Fremsat den 15. marts 2022 af Morten Dahlin (V) og Preben Bang Henriksen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe strafrabatten i
voldtægtssager, hvor offer og gerningsmand kender hinanden
på forhånd
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
kortlægge baggrunden for retspraksis i voldtægtssager
og indkalde til forhandlinger om, hvordan praksis for
voldtægtssager kan ændres, således at
udgangspunktet for strafudmålingen i voldtægssager
efter straffelovens § 216 er den samme, uanset om gerningsmand
og offer kender hinanden på forhånd.
Bemærkninger til forslaget
Voldtægt er et af de mest
traumatiserende overgreb, som et menneske kan udsættes for,
og krænkelsen kan have alvorlige og langvarige konsekvenser
for offeret.
Med forslaget ønsker forslagsstillerne
i højere grad at sikre retfærdighed for
voldtægtsofre.
Formålet med forslaget er at afskaffe
den rabat, man ser i strafudmålingen i voldtægtssager,
hvor f.eks. gerningsmand og offer kender hinanden perifert.
Forslagsstillerne finder, at det er en mindst lige så stor
krænkelse af individet og et kæmpe tillidsbrud, hvis
man bliver voldtaget af en Tinder-flirt, en kollega, én, man
møder i byen, eller en tidligere/nuværende partner,
som hvis voldtægten sker, ved at offeret bliver overrumplet
af en ukendt gerningsmand i en park.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at
regeringen kortlægger baggrunden for retspraksis i
voldtægssager og indkalder til forhandlinger om, hvordan
praksis for strafudmålingen i voldtægtssager kan
ændres, således at domstolene fremadrettet ikke opdeler
sagerne i overfaldsvoldtægter, kontaktvoldtægter og de
mildeste tilfælde af voldtægter, men sådan at der
fremover fastsættes et fuldstændig fælles
udgangspunkt for strafudmåling i alle de nævnte
sagstyper.
Forslaget ændrer dog ikke på, at
strafudmålingen fortsat vil bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil derfor
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. hermed de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Baggrund og regler
Udgangspunktet for strafudmålingen for
en enkeltstående fuldbyrdet overfaldsvoldtægt er
fængsel i 3 år og 6 måneder, hvis der ikke
foreligger andre skærpende omstændigheder. Derimod er
straffen i udgangspunktet fængsel i 2 år og 6
måneder og op mod 3 år ved enkeltstående
fuldbyrdet samleje i andre sager end overfaldsvoldtægt, hvis
der ikke foreligger andre skærpende omstændigheder.
Andre sager kan være voldtægt, der sker i forbindelse
med socialt samvær eller i parforhold. Det fremgår af
lovbemærkningerne til lov nr. 635 af 8. juni 2016. Straffen i
de mildeste tilfælde af voldtægt, f.eks. i visse
passivitetssituationer, udmåles til omkring 1 år og 2
måneder, jf. punkt 2.1.2.4. i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 85 af 11. november 2020. Se
f.eks. U 2022.430 Ø.
Det er forslagsstillernes helt klare holdning,
at en voldtægt er en voldtægt, uanset om man kender
eller ikke kender gerningsmanden på forhånd.
Det understreges således med forslaget,
at forslagsstillerne ønsker at opnå, at der fremover
ikke skal være forskel på det tilfælde, hvor en
voldtægt er begået af en ukendt gerningsmand, og det
tilfælde, hvor offeret kender gerningsmanden i forvejen,
f.eks. har chattet med vedkommende eller er i et
længerevarende parforhold.
Eksempler på retspraksis for
voldtægter
I sagen TfK2019. 164 blev gerningsmanden
fundet skyldig i en voldtægt, hvor gerningsmanden havde
mødt offeret sidst på aftenen på en bar. Han
havde tilbudt kvinden at sove hos sig, de havde kysset, men kvinden
havde gjort det klart over for manden, at der ikke skulle ske noget
seksuelt. Gerningsmanden havde herefter udsat kvinden for vold,
herunder givet hende flere lussinger, hvilket havde medført,
at hendes ene trommehinde sprang, og gerningsmanden havde voldtaget
hende vaginalt og analt. Landsretten lempede byrettens dom og
idømte gerningsmanden fængsel i 2 år og 6
måneder. Retten lagde vægt på kvindens skader,
samt karakteren og grovheden af den udøvede vold.
I sagen TfK2017. 1253 havde gerningsmanden
trukket offeret fra en bar til sin lejlighed nærved. Han
spyttede hende flere gange i ansigtet, tog kvælertag og tvang
hende til oralsex. Efterfølgende voldtog han hende op ad et
hegn uden for lejligheden. Gerningsmanden og offeret havde
tidligere ved en anden lejlighed haft seksuelt samkvem.
Gerningsmanden blev idømt fængsel i 2 år og 6
måneder.
I en sag, hvor Vestre Landsret afsagde dom den
17. juni 2020, blev en kvinde voldtaget analt af sin
daværende kæreste. I byretten lagde man ved
strafudmålingen på den ene side vægt på, at
der var tale om en grov seksuel krænkelse, og på den
anden side på den begrænsede voldsudøvelse, og
at der var tale om en voldtægt i et bestående
kæresteforhold. Landsretten tiltrådte med samme
begrundelse som byretten, at straffen var fastsat som sket.
Forslagsstillerne må på baggrund
af retspraksis konstatere, at en voldtægt, hvor offer og
gerningsmand kender hinanden eller sågar er i et
kæresteforhold, medfører, at domstolene i
udgangspunktet straffer voldtægten lavere, end hvis det var
en overfaldsvoldtægt.
Det er med andre ord eksempler, som
illustrerer situationer, hvor forslagsstillerne ønsker, at
domstolene ved strafudmålingen af en voldtægt helt skal
se bort fra, hvorvidt personerne kender hinanden.
Det betyder således, at
forslagsstillerne med beslutningsforslaget pålægger
regeringen at kortlægge baggrunden for retspraksis for
voldtægtssager og indkalder til forhandlinger om, hvordan man
fremover afskaffer den strafrabat, der sker i
strafudmålingen, når det drejer sig om en
voldtægt begået i et bestående parforhold, eller
i det tilfælde, hvor tiltalte og forurettede kender
hinanden.
Yderligere baggrund for forslaget
En voldtægt er en voldtægt, hvad
enten offeret er mand eller kvinde. Derfor understreges det, at
forslaget er helt kønsneutralt. Dog er ofre for
voldtægt i 84 pct. af tilfældene kvinder.
Ifølge tal fra det
Kriminalpræventive Råd er gennemsnitligt 11.800 kvinder
årligt blevet udsat for voldtægt eller
voldtægtsforsøg i perioden 2018-2020. 67 pct. af
voldtægterne eller forsøgene på voldtægt
er sket i private hjem (»Voldtægt i tal og
statistik«, Det Kriminalpræventive Råd).
Ifølge forslagsstillerne
tydeliggøres det således med forslaget, at Danmark
står ved den internationale aftale, som Danmark har
ratificeret ved Europarådets konvention til forebyggelse af
vold mod kvinder og vold i hjemmet af 11. maj 20211 (også
kendt som Istanbulkonventionen), og som især beskytter
sårbare kvinder.
Det følger af Istanbulkonventionens
artikel 36 og artikel 46, der omhandler henholdsvis voldtægt
og skærpende omstændigheder, at det kan være en
skærpende omstændighed, at den strafbare handling er
begået mod en tidligere eller nuværende
ægtefælle eller partner m.v.
Forslagsstillerne er derfor af den opfattelse,
at det er i tråd med at følge vores internationale
forpligtelser, at vi i Danmark sikrer, at udgangspunktet for
strafudmålingen er det samme i parforhold som uden for
parforhold.
Finansiering
Det forudsættes, at regeringen
udarbejder forslag, der er økonomisk gennemregnede, og hvor
der er anvist forslag til finansiering, og at dette kan danne
grundlag for de efterfølgende politiske forhandlinger om
ændring af praksis for voldtægtssager. I Venstres
finanslovsforslag er der også anvist finansiering til denne
strafskærpelse.
Skriftlig fremsættelse
Morten Dahlin
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe strafrabatten i voldtægtssager, hvor offer og
gerningsmand kender hinanden på forhånd.
(Beslutningsforslag nr. B 186)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.