Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 17. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, DF, KF, LA, Karina Adsbøl (UFG) og
Liselott Blixt (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling ved 2. (sidste)
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling ved 2. (sidste) behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Karina Adsbøl (UFG) og Liselott Blixt (UFG)
Et flertal i udvalget (S, V, DF, Karina
Adsbøl (UFG)) og Liselott Blixt (UFG) lægger
vægt på, at det er grundlovens bestemmelser, som
afgør, om der skal være folkeafstemning om f.eks.
grundlovsændringer, ændringer af valgretsalderen og
suverænitetsafgivelse. Folketinget kan dog beslutte at
afholde en folkeafstemning om et særligt lovforslag.
Flertallet er af den opfattelse, at når der ikke er tale om
forslag af meget principiel karakter, så skal det tages
alvorligt, at vi i Danmark har et repræsentativt demokrati,
og i det repræsentative demokrati skal det være
sådan, at folketingsmedlemmerne påtager sig ansvaret
for at tage stilling til spørgsmål om f.eks.
legalisering af cannabis, som ikke egner sig til at blive gjort til
genstand for en vejledende folkeafstemning. Flertallet
ønsker derfor ikke, at der udskrives en vejledende
folkeafstemning om legalisering af cannabis.
Flertallet er i øvrigt af den
opfattelse, at der er gode grunde til, at der gælder et
forbud mod besiddelse m.v. af cannabis til andre end medicinske og
videnskabelige formål.
Flertallet noterer sig således, at
Sundhedsstyrelsens notat af 1. april 2022 »Cannabis som
rusmiddel - Den aktuelle viden om rusvirkninger, skadevirkninger og
udbredelse« ikke efterlader nogen tvivl om, at brug af
cannabis er forbundet med alvorlige skadevirkninger. Der er bl.a.
tale om akutte skadevirkninger som f.eks. risiko for angst- og
panikreaktioner, for psykoser og for trafikulykker såvel som
om skadevirkninger som følge af længerevarende hyppigt
brug. Blandt de sidstnævnte skadevirkninger er risiko for
afhængighed, for luftvejssygdomme og for psykiske lidelser,
hvortil kommer en forringelse af evnen til at gennemføre en
uddannelse og udføre de fleste arbejdsopgaver, hvilket kan
have langtrækkende konsekvenser for den enkelte. Af notatet
fremgår det, at unge mennesker og psykisk sårbare er
særlig,udsatte med hensyn til skadevirkningerne.
Flertallet noterer sig endvidere, at
Justitsministeriet har oplyst, at det er Rigspolitiets vurdering,
at der ikke foreligger sikker viden om de nærmere
politimæssige konsekvenser af en legalisering af cannabis,
men at det ikke kan udelukkes, at en af konsekvenserne vil
være et øget forbrug af cannabis og formentlig
også af andre euforiserende stoffer, hvorfor det illegale
marked forventes fortsat at kunne eksistere. Ifølge
Rigspolitiet vil et legalt cannabismarked højst sandsynligt
ikke i sig selv have den ønskede effekt på det
illegale stofmarked og den organiserede kriminalitet, der knytter
sig hertil. På den baggrund kan politiet heller ikke
udelukke, at en stor del af forbrugerne fortsat vil opsøge
det illegale marked, idet der er en risiko for, at de illegale
aktører vil kunne udbyde cannabis til lavere priser end
på det legale marked. Dertil kommer, at det vil være
svært for politiet at håndhæve illegal besiddelse
af cannabis, fordi man ikke vil kunne skelne mellem legalt og
illegalt erhvervet cannabis.
Flertallet noterer sig endelig, at der ud
over ovennævnte grunde også er et mere juridisk forhold
at tage i betragtning; nemlig at en legalisering af cannabis
vurderes at være i strid med en grundlæggende
bestemmelse i FN's narkotikakonvention om, at staterne skal
træffe de lovmæssige og administrative
foranstaltninger, som er nødvendige for at begrænse
besiddelse m.v. af bl.a. cannabis til medicinske og videnskabelige
formål.
Flertallet ønsker på den
baggrund ikke at ophæve forbuddet mod cannabis som
rusmiddel.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er
af den opfattelse, at den brede forebyggelsesindsats, som
kommunerne er ansvarlige for, og som understøttes fagligt
fra statens side, er et meget vigtigt element i den samlede indsats
mod misbrug af cannabis og andre former for narkotika, herunder
ikke mindst unges misbrug.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstre og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget ønsker, at færre drages af stof- og
alkoholmisbrug, og at forebyggelsen, særlig bandt unge,
styrkes. V og DF ønsker, at man i forbindelse med
forhandlingerne om en ny 10-årsplan for psykiatrien
undersøger mulighederne for, hvordan en ny national
handlingsplan mod misbrug kan sammensættes, og at en
sådan handlingsplan iværksættes hurtigst
muligt.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at vi bør lave rusmiddelpolitikken i
Danmark om, så vi afkriminaliserer brugeren, men ikke
bagmanden. SF støtter et statsautoriseret salg af cannabis,
men ikke vejledende folkeafstemninger og heller ikke en egentlig
legalisering. Folkeafstemninger bør reserveres til mere
alvorlige politiske emner som f.eks.
suverænitetsafgivelse.
SF kan derfor ikke støtte
forslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
marts 2022 og var til 1. behandling den 5. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Stinus
Lindgreen (RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL)
Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |