Fremsat den 15. marts 2022 af Victoria Velasquez (EL) og Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af rentesatserne for
su-lån
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven), således at renten
på su-lån udgør diskontoen plus et tillæg
på 1 pct., både under studietiden og i den
efterfølgende afbetalingsperiode, dog med et fast renteloft
på 4 pct. Lovforslaget skal ydermere indebære, at der
ikke må opkræves yderligere omkostninger, herunder
omkostninger i forbindelse med misligholdelse af de forpligtelser,
der er fastsat, når låntageren har betalt omkostninger,
der tilsammen udgør 100 pct. af det samlede
lånebeløb.
Bemærkninger til forslaget
Su-lånet blev indført i 1988,
hvor en fast rente på 4 pct. under studietiden var en meget
favorabel rente, som staten gav de studerende.
Det var ikke hensigten, at staten skulle have
renteindtægter i forbindelse med de studerendes su-lån,
men gennem de seneste år har staten haft en betragtelig
indtægt, da renten under studietiden fortsat ligger på
4 pct., på trods af at staten låner pengene af
Nationalbanken til en lavere rente. Fra 2017 til 2021 har staten
således tjent godt 2,8 mia. kr. på at låne penge
til studerende. Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer
også at tjene i alt godt 2 mia. kr. på studielån
de næste 4 år, efter udgifter til administration og tab
på studielån er trukket fra (»Staten har de
seneste år tjent milliarder på studielån. Det er
et problem, mener partier«, Information, den 14. februar
2022).
Samtidig med at staten har oppebåret
denne ikke tiltænkte indtægt, oplever flere og flere,
at de kæmper med at afbetale deres su-lån.
For at sikre, at flest muligt har mulighed for
at tage en uddannelse og undgå gældsproblemer, skal der
ske en ændring af SU-loven. Renten på su-lånet
skal sænkes og gennem hele studietiden følge den
model, der allerede er gældende for afbetalingsperioden.
Det betyder, at renten vil svare til den til
enhver tid fastsatte officielle diskonto med et tillæg eller
et fradrag, der fastsættes på finansloven for det
pågældende år. Tillægget kan ikke overstige
1 pct., og renten kan ikke på noget tidspunkt overstige 4
pct.
Forslagsstillerne ønsker ydermere at
få stoppet den gældsspiral, som flere oplever at sidde
fast i. Lavindkomstgrupper skylder samlet set over 30 mia. kr. til
det offentlige, hvoraf flere er førtidspensionister, der har
su-gæld. Det er en gæld, de kan have meget svært
ved at betale tilbage, fordi de ikke kan arbejde grundet deres
sygdom.
Der bør skabes en parallelitet til den
politiske aftale om et opgør med kviklån
(»Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige om et opgør med
kviklån«, Erhvervsministeriet, den 19. december 2019),
således at når der er betalt omkostninger, der
tilsammen udgør 100 pct. af det samlede
lånebeløb, skal låntager ikke fortsat betale af
på gælden. Dette skal også gælde,
såfremt der skulle være omkostninger for mere end 100
pct. af lånebeløbet grundet omkostninger i forbindelse
med misligholdelse.
Skriftlig fremsættelse
Victoria Velasquez
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af rentesatserne for su-lån.
(Beslutningsforslag nr. B 187)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.