilling om ansvarsspørgsmålet.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 59, hvorefter
den forberedende behandling af bl.a. beretninger fra
undersøgelseskommissioner foregår i Underudvalget
under Udvalget for Forretningsordenen, som afgiver udtalelse til
Udvalget for Forretningsordenen til brug for dettes beretning eller
betænkning til Folketinget.
Som konsekvens af beslutningsforslagets §
1, nr. 2, foreslås der i § 59, 1. pkt., indsat en
henvisning til det foreslåede § 68, stk. 1. Herved
tydeliggøres, at behandlingen af udkommet af en
undersøgelseskommissions undersøgelse, som er
initieret af Granskningsudvalget, skal foregå i
Granskningsudvalget frem for i Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen. Granskningsudvalget vil skulle afgive
indstilling til Udvalget for Forretningsordenen på grundlag
af behandlingen.
Til nr. 2
Forretningsordenens § 68 foreslås
nyaffattet.
Den foreslåede affattelse af § 68, stk. 1, indebærer, at det
generelt vil gælde, at undersøgelser, som er
iværksat efter Granskningsudvalgets initiativ, også
skal følges op i Granskningsudvalget. Det vi gælde
alle de former for undersøgelser, som er mulige efter
bestemmelsen i § 65, stk. 1, dvs. uvildige
advokatundersøgelser, faglige ekspertudredninger,
granskningskommissioner og undersøgelseskommissioner, og
uanset om undersøgelsen vedrører ministres, herunder
afgåede ministres, forhold. Det vil endvidere gælde i
tilfælde, hvor Folketinget har truffet beslutning om
iværksættelse af undersøgelsen og formen herfor
efter reglen i § 65, stk. 2. Granskningsudvalget vil som
hidtil skulle afgive indstilling til Udvalget for
Forretningsordenen om, hvilke konklusioner eller tiltag udkommet af
en undersøgelse bør føre til. Det
præcises, at dette vil kunne omfatte spørgsmålet
om eventuelt ansvar for ministre, herunder afgåede
ministre.
Med den foreslåede affattelse af § 68, stk. 2, bestemmes, at reglerne i
forretningsordenens § 56, 2. pkt., og §§ 57 og 58
skal gælde tilsvarende ved Granskningsudvalgets behandling af
beretninger fra granskningskommissioner eller
undersøgelseskommissioner, der vedrører ministres,
herunder afgåede ministres, forhold. Herved skabes
parallelitet til de retssikkerhedsgarantier, der gælder for
ministre, herunder afgåede ministre, ved Udvalget for
Forretningsordenens behandling og Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordens forberedende behandling af en
undersøgelseskommissions beretning efter forretningsordenens
kapitel XVIII.
Til § 2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen
træder i kraft dagen efter vedtagelsen. Dette
indebærer, at ændringerne også vil finde
anvendelse for den allerede nedsatte granskningskommission om sagen
om aflivning af mink (Minkkommissionen).
Henrik Dam Kristensen (S) fmd. Karen Ellemann (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Trine
Torp (SF) Rasmus Helveg Petersen (RV) Mogens Jensen (S) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Paulin (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Andreas
Steenberg (RV) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (FG) Sophie
Løhde (V) Thomas Danielsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Mai Mercado (KF) Peter Seier Christensen (NB) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |