Fremsat den 1. marts 2022 af Torsten Gejl (ALT),
Sikandar Siddique (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udskrive en vejledende folkeafstemning om
legalisering af cannabis
Folketinget pålægger regeringen at
udskrive vejledende folkeafstemning om legalisering af cannabis til
afholdelse i forbindelse med næste Folketingsvalg.
Bemærkninger til forslaget
Gennem mange år er forbruget og
misbruget af cannabis i Danmark steget, trods skærpede
straffe og en øget politiindsats.
Cannabis bliver solgt af kriminelle
netværk og rockere til børn, unge og voksne overalt i
Danmark, fra de største byer til de mindste flækker,
på virksomheder, uddannelsesinstitutioner, på skoler, i
foreninger og på gader og stræder. Det sker uden
deklarering og uden kontrol med fyldstoffer eller
afhængighedsskabende tilsætningsstoffer. Men er det
sådan, danskerne mener, det skal være?
I meningsmåling efter
meningsmåling peger danskerne på, at de gerne vil
forsøge noget andet. Gang på gang beder
overborgmesteren i København om at få lov til at lave
forsøg med legalisering af cannabis. Og i en lang
række lande rundtomkring i verden bliver cannabis legaliseret
eller afkriminaliseret.
Men Folketinget virker urokkeligt
fastlåste på et forbud mod cannabis, uanset at det
forekommer relativt virkningsløst og utrolig
ressourcekrævende.
Derfor mener forslagsstillerne af dette
beslutningsforslag, at Folketinget skal vise mod til at tage et
reality-tjek hos befolkningen for at se, om vi i denne sag har
bevæget os for langt væk fra danskernes generelle
holdning til cannabis.
Danskerne bør have muligheden for at
tilkendegive, om de vil fortsætte forbuddet mod cannabis
eller forsøge legalisering af cannabis, ikke mindst fordi vi
over skatten betaler milliarder i udgifter til politi- og
retsindsatser mod cannabis, samtidig med at salg og misbrug af
cannabis bare vokser.
Cannabis har været brugt i
årtusinder som nydelses-, nytte- og lægeplante. Planten
kom til den vestlige verden omkring det 16. århundrede og
blev primært anvendt som nytteplante. Cannabis blev
først udbredt som rusmiddel i USA fra 1930'erne og i Europa
fra 1960'erne.
I Danmark er cannabis et ulovligt rusmiddel.
Det er underlagt loven om euforiserende stoffer, der siger, at det
er ulovligt at sælge, købe, dyrke og besidde
cannabis.
Alligevel er brugen af cannabis meget udbredt
herhjemme, hvor ca. halvdelen af befolkningen har prøvet at
indtage cannabis.
Ifølge Sundhedsstyrelsen har cirka 2
pct. af de 15-64-årige danskere brugt cannabis inden for den
seneste måned.
Og Ifølge Sundhedsstyrelsens rapport
»Narkotikasituationen i Danmark 2017« har 48 pct. af
unge og voksne i alderen 16 til 44 år prøvet cannabis.
11 pct. af dem har brugt cannabis inden for det seneste år,
og 4,6 pct. har brugt cannabis den seneste måned. Knap 20
pct. af dem har gjort det inden for det seneste år.
7,8 pct. af de unge mellem 16 og 24 år
har røget cannabis inden for den seneste måned. Af dem
har 30 pct. røget cannabis mindst 10 gange inden for den
seneste måned. 58 pct. har indtaget cannabis 1-3 gange, mens
12 pct. har prøvet det 4-9 gange.
Det betyder, at cannabis er et rusmiddel, som
rigtig mange danskere bruger i både medicinsk og rekreativ
sammenhæng, og et middel, som rigtig mange danskere har en
holdning til. Men det er også et rusmiddel, som fører
til misbrug for nogen, ikke mindst unge mennesker.
Ifølge undersøgelse fra Center
for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet er der omkring 50.000
danskere, der har et misbrug af cannabis. Ca. 17.000 unge i Danmark
under 25 år har et cannabismisbrug.
Misbrug af cannabis
kan, som alt andet misbrug, ikke mindst blandt unge mennesker, have
en række negative konsekvenser. For eksempel vurderes det i
rapporten »Cannabis og Sundhed«, Merete Nordentoft et
al, Videnråd for Forebyggelse, 2015«, at et stort
forbrug af cannabis (svarende til mindst 10 dages cannabisbrug om
måneden) hænger sammen med sociale konsekvenser,
f.eks.
- et højere
fravær fra skole eller arbejde,
- at ens arbejde
bliver påvirket, når man er påvirket af
cannabis,
- at man har
konflikter med venner og familie og
- at man ikke kan
opfylde sine sociale forpligtelser.
Et stort forbrug kan også betyde, at man
kommer med i sociale fællesskaber, hvor man møder
andre og stærkere illegale stoffer end cannabis.
Det er veldokumenteret, at personer, der
bruger cannabis, har en kortere uddannelse, end personer der ikke
bruger cannabis. Sammenhængen er stærkere, jo mere
cannabis man bruger.
Derfor har skiftende regeringer gennem de
seneste 20 år strammet op på lovgivningen omkring
cannabis. I både 2004 og 2007 blev straffen for besiddelse og
salg af cannabis øget, og gennem de senere år er der
blevet brugt store ressourcer på politiindsatser mod salg af
cannabis, ikke mindst på Christiania.
Alligevel er forbruget af cannabis steget,
ikke mindst blandt unge, gennem flere år.
Ifølge rapporten »Cannabis og
sundhed« fra Vidensrådet for Forebyggelse havde 7,1
pct. af de 16-24-årige i 2010 brugt cannabis inden for den
seneste måned, mens det i 2014 var 10,3 pct.
I 2014 havde 16.000-17.000 danske unge mellem
15 og 25 år brugt cannabis dagligt eller næsten dagligt
i løbet af den seneste måned. Det svarer til cirka 2
pct. af alle 15-25-årige unge.
Kort sagt har forbuddet mod cannabis i Danmark
ikke magtet at begrænse salg, forbrug og misbrug af cannabis,
selv om politiindsatsen er blevet øget og straffen er blevet
sat op.
Det er den samme udvikling, vi ser i andre
lande og derfor har man i mange lande valgt at erstatte
forbudspolitikken med forskellige former for legalisering af
cannabis.
I Italien, Luxembourg, Frankrig, Thailand,
Sydafrika og Georgien undersøger man eller planlægger
legalisering, og i vores nærmeste naboland, Tyskland, har den
nye regering netop besluttet at legalisere cannabis, ligesom man
på Malta og i Schweiz har vedtaget at legalisere
cannabis.
I Holland og Portugal har man allerede
afkriminaliseret cannabis og i Spanien, England og Israel har man
de facto afkriminaliseret cannabis, hvor personligt forbrug stadig
kan straffes, men ikke længere retsforfølges.
I USA har 19 stater legaliseret cannabis, og
der er afstemninger om legalisering på vej i flere
stater.
På det internationale plan har WHO i
2019 anbefalet FN at reklassificere cannabis på FN's
internationale liste. I december 2020 blev anmodningen godkendt, og
cannabis gik fra at være i den mest restriktive kategori 1
til den mindst restriktive kategori 4. (»CND votes on
recommendation for cannabis and cannabis-related substance«,
United Nations Commission on Narcotic Drugs, pressemeddelse, den 2.
december 2020).
Årsagerne til,
at forskellige lande legaliserer cannabis, er ikke ens alle vegne,
men fælles for mange er
- at man
ønsker at få produktion og salg under kontrol i et
statsligt regi,
- at man
ønsker at sikre deklaration af cannabisprodukterne ,
- at man
ønsker at indføre aldersgrænse,
- at man
ønsker at adskille miljøer, hvor man kan købe
cannabis, fra miljøer, hvor der handles med stærkere
rusmidler,
- at man
ønsker at svække de kriminelle netværk ved at
tage indtægten fra cannabissalget fra dem, og
- at man
ønsker at bruge indkomsten fra det statslige salg til
forebyggelse af misbrug eller til samfundsgavnlige
investeringer.
Alt i alt er cannabis nu blevet legaliseret i
mange lande rundtomkring i verden, og da forsøgene er blevet
fulgt op rent videnskabeligt, har vi nu mulighed for at få
viden og erfaringer om konsekvenserne af legaliseringerne.
Der er meget mere tilgængelig viden, end
der var for 10 år siden, og det er nu muligt at sammenligne
erfaringerne fra legalisering af cannabis fra hele verden med
erfaringerne fra den danske forbudspolitik mod cannabis.
Også i det lys er der nu mulighed for at
vurdere forbud mod eller legalisering af cannabis på et meget
mere konkret, nuanceret og reelt grundlag, og det er endnu et
argument for at lade danskerne vejlede det danske Folketing om,
hvorvidt vi skal fortsætte forbuddet eller finde en
måde at legalisere cannabis på i Danmark.
Den nærmere udformning af
folkeafstemningens præcise tema og tilrettelæggelsen af
en informationskampagne op til afstemningen skal aftales mellem
regeringen og Folketingets partier.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udskrive en vejledende folkeafstemning om legalisering af
cannabis.
(Beslutningsforslag nr. B 179)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.