Fremsat den 1. marts 2022 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om ydelse af ny og additionel klimabistand
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at Danmark inden udgangen af 2025 bidrager med 30 mia. kr. i
ny og additionel klimabistand for perioden 2020 til 2025. Det
svarer til, at Danmark opfylder sin andel af den lovede
klimabistand for perioden. Denne bistand skal gives i tillæg
til de 0,7 pct. af bni, der ydes i fattigdomsorienteret
bistand.
Efter 2025 skal Danmark bidrage med sin
relative andel af den internationalt aftalte klimabistand, hvilket
i aktuelle tal beløber sig til 5. mia. kr. årligt ud
over de 0,7 % af bni.
Derudover pålægges regeringen at
udarbejde en overskuelig, lettilgængelig og opdateret
oversigt over den klimabistand, som Danmark indrapporterer til
UNFCC, herunder med angivelse af, hvor pengene kommer fra, så
den danske offentlighed kan følge med i, om Danmark leverer
på løfterne om nye og additionelle midler.
Bemærkninger til forslaget
Med COP15-aftalen fra 2009 forpligtede en
række rige industrilande, de såkaldte Annex II-lande,
sig til at optrappe deres klimabistand og yde 100 mia. dollar om
året i klimafinansiering fra 2020-2025. Det mål blev
ligeledes understreget med vedtagelsen af Parisaftalen i 2015.
Danmarks andel af den øgede klimabistand svarer til 5 mia.
kr. årligt, som skal gives i tillæg til den almindelige
udviklingsbistand på 0,7 pct. af bni (»NGO: Danmark
løber fra løfte - giver for lidt klimahjælp til
fattige lande«, politiken.dk, den 5. december 2018). Danmark
er på nuværende tidspunkt langt fra det mål.
Danmark indfrier ikke
sine løfter
Med regeringens finanslov for 2022 kommer
omkring 97 pct. af klimabistanden fra midler, der tages fra den
almindelige bistandsramme på 0,7 pct. af bni. Dette er til
trods for, at Danmark flere gange har lovet, at midlerne skal gives
i tillæg til de 0,7 pct. i tråd med aftalerne om, at
pengene skal være nye og additionelle.
Siden Rioaftalen fra 1992 har tidligere
statsministre, udviklingsministre og miljøministre gentagne
gange slået fast, at nye og additionelle midler betyder, at
pengene ikke tages fra udviklingsbistanden, men gives ud over den
eksisterende bistand. Historisk set har der altså aldrig
været politisk tvivl om, at dette var hensigten med
formuleringen.
Helt tilbage i 1996 udtalte daværende
miljø- og energiminister Svend Auken (S), at formuleringen
fra Rioaftalen betød, at industrialiserede lande skulle
»stille nye - og som det hedder i sproget - additionelle
midler til rådighed for ulandenes investeringer i en
bæredygtig udvikling, altså penge ud over det, man i
forvejen ydede i almindelig ulandsbistand« (Folketingstidende
1995-96, F 37 forespørgsel).
Daværende statsminister Lars
Løkke Rasmussen (V) udtalte i forbindelse med COP-15 i 2009,
at »hvis ulande på den lange bane skal have succes med
at bekæmpe klimaforandringer, bliver vi nødt til at
give væsentligt opskalerede, nye og additionelle finansielle
midler til både afbødning og forebyggelse«
(»Regeringen sår tvivl om Danmarks klimabistand«,
information.dk, den 28. september 2015).
Danmark skal betale sin andel
I dag bidrager Danmark kun med små 100
millioner i additionelle midler. Den øvrige del af
klimabistanden tages fra bistandsrammen på 0,7 pct. af bni.
Danmark har altså ikke betalt sin del af klimabistanden som
aftalt. For perioden fra 2020 til 2025 udgør Danmarks andel
30 mia. kr. Det skylder vi at leve op til.
Danmark lever ikke op til sit historiske og
moralske ansvar, og det betyder, at de fattigste landes tillid til
COP-systemet svækkes. Senest rettede Alpha Kaloga,
chefforhandler på bistandsområdet for den afrikanske
gruppe, en skarp kritik af Danmark og slog fast, at der ikke er
tvivl om, at ». . . pengene skal være nye og ligge oven
i de 0,7 procent. Hvis jeres minister siger andet, så
fortæl ham, at han tager fuldstændig fejl, og at vi
overhovedet ikke har opgivet at få de rige lande til at
opfylde løftet« (»Afrikansk topforhandler: Dansk
minister taler usandt«, politiken.dk, den 9. november
2021).
Norge, Sverige og Luxembourg er de eneste
lande, der leverer deres del af aftalen om nye og additionelle
midler til klimabistand, hvis byrdefordelingen deles relativt efter
landenes bni (»Mens verden hærges af ekstremt vejr:
Danmark lever stadig ikke op til egne løfter om
klimabistand, siger kritikere«, Information, den 28. juli
2021). Danmark skal følge med. I første omgang ved at
bringe balance i klimabistanden og fremover ved at yde vores andel
efter 2025, set relativt i forhold til bni, af den nye og
additionelle klimabistand, som måtte blive besluttet i regi
af UNFCCC. Det udgør for øjeblikket 5 mia. kr.
årligt.
Gennemsigtighed og
transparens
Det internationale aftalesystem hviler
på gennemsigtighed og tillid. Regeringen bør sikre
denne gennemsigtighed og genskabe tilliden i befolkningen og hos
Danmarks samarbejdspartnere om, at man kan regne med Danmarks
løfter.
Regeringen pålægges derfor
på en overskuelig og lettilgængelig måde at
dokumentere, hvad Danmark leverer og indrapporterer til UNFCC af
klimabistand, herunder en fuldstændig og transparent
gennemgang af de beregninger, som Danmark benytter til at
opgøre bidrag gennem Verdensbanken og de regionale
udviklingsbanker. Oversigten skal samtidig tydeliggøre, hvor
pengene kommer fra, og om der reelt er tale om nye og additionelle
midler.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ydelse
af ny og additionel klimabistand.
(Beslutningsforslag nr. B 181)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.