Fremsat den 1. marts 2022 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en statslig jordbrugsfond
Folketinget pålægger regeringen at
skabe de lovgivningsmæssige rammer for og finansiering til at
oprette en statslig jordbrugsfond med forkøbsret til
landbrugsarealer, hvor formålet er at opkøbe,
omlægge og udlægge det nuværende danske
landbrugsareal til gavn for klimaet, miljøet og
biodiversiteten og for at sikre bedre vilkår for demokratisk
ejerskab til jorden.
Jordbrugsfonden skal
bidrage til at
1) facilitere et
generationsskifte i jordbruget,
2) modarbejde de
seneste årtiers strukturudvikling og koncentration af
ejerskabet til jorden,
3) fremme
sprøjtefrit og regenerativt jordbrug,
4) bidrage til at
fremme biodiversiteten og styrke klimaet og miljøtilstanden
og
5) fremme
forskellige former for demokratiske ejerskaber og lokale markeder
med udgangspunkt i småskalaproducenter og lokalt produceret
mad.
Bemærkninger til forslaget
Jordbruget skal være en aktiv
medspiller for bedre biodiversitet og den grønne
omstilling
Det danske landbrug står for cirka en
tredjedel af de samlede danske, territoriale udledninger. Hvis man
opgør belastningen over en periode på 20 år,
står den animalske produktion for 40 pct. af Danmarks samlede
drivhusgasudledninger (»Greenpeace-rapport: 40 procent set
over 20 år - færre dyr i landbruget er
nødvendigt for at nå Danmarks klimamål«,
Greenpeace Danmark, den 17. april 2021).
Ca. 60 pct. af Danmark er opdyrket
landbrugsjord (»Næsten to tredjedele af Danmarks areal
er landbrug«, Nyt fra Danmarks Statistik, den 19. juli 2007,
nr. 302), og Danmark er et af de mest opdyrkede lande i verden.
Klart størstedelen af det er konventionelt dyrket, og en
stor del går til at understøtte den animalske
produktion.
Problemerne med arealanvendelse er mange og
omfattende. For at beskytte vores drikkevand, reducere
kvælstofudledningen og lagre kulstof er vi nødt til at
stoppe med at dyrke intensivt - det gælder særlig for
lavbundsjorde og drikkevandsindvindingsområder.
Humuslaget svinder ind, og jorden bliver gold.
Derudover foranlediger den dominerende konventionelle drift en stor
udledning af kvælstof og fosfor til havmiljøet og
vandløb til stor skade for den marine natur.
Borgertinget på klimaområdet, der
er et tilnærmelsesvis repræsentativt udsnit af
befolkningen i Danmark, kom i februar 2022 med en ny rapport, hvor
et af deres centrale budskaber er, at Folketinget skal tage mere
ansvar for at bremse klimakrisen. Borgertinget anbefaler helt
konkret, at staten skal kunne gennemtvinge omlægning af
landbrugsjord og omlægge marker til skov
(»Borgertingets anbefalinger - 2. samling 2021«,
Borgertinget på Klimaområdet, Teknologirådet,
2022).
Med dette forslag ønsker
forslagsstillerne, at der sættes fart på den helt
nødvendige og bæredygtige omlægning af vores
jord til gavn for klimaet og miljøet, og at der sikres bedre
vilkår for demokratisk ejerskab af jorden inden for
veldefinerede rammer, der sikrer, at forvaltningen af jorden sker
for at fremme biodiversitet, lagre kulstof og beskytte
drikkevandet.
Adgangen til jord skal
demokratiseres
Med forslaget ønsker forslagsstillerne
at gøre op med de seneste årtiers stigende
monopolisering af ejerskabet over jorden og bane vejen for
forskellige former for demokratiske ejerskabskonstruktioner og
fællesskaber af mindre skala, ved at jorden forpagtes ud og
forpagterne af jorden selvstændigt driver virksomhed på
fondens jord, hvorfor der således ikke er tale om
statslandbrug.
Samlet set ejer udenlandske virksomheder og
udenlandske statsborgere 66.500 ha dansk landbrugsjord. Det svarer
til 2,5 pct. af det samlede danske landbrugsareal på ca. 2,6
mio. ha (»Ny opgørelse: Så mange hektar har
udlandet købt af dansk landbrug«, Landbrugsavisen, den
21. april 2020). Disse tal stammer fra 2018, så andelen er
formentlig højere i dag. Med de seneste årtiers
strukturudvikling og liberalisering af landbrugslovene er dansk
landbrugsjord koncentreret på hænderne af stadig
færre aktører. 10 pct. af landbrugene ejer i omegnen
af 50 pct. af jorden (»Seges: Landbruget mangler 3.000
generationsskifter inden 2030«, AgriWatch, den 29. marts
2021). Hvor der i år 2000 var 22.500 heldtidsbedrifter, var
der i 2019 ca. 8.800. Det svækker mulighederne for den
nødvendige radikale og grønne omstilling af
landbruget, og det efterlader magten over jorden på
hænderne af nogle få individer og virksomheder.
Gennemsnitsstørrelsen på et dansk landbrug ligger
på omkring 200 ha (»Milepæl passeret: Nu dyrker
landmanden over 200 hektar«, Landbrugsavisen, den 29.
september 2020). Størrelsen på bedrifterne er vokset
enormt, sideløbende med at jorden er blevet koncentreret
på færre og færre hænder.
En større og større del af
landbrugsarealet i Danmark ejes af udenlandske kapitalfonde, der
spekulerer i jordpriser og driver arealerne med profit for
øje frem for af samfunds-, klima- og
miljømæssige eller sociale hensyn. Som belyst i en
rapport, som Europa-Kommissionens forsknings- og videnscenter har
udgivet om regulering af landbrugsjord i EU (rapporten nævnes
i artiklen »Forening: Staten bør købe
landbrugsjord, som de gamle landmænd ikke længere kan
drive«, Altinget.dk, den 14. januar 2022), er Danmark sammen
med Irland og Finland et af de lande, der gør allermindst
brug af de politiske muligheder og igangsætter færrest
politiske tiltag for bl.a. at beskytte små landbrug og
begrænse udenlandske investorers opkøb af dansk jord.
Det betyder, at der er rig mulighed for at igangsætte
politiske tiltag, der skal sikre en forvaltning af vores jord i
offentlighedens interesse. En statslig jordbrugsfond er en
måde at imødekomme udfordringerne på.
Det er forslagsstillernes ønske, at
jorden skal fordeles på flere hænder i nye demokratiske
ejerformer, så priserne ikke presses i vejret, fordi få
ejere er ude på at tjene penge på at investere i jord.
Det skal være muligt for jordbrugere, der ikke ligger inde
med en stor kapital, at slå sig ned og overtage en gård
og forvalte jorden på bæredygtig vis. Der skal
også være bedre økonomiske rammer og muligheder
for at beskæftige sig med deltidslandbrug.
Generationsskifte i dansk
jordbrug
Vi står over for et generationsskifte i
landbruget. Gennemsnitsalderen for landbrugere er steget
betragteligt efter finanskrisen og er nu ca. 55 år, hvilket
betyder, at mange landbrugere har nået pensionsalderen.
Vækstfonden anslår, at der er brug for 3.000 ejer-
eller generationsskifter de næste 5 år
(»Vækstfonden, generationsskifte og fremtidens
landbrug«, Vækstfonden, den 10. marts 2021). Andre
eksperter anslår, at 300 landbrug skal handles hvert år
de kommende årtier.
Generationsskiftet nærmest
umuliggøres af den dårlige økonomiske
situation, som bedrifterne generelt set er i, og af de store
investeringer, som unge landbrugere skal foretage for at etablere
sig. Det gør det næsten umuligt for unge landbrugere
at etablere sig uden enorme kapitalindskud. Det gør det
også sværere for småskalalandbrugere, der gerne
vil have tid til andet i deres liv end bare at arbejde på
deres gårde, at etablere sig.
Allerede eksisterende fonde
P.t. eksisterer Vækstfonden, som
udlåner penge til eksempelvis førstegangskøbere
og unge landmænd, der vil etablere sig. Det sker bl.a. gennem
Dansk Landbrugskapital, som ikke har vist sig at være den
store succes, da det bl.a. er dyrt for landbrugere at låne
penge heri. Derudover findes Klimaskovfonden, som er en fond, der
investerer i skovrejsning, udtagning af lavbundsjorde m.v., hvor
bl.a. kommuner og private kan søge om støtte igennem
en række ansøgningsrunder (»Den nye
Klimaskovfond understøtter kommunernes klimaplaner«,
klimaskovfonden.dk.
Den Danske Naturfond har som formål at
indgå frivillige aftaler med private lodsejere og genoprette
naturen på de erhvervede arealer (»Om
Naturfonden«, www.naturfonden.dk). Derudover findes Danmarks
Økologiske Jordbrugsfond, der blev etableret af Danmarks
Naturfredningsforening og Økologisk Landsforening i 2017
(»Danmarks Økologiske Jordbrugsfond«,
www.jordbrugsfond.dk), og som har til formål at erhverve
gårde og jord og forpagte ud til økologisk jordbrug
gennem aktieselskabet Økojord A/S (»Dansk
Økojord A/S«, www.jordbrugsfond.dk). Indtil videre har
fonden erhvervet 12 ejendomme - i alt 890 ha jord, som den har
bortforpagtet til økologiske jordbrugere.
Det er forslagsstillernes klare opfattelse, at
ingen af de eksisterende fonde har tilstrækkelige ressourcer
eller de helt rigtige formål, der kan stå mål
med, og som er nødvendige for at opnå hensigten med
dette forslag. Der er med andre ord brug for en ordentlig omgang
kapital og flere muskler, der kan tage livtag med de enorme
udfordringer, vi står over for, og for at tage de
nødvendige skridt mod en helt anderledes brug og forvaltning
af vores fælles jord.
Den Økologiske Jordbrugsfond og
Foreningen Andelsgaarde skrev i en kronik: »Vi har behov for
en helt ny folkebevægelse, hvor vi alle sammen bliver
gårdejere og investerer i vores fælles jord, så
vi selv tager ansvaret for at drive klima- og biodiversitetspolitik
og producerer fødevarer af høj kvalitet, der ikke
udleder de enorme mængder af CO2, som det er tilfældet i dag. Alt
demokrati bygger på den grundsten, at der er dialog, så
vi appellerer nu til dialogen om vores alle sammens fælles
natur- og fødevaregrundlag« (»Vi har behov for
en ny folkebevægelse, hvor vi sammen investerer i vores
fælles, danske jord«, Information, den 5. juni 2020).
Det er bl.a. dette opråb, der understreger behovet for en
stor statslig jordbrugsfond, der kan handle hurtigt og effektivt og
gøre op med spekulation og gældsætning.
Oprettelse af en statslig
jordbrugsfond
Forslaget pålægger regeringen at
oprette en statslig jordbrugsfond. Det forventes, at fonden skal
råde over ca. 360 mia. kr. de næste 30-40 år, der
skal finansiere opkøb af de bedrifter og den landbrugsjord,
der skal foretage ejer- eller generationsskifte. Fonden har
således forkøbsret til al jord, der udbydes på
markedet, eller hvor der skal ske et generationsskifte.
Der er allerede mange gode
civilsamfundsinitiativer og ikkestatslige fonde drevet af
ildsjæle, som høster gode erfaringer, som vi skal
bygge videre på. Det gælder bl.a. Foreningen
Andelsgaarde, Den Økologiske Jordbrugsfond og
Jordbrugsfonden SamsØkologisk.
Jordbrugsfonden skal også bruges til at
opkøbe kulstofrige lavbundsjorde, vådlægge dem
og på den måde også spille en styrende rolle i
forhold til landbrugets reduktioner af drivhusgasser og
kvælstof. Fonden kan via tinglysning sikre, at forvaltningen
af jorden skal fremme biodiversiteten, lagre kulstof og beskytte
drikkevandet. Herudover kan fonden foretage jordfordeling, hvor
formålet er at beskytte
drikkevandsindvindingsområder.
Fonden skal arbejde for at ændre
sammensætningen, ejerskabet og dyrkningsmetoderne af den
jord, der dyrkes i dag. Formålet er at sikre et
samfundsnyttigt landbrug.
Fonden har forkøbsret til eksisterende
landbrugsjord og skal kunne opkøbe for at facilitere et
generationsskifte, udstykke til mindre lodder, facilitere
jordfordeling, sikre drikkevandsbeskyttelse og kulstoflagring,
øge biodiversiteten og fremme de økologiske og
regenerative jordbrug, der arbejder med naturen og ikke imod
den.
Fonden skal arbejde med strategisk
multifunktionel jordfordeling og cirkulær økonomi i
tæt samarbejde med andre fonde, lokalsamfund, civilsamfund,
kommuner og lokale foreningsliv inden for dens
formålsparagraf.
På jorden, som fonden erhverver sig,
tinglyses servitutter, der sætter restriktioner for, hvad
jorden kan bruges til fremover. Det betyder bl.a., at forpagtere af
fondens jord skal fokusere på at dyrke mad til mennesker frem
for foder til dyr. Forpagterne bliver dermed aktive medspillere i
forhold til at sikre en omlægning til en meget mere
plantebaseret kost som en del af den grønne omstilling.
Fonden kan forpagte den erhvervede jord til uddannede jordbrugere
og andre relevante aktører som eventuelt kommuner,
socioøkonomiske virksomheder og kooperativer.
Omdrejningspunktet for fondens virke er derfor multifunktionelt, da
der både kan udlægges jord til natur og kultur, til
klima- og miljøvenligt landbrug og til skovrejsning. En
forpagtning skal være uopsigelig fra fonden, så
længe landbrugeren opfylder sine forpagtningsforpligtelser.
Livsarvinger har førsteret til forpagtningsaftalerne.
Forslagsstillerne ønsker stadig, at
forpagterne af jorden skal drive selvstændig virksomhed
på fondens jord. Der er således ikke tale om
statslandbrug.
Forslagsstillerne foreslår, at der
sættes et ambitiøst mål for, hvor meget af den
jord, som fonden erhverver, der skal udlægges til natur som
f.eks. skovrejsning, der ligger i tråd med den fremmeste
forskning inden for biodiversitet og klimaforandringer.
De specifikke betingelser for forvaltning af
jorden ved forpagtning fastsættes i fondens vedtægter
og formålsparagraf og udarbejdes af en arbejdsgruppe. Det er
afgørende, at arbejdsgruppen bl.a. består af
repræsentanter fra relevante aktører såsom
Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, Foreningen Regenerativt
Jordbrug, Økologisk Landsforening, Frie Bønder -
Levende Land, Danmarks Naturfredningsforening og forskere m.fl.
Fondens konstruktion
Der er tidligere blevet foreslået
forskellige former for jordbrugsfonde i folketingsregi
(www.borgerforslag.dk, borgerforslag nr. FT-03538: Læg
landbruget om. En milliard kroner til en statslig jordbrugsfond til
små, miljø-, klima- og menneskevenlige landbrug,
startdato den 15. oktober 2019. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, B 59 som fremsat, og tillæg F, møde 66, kl. 17:10)
og (»Etablering af en jordbrugerfond - rapport fra
arbejdsgruppen vedrørende etablering af en
jordbrugerfond«, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, Direktoratet for Fødevareerhverv, 2001). Fondens
virke og konstruktion er inspireret af dem og en række
civilsamfundsinitiativer som Den Økologiske Jordbrugsfond,
Foreningen Andelsgaarde og SamsØkologisk.
Fonden oprettes hvis muligt som en
erhvervsdrivende fond, der er oprettet ved lov. I
formålsparagraffen og det juridiske grundlag indskrives, at
det er hensigten, at staten skal eje 100 pct. af aktiverne inden
udgangen af de første 30 år af fondens levetid, jf.
forslaget til finansiering nedenfor.
Fonden skal i videst muligt omfang inddrage
relevante civilsamfundsaktører både i dens samarbejde
med eksterne og i bestyrelsens interne virke. Bestyrelsen skal
være en uafhængig forvaltningsenhed og
sammensættes af forpagtere og relevante
civilsamfundsaktører.
Et sekretariat af passende størrelse
vil blive tilknyttet fonden til at varetage fondens drift på
daglig basis. Udgifterne til sekretariatet betales af Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Finansiering og ejerskab af
jordbrugsfonden
Der er forskellige fremskrivninger af
ejerskifter i landbruget. Således anslog SEGES i 2021, at der
frem mod 2030 forventes i nærheden af 3.000 ejerskifter
(»Seges: Landbruget mangler 3.000 generationsskifter inden
2030«, AgriWatch, den 29. marts 2021). Andre fremskriver, at
al landbrugsjorden (ca. 2,6 mio. ha) skal skifte hænder over
de næste 30 år. Gennemsnitsstørrelsen på
et dansk heltidslandbrug er i dag er 200 ha. Et simpelt regnestykke
til illustration vil se sådan ud: 3.000 x 200 ha er 600.000
ha frem mod 2030, svarende til mere end en femtedel af
landbrugsarealet. Fonden vil opkøbe jorden til markedspris,
hvilken i øjeblikket ligger på ca. 150.000 kr./ha.
Det vil sige, at ud fra denne fremskrivning
skal fonden råde over ca. 90 mia. kr. for at opkøbe
den jord, der skal sælges frem mod 2030. Over de næste
30-40 år vil den skulle kunne opkøbe jord for ca. 360
mia. kr. og dermed opnå et mål om, at 100 pct. af
ejerskabet til landbrugsjorden er på fællesskabets
hænder.
Jordbrugsfonden vil få indtægter
ved forpagtning. Det er midler, som geninvesteres i yderligere
opkøb eller udlægning af arealer til natur.
Jordbrugsfonden kan ligeledes være med til at finansiere
kommunale projekter med multifunktionel jordfordeling, som
både kan omfordele landbrugsjord, udtage lavbundsjord og
drikkevandsområder og udlægge til natur og natur- og
kulturprojekter.
På sigt skal fonden være fuldt
finansieret gennem staten, og på sigt skal den være
demokratisk ejet. Til en start foreslås det, at fondens
økonomiske indskud skal være 30 pct. i statslig
startkapital, 30 pct. fra investeringer fra pensionsselskaber,
fonde og andre private investorer og 40 pct. statsgaranterede
lån fra kreditinstitutter med statsgaranteret lån. Den
endelige finansieringsnøgle kan der forhandles om. Det er
essentielt, at staten forpligter sig til at opkøbe de
øvrige investorers andele i fonden inden for en anskuelig
årrække, med henblik på at fonden skal være
100 pct. demokratisk ejet.
Investorer kan investere i fonden mod en
forventning om et lavt afkast. En investering i den statslige
jordbrugsfond vil kunne tælle som en grøn investering
i pensionsselskabernes portefølje.
Målet med fonden er at tage jorden
tilbage og omfordele den på ny til forskellige former for
demokratiske ejerskabskonstruktioner og fællesskaber.
For at understøtte jordbrugsfondens
vision og virke er det afgørende, at der afsættes
passende midler til uddannelse og efteruddannelse.
Landbrugsuddannelsen skal reformeres og rekruttere flere unge
landbrugere, der skal uddannes til at kunne forvalte jorden inden
for fondens betingelser. Desuden bør dette suppleres med
yderligere midler til rådgivning af forpagterne og fremtidens
landbrugere og til forskning.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af en statslig jordbrugsfond.
(Beslutningsforslag nr. B 178)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.