Fremsat den 1. marts 2022 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Anne Valentina Berthelsen (SF) og Karsten Hønge (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om retskrav på erstatning til ofre for en
terrorhandling begået i udlandet
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte de
nødvendige forslag til ændring af lovgivningen,
således at danske borgere, der måtte blive ofre for en
terrorhandling begået i udlandet, eller
pårørende hertil, sikres et retskrav på
erstatning efter offererstatningsloven.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslaget
Gennem de seneste år har vi
desværre oplevet tragiske eksempler på terrorhandlinger
i udlandet, hvor uskyldige - herunder danske borgere - er blevet
skadet eller i værste fald omkommet som følge af
terrorhandlingen. For ofrene og deres pårørende kan
sådanne oplevelser forårsage livslange fysiske og
psykiske skader og traumer, og behovet for økonomisk
kompensation kan være stort.
Det er imidlertid ikke givet, at man som offer
eller pårørende bliver tilkendt erstatning hverken fra
gerningspersonerne eller staten i det land, hvor terrorhandlingen
har fundet sted. Vi har blandt andet oplevet sagen fra Marokko,
hvor de pårørende til en dansk kvinde, der blev
dræbt i Marokko i december 2018, fortsat kæmper for at
få erstatning.
Retskrav på erstatning til ofre for
en terrorhandling begået i udlandet
I Danmark yder staten erstatning og
godtgørelse for personskade, der forvoldes ved
overtrædelse af straffeloven, hvis overtrædelsen er
begået i den danske stat og de almindelige betingelser for at
tilkendes erstatning i øvrigt er opfyldt, jf.
offererstatningsloven.
Hvis skaden derimod er sket ved
straffelovsovertrædelse begået i udlandet, er der ikke
samme klare muligheder for at få tilkendt erstatning fra den
danske stat. Det fremgår af en besvarelse fra
justitsministeren, at staten kun i særlige tilfælde
betaler erstatning for skader, der er begået uden for
Danmark, og kun hvis borgeren har bopæl i Danmark, har dansk
indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en dansk udenrigsrepræsentation, jf.
Retsudvalget alm. del - svar på spørgsmål 1571,
folketingsåret 2020-21.
Det følger af forarbejderne til
offererstatningslovens § 1, stk. 3, 1. pkt., at bestemmelsen
vil finde anvendelse, hvis danskere er ofre for terrorhandlinger i
udlandet. Bestemmelsen er dog forbeholdt helt særlige
tilfælde, hvor konkrete grunde taler for at yde erstatning
(billighedserstatning), jf. Retsudvalget alm. del - svar på
spørgsmål 1571, folketingsåret 2020-21.
De pårørende i den ovenfor
nævnte sag blev undtagelsesvis tilkendt
efterladtegodtgørelse fra den danske stat, som følge
af at drabet på deres datter var udtryk for en
terrorhandling, selv om handlingen var foregået i udlandet.
Nævnet lagde ved afgørelsen særlig vægt
på forbrydelsens meget voldsomme karakter samt eksponeringen
af drabet i pressen og på internettet og på, at
ansøgerne som følge heraf havde været udsat for
en sådan krænkelse og følelsesmæssig
belastning, at der var grundlag for at tilkende dem
efterladtegodtgørelse, uanset at deres datter ikke var
mindreårig og på tidspunktet for drabet var flyttet
hjemmefra. Her henvises til gengivelse af sagen i
Erstatningsnævnet Årsberetning 2019, s. 17.
Efter gældende regler er det
således muligt at få tilkendt erstatning, hvis en dansk
borger selv kommer til skade i udlandet ved et terrorangreb, eller
hvis man er pårørende til en dansk borger, der
omkommer ved terrorangreb i udlandet.
Der er imidlertid ikke et retskrav på
erstatning efter de gældende regler, og den endelige
afgørelse af, hvorvidt der i den konkrete situation skal
tilkendes erstatning, træffes af Erstatningsnævnet. Som
det fremgår af ovenstående gengivelse af nævnets
afgørelse, er der dog tale om en helt konkret vurdering, der
i sagen begrunder godtgørelse til de efterladte.
Efter forslagsstillernes opfattelse er det
uhensigtsmæssigt, at der er forskel på terrorofres
retsstilling, afhængig af om handlingen er begået
på dansk jord eller uden for Danmark. Det er efter
forslagsstillernes opfattelse uholdbart, at graden af
efterfølgende eksponering i medier og på internettet
skal være en medvirkende faktor for at opnå erstatning,
idet krænkelsen og den følelsesmæssige
belastning ved at være udsat for et terrorangreb eller
være pårørende til et offer for et terrorangreb
i forvejen må siges at være maksimal.
Ofre for terrorangreb er under betydelig
offentlig bevågenhed og har brug for respektfuld behandling
fra samfundets side. Derfor bør der tages særligt
hensyn til behov hos ofre for terrorisme, og samfundet bør
beskytte deres værdighed og sikkerhed mod sekundær og
gentagen viktimisering og intimidering.
Lovgivningen bør i højere grad
tilgodese denne særligt sårbare kategori af ofre og
anerkende, at terrorisme udgør en af de groveste
overtrædelser af de grundlæggende principper, vores
demokratiske samfund bygger på, og en trussel mod den frie
udøvelse af grundlæggende menneskerettigheder.
Derfor ønsker forslagsstillerne med
dette forslag at sikre, at danske borgere, der kommer til skade ved
en terrorhandling, eller pårørende hertil, sikres et
egentligt retskrav på erstatning eller godtgørelse fra
den danske stat, uanset om overtrædelsen er foregået
på dansk jord eller under lovligt ophold i udlandet. Det vil
fortsat være en forudsætning for udbetaling af
erstatning eller godtgørelse, at de øvrige
betingelser efter offererstatningsloven er til stede, herunder
betingelserne for skadevolders erstatningsansvar.
Dette forslag forholder sig ikke til de
tilfælde, hvor ofrene kommer til skade ved et terrorangreb,
mens de er på arbejde. Dette forhold reguleres fortsat efter
arbejdsskadeloven.
Estimat af, hvad forslaget vil koste, og
finansiering
Det forventes, at udgifterne forbundet med et
retskrav på erstatning til ofre for en terrorhandling
begået i udlandet vil være begrænsede og vil
kunne afholdes af kontoen for erstatning til ofre for
forbrydelser.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
retskrav på erstatning til ofre for en terrorhandling
begået i udlandet.
(Beslutningsforslag nr. B 167)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.