Fremsat den 14. marts 2022 af Marie Krarup (UFG),
Karina Adsbøl (UFG), Lise Bech (UFG),
Liselott Blixt (UFG),
Bent Bøgsted (UFG) og Hans Kristian Skibby (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvidet kommunalt selvstyre på
asylområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at
fremsætte lovforslag, som giver hver enkelt kommune
beføjelse til selv at bestemme, hvilke flygtninge og
migranter (udlændinge med asylstatus) de vil tage imod inden
for kommunegrænsen. En kommune skal således kunne
beslutte, at de kun vil modtage flygtninge fra
nærområdet, aktuelt ukrainere.
Regeringen skal indkalde partierne til
politiske drøftelser, herunder med henblik på at
afdække mulige konsekvenser for asylreglerne og
særloven for ukrainere.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med dette
forslag at styrke det kommunale selvstyre. Forslaget vil samtidig
presse den til enhver tid siddende regering til at føre en
strammere asyl- og udlændingepolitik, når kommunerne
får indflydelse på, hvem de vil bosætte i
kommunen. En strammere asyl- og udlændingepolitik vil samlet
set gavne integrationen og Danmark.
Det primære formål med forslaget
er at give kommunerne mulighed for at koncentrere sig om at
hjælpe de ukrainske flygtninge i den aktuelle
ekstraordinære situation.
Kommunerne skal kunne fokusere på
hjælp til ukrainere
Med forslaget gives kommunerne en række
nye muligheder på asylområdet. Det betyder f.eks., at
en kommunalbestyrelse kan vedtage, at den tildelte statslige kvote
skal bestå af ukrainere. En kommune kan også vedtage,
at den i særlig grad vil modtage sårbare ukrainske
kvinder og børn. Der kan også være tale om
tilvalg på grund af erhvervserfaring eller uddannelse.
Med beslutningsforslaget ønsker
forslagsstillerne at understrege, at udgangspunktet for den
ekstraordinære indsats også er, at ukrainerne er
indstillet på at rejse hjem igen på et tidspunkt for at
være med til at opbygge deres hjemland, når der er
mulighed for det.
Forslagsstillerne ser med stor alvor på
situationen i Ukraine og ønsker at give kommunerne mulighed
for at koncentrere sig om at hjælpe de ukrainske flygtninge.
Forslaget udelukker dog ikke, at en kommune vælger at
fokusere på en anden gruppe flygtninge.
En ekstra indsats for egne
nærområder
Forslagsstillerne ønsker med forslaget
at give kommunerne en større grad af selvbestemmelse og at
understrege, at Danmark har en forpligtigelse til at hjælpe
flygtninge fra nærområdet. Forslagsstillerne mener, at
ukrainere ligger kulturelt tættere på dansk og
europæisk kultur end andre grupper af flygtninge. Det
bør afspejle sig i kommunernes integrationsindsatser og i de
love, som Folketinget vedtager.
Forslaget skal bl.a. ses, i lyset af at der er
udfordringer med andre grupper af flygtninge i Danmark, f.eks. i
forhold til arbejdsfrekvensen m.m., hvilket i den nuværende
situation risikerer at fjerne ressourcer fra de ukrainske
flygtninge.
Forslagsstillerne har noteret sig debatten om,
at rige lande som eksempelvis Saudi-Arabien ikke modtager
flygtninge fra deres nærområder, selvom der er tale om
personer, som kulturelt ligger tættere på Saudi-Arabien
end på Danmark og Europa. I modsætning til andre lande
ønsker forslagsstillerne at Danmark stiller sig frem som et
land, der i en periode gør en ekstra indsats for at
hjælpe dem, som kulturelt ligger tæt på dansk og
europæisk kultur.
Forslagets indflydelse på den
førte asyl- og udlændingepolitik
Forslagsstillerne ønsker generelt at
stramme asyl- og udlændingepolitikken i Danmark. Det vil ske
løbende, fremadrettet ved en række nye forslag. Dette
konkrete forslag handler først og fremmest om at give
kommunerne en udvidet mulighed for at prioritere hjælpen til
ukrainske flygtninge i den nuværende situation. Det er
forslagsstillernes vurdering, at forslaget samlet set ikke vil
medføre hverken flere eller færre flygtninge til
Danmark. På den måde er forslaget neutralt.
En mulig afledt effekt af forslaget kan
være et mindre fald i antallet af flygtninge på
landsplan. Det skyldes, at de fleste kommuner formentlig vil
tilvælge ukrainere og dermed fravælge andre, hvilket
kan gøre det vanskeligt for regeringen at fordele de
øvrige grupper af flygtninge til kommunerne. Hvordan man
konkret håndterer de tilfælde, hvor staten måtte
have givet flere opholdstilladelser til flygtninge, end de kan
finde boliger til i kommunerne, foreslår forslagsstillerne at
man behandler i de politiske drøftelser, som udmønter
beslutningsforslaget.
Skriftlig fremsættelse
Marie Krarup
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udvidet kommunalt selvstyre på asylområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 188)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.