Skriftlig fremsættelse (31. marts
2022)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
militære bidrag til NATOs kollektive forsvar
(Beslutningsforslag nr. B 194)
Regeringen anmoder om Folketingets samtykke til, at
yderligere danske militære bidrag kan stilles til
rådighed for NATOs kollektive forsvar.
Sikkerhedssituationen i Europa er fundamentalt forandret som
følge af Ruslands angreb på Ukraine. Rusland udfordrer
åbent de grundlæggende principper for den
europæiske sikkerhedsorden. Denne nye virkelighed bør
Danmark forberede sig på sammen med de øvrige
allierede i NATO, da NATOs sikkerhedsgaranti er fundamentet for
Danmarks sikkerhed.
NATO har i
lyset af den nuværende sikkerhedspolitiske krise
iværksat en række yderligere defensive, proportionale
og ikke-eskalerende tiltag, der skal sikre alliancens
afskrækkelses- og forsvarsprofil i den nuværende
krisesituation. NATO har bl.a. aktiveret alliancens forsvarsplaner,
der skal sikre, at NATOs militære øverstkommanderende
(SACEUR) har de nødvendige militære bidrag til
rådighed. I den nuværende sikkerhedspolitiske situation
er det derfor afgørende, at Danmark såvel som de
øvrige allierede er i stand til at imødekomme NATOs
beredskabsmæssige og operative behov med kort varsel.
Folketinget
har med folketingsbeslutning B 127 af 24. februar 2022 samtykket
til, at Danmark kan stille visse militære bidrag til
rådighed for NATOs kollektive forsvar. Regeringen
ønsker at muliggøre, at Danmark med kort varsel kan
bidrage yderligere til NATOs kollektive forsvar, bl.a. med henblik
på at genforsikre de østlige allierede og sikre NATOs
afskrækkelsesprofil.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til at kunne indsætte yderligere danske
militære bidrag til støtte for NATOs kollektive
forsvar i forbindelse med NATOs øgede beredskab frem til
udgangen af 2023. Det drejer sig om et landmilitært bidrag,
et sømilitært bidrag, et luftmilitært bidrag, et
støttestyrkebidrag og et stabsbidrag samt det eksisterende
danske bidrag til NATOs fremskudte tilstedeværelse (eFP) i
Baltikum og Polen. I forbindelse med udskiftning, etablering og
hjemtagning af bidragene kan der blive behov for midlertidig
udsendelse af op til ca. 200 personer til bl.a. udpakning,
opstilling, klargøring og nedtagning af faciliteter m.v.,
herunder etablering af kommunikationsforbindelser.
Det
landmilitære bidrag vil bestå af en bataljonskampgruppe
på op til ca. 1.000 personer. Bidraget vil kunne indeholde
kampenheder (f.eks. kampvogns- og infanterienheder),
kampstøtteenheder (f.eks. ingeniør- og
ildstøtteenheder) og støtteenheder (f.eks. logistik-
og kommunikationsenheder). Opgaverne vil kunne omfatte en bred
vifte af landmilitære opgaver fra at indgå i
trænings- og øvelsesaktiviteter til indsættelse
i forsvarskamp. Bataljonskampgruppen vil kunne bidrage til
afskrækkelse og genforsikring af allierede. De nærmere
opgaver for det landmilitære bidrag fastlægges af
SACEUR afhængigt af situationens udvikling.
Det
sømilitære bidrag vil bestå af en fregat af Iver
Huitfeldt- eller Absalon-klassen med op til ca. 175 personer.
Opgaverne vil kunne omfatte alle militære maritime opgaver,
inklusiv strategisk signalgivning, opretholdelse af et
situationsbillede og medvirken til etablering af lokalt
søherredømme. De nærmere opgaver for det
sømilitære bidrag fastlægges af SACEUR
afhængigt af situationens udvikling.
Det
luftmilitære bidrag vil bestå af:
- | Et CL-604 overvågningsfly med op til
ca. 35 personer, som vil kunne bidrage til situationsbilledet i
operationsområdet. | - | Et operatørbidrag med speciale i
overvågning af og kontrol med luftrummet med op til ca. 85
personer. Operatørbidraget vil kunne have til opgave at
etablere et situationsbillede af luftrummet og støtte
indsættelsen af danske og allierede kampfly. Bidraget kan
udsendes med den mobile luftforsvarsradar nævnt nedenfor men
også selvstændigt. | - | En mobil luftforsvarsradar med op til ca.
45 personer. Kapaciteten vil kunne have til opgave at etablere et
billede af luftrummet. |
|
De
nærmere opgaver for det luftmilitære bidrag
fastlægges af SACEUR afhængigt af situationens
udvikling.
Støttestyrkebidraget vil bestå af en eller flere
støttestyrkeenheder med sammenlagt op til ca. 300 personer.
Der kan være tale om forskellige enhedstyper, herunder
overvågningsenheder, kampstøtteenheder,
logistikenheder, kommunikationsenheder eller sanitetsenheder.
Formålet med støttestyrkeenhederne vil være at
understøtte de øvrige bidrag med f.eks.
overvågnings- og sikringsopgaver, bevogtning,
ingeniøropgaver, kampstøtteopgaver, herunder bro- og
lejrbygning samt anden støtte som logistik, kommunikation
eller sanitet. De nærmere opgaver for
støttestyrkebidraget fastlægges af SACEUR
afhængigt af situationens udvikling.
Stabsbidraget
vil bestå af op til ca. 400 personer, herunder bidrag, som
allerede indgår i NATOs internationale stabe og
hovedkvarterer samt yderligere bidrag, som regeringen efter
anmodning fra SACEUR kan udsende samt danske stabsofficerer til
andre landes stabe, som indgår i NATO-kommando- og
styrkestrukturer. Det omfatter bl.a. de danske stabsbidrag til Det
Multinationale Korpshovedkvarter (HQ MNC NE) i Stettin i Polen og
Det Multinationale Divisionshovedkvarter (HQ MND-N) i Danmark og
Letland. Stabsbidragene vil indgå i stabenes arbejde,
herunder med at planlægge operationer og føre tropper,
træning af underliggende enheder, administrative funktioner,
økonomifunktioner og opgaver i forhold til efterretninger.
De nærmere opgaver for stabsbidraget fastlægges af
SACEUR afhængigt af situationens udvikling.
Endvidere vil
det danske bidrag på op til ca. 225 personer, i form af en
enhed af kompagnistørrelse med nødvendige
støttefunktioner, herunder stabsofficerer til relevante
stabe, til NATOs fremskudte tilstedeværelse i Baltikum og
Polen, jf. folketingsbeslutning B 150 af 23. maj 2017, kunne
indsættes i medfør af nærværende
beslutningsforslag. Opgaverne vil kunne omfatte en bred vifte af
landmilitære opgaver, herunder afskrækkelse og
genforsikring af allierede og indsættelse i forsvarskamp. De
nærmere opgaver for det landmilitære bidrag
fastlægges af SACEUR afhængigt af situationens
udvikling.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den danske militære
indsats. Kapaciteterne vil kunne indsættes selvstændigt
eller som en del af de øvrige danske militære
indsatser.
Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando over de danske bidrag. Retten
til at indsætte enhederne i opgaveløsning delegeres
til SACEUR i overensstemmelse med fastlagte kommando- og
kontrolforhold. SACEUR kan videredelegere kompetencen i egen
kommandokæde. Cyberkapaciteten vil udelukkende være
underlagt dansk kommando- og instruktionsbeføjelse.
De danske
militære bidrag vil gennemføre aktiviteter inden for
rammerne af NATOs operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver. De
danske bidrag vil således bl.a. have adgang til at anvende
magt i selvforsvar og i forsvar af allieredes styrker og
territorium. Indsættelsen sker i forsvars- og
afskrækkelsesøjemed, men under særlige
omstændigheder, der er nærmere beskrevet i NATOs
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver, er der endvidere
mulighed for magtanvendelse til at gennemføre de af NATO
pålagte opgaver, hvilket bl.a. kan indebære offensiv
magtanvendelse.
Operationsområdet for de danske bidrag vil være
NATO-landenes geografiske ansvarsområde samt internationalt
farvand og luftrum. Operationsområdet for de danske bidrag
forventes hovedsagligt at være alliancens østligst
beliggende lande, f.eks. Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien og Bulgarien og tilhørende farvand og
luftrum. Stabsbidragene udsendes derimod til allerede eksisterende
internationale stabe og hovedkvarterer i regi af NATO. De
nærmere operationsområder for de danske bidrag
fastlægges af SACEUR afhængigt af situationens
udvikling.
Det kan ikke
udelukkes, at der undtagelsesvist vil kunne forekomme dansk
frihedsberøvelse af personer. En tværministeriel
taskforce vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede personer, hvis behovet skulle
opstå.
Det
folkeretlige grundlag for de danske militære bidrag vil
være retten til kollektivt selvforsvar, jf. FN-pagtens
artikel 51, samtykke fra de relevante stater, hvor bidragene
indsættes, samt havretten, herunder FN's havretskonvention,
der bl.a. indeholder regler om fri sejlads. De danske bidrag vil
være underlagt folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Ifølge
Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) vurdering har Rusland ingen
hensigt om brug af militær magt mod NATO eller danske bidrag,
der er indsat inden for NATO-landenes geografiske territorium og
internationalt farvand og luftrum. Ifølge FE's vurdering er
der INGEN direkte militær trussel. FE vurderer, at den
russiske militære invasion af Ukraine med stor sandsynlighed
har betydet, at Ruslands væbnede styrker er i et
højere beredskab. FE vurderer, at det sammen med en
øget tilstedeværelse af NATO-enheder i nabolande til
Rusland, Belarus og Ukraine øger risikoen for
fejlkalkulationer og eskalation. Dette gælder særligt,
hvis NATO-allieredes enheder og russiske militære enheder
kommer i uvante situationer, og særligt hvor russiske enheder
føler sig truet eller skal træffe beslutninger med
meget kort reaktionstid. FE oplyser tillige, at truslen fra
elektronisk indhentning, cyberspionage og cyberkriminalitet rettet
mod danske bidrag i lande med grænse til Rusland, Ukraine og
Belarus vurderes som MEGET HØJ. Truslen fra påvirkning
og spionage rettet mod danske militære bidrag vurderes som
HØJ. Truslen fra chikane og anden demonstrationspolitik fra
de russiske luftstyrker nær lande med grænse til
Rusland, Belarus og Ukraine er MIDDEL.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor det ikke
kan udelukkes, at der vil blive anvendt militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til indsættelse af de danske bidrag.
Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre en effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere
eller forlænge bidragene væsentligt, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
forhold til de beskrevne opgaver eller operationsområde, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn eller om nødvendigt på ny forelægge
sagen for Folketinget.