Fremsat den 1. marts 2022 af Peter Skaarup (DF),
René Christensen (DF) og Morten Messerschmidt (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fratagelse af motorkøretøjer fra
bandekriminelle
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende kalenderår at fremsætte forslag til
lov om, at dømte bandekriminelle i en 5-årig periode
skal fratages muligheden for at eje og føre
motorkøretøjer. Bandekriminelle skal forhindres i at
anvende og eje motorkøretøjer til at begå
kriminalitet, skabe utryghed i samfundet og signalere status i
bandemiljøet. Forslaget vil have en gavnlig effekt og
imødegå den skadevirkning og utryghed, som
bandekriminalitet påfører det danske samfund.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne finder, at banderelateret
kriminalitet skal straffes benhårdt. Derudover skal
bandekriminalitet have mærkbare økonomiske
konsekvenser, og der skal aktivt sættes forhindringer op for
bandekriminelle, så de efter en dom ikke beholder redskaber,
der bruges til at begå ny kriminalitet, og som anvendes som
statussymboler i bandemiljøet.
Efter straffelovens § 81 a kan straffen
for bandekriminalitet fordobles. Det fremgår således af
straffelovens § 81 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 1851 af
20. september 2021:
Ȥ 81 a. Den straf, der er
foreskrevet i denne lovs §§ 119, 119 b, 123, 192 a og
244, § 244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. §
247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf.
§ 247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261,
stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, §
286, stk. 1, jf. § 281, og § 288, kan forhøjes
indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i
eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af
personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes
skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er
egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås
brandstiftelse omfattet af denne lovs § 180.
Stk. 2. Ved fastsættelse af straffen for
overtrædelse af denne lovs § 180, § 183, stk. 2, og
§ 237 skal det i almindelighed indgå som en
særdeles skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at
fremkalde en konflikt som nævnt i stk. 1.«
Bliver man dømt for banderelateret
kriminalitet, får det økonomiske konsekvenser i form
af en 3-årig karantæneordning i ydelsessystemet.
Ordningen blev indført som et redskab i kampen om at komme
bandekriminaliteten til livs og medfører, at bandekriminelle
efter udstået straf bliver udelukket fra en række
forsikringsbaserede ydelser, eksempelvis dagpenge, i en periode
på 3 år og højst kan modtage ydelser som
kontanthjælp og førtidspension på niveau med
integrationsydelsen, som er den lavest mulige ydelse.
På trods af strafskærpelser for
bandekriminalitet og den førnævnte
karantæneordning har vi stadig store problemer med
bandekriminalitet i Danmark. Rigspolitiet udgiver på den
baggrund løbende rapporter om organiseret rocker- og
bandekriminalitet. Ifølge Rigspolitiet er voldsparatheden i
høj grad fremherskende i bandemiljøet, og banderne
udgør en væsentlig trussel mod samfundets almindelige
orden og borgernes sikkerhed og tryghed (Politiets hjemmeside om
rocker- og bandesituationen,
politi.dk/statistik/bander-og-rockere).
Samtidig konkluderer en nylig
undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, at
folk i udsatte boligområder med bandeaktivitet oplever en
markant utryghed i hverdagen (»Rockere og bander skaber stor
utryghed«, Det Kriminalpræventive Råd, den 10.
marts 2021).
Derudover viser en gennemgang fra sidste
år af cirka 2 års domme vedrørende
bandekriminalitet, at blot tre ud af 48 dømte var af dansk
oprindelse. Heraf var de to tilknyttet gadebander, som man i
overvejende grad kan kategorisere som indvandrerbander, mens kun et
enkelt medlem var fra en traditionel rockerklub
(»Afsløring: Næsten alle bande-dømte har
indvandrerbaggrund«, Ekstra Bladet.dk, den 2. april
2021).
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at der
er behov for flere tiltag over for bandekriminelle.
Forslagsstillerne lægger med indeværende
beslutningsforslag op til, at der i lighed med
karantæneordningen i ydelsessystemet for dømte
bandekriminelle indføres en karantæneordning for brug
og ejerskab af motorkøretøjer, således at
dømte bandekriminelle skal registreres i en periode på
5 år efter udstået straf, hvor de hverken må eje
eller føre motorkøretøjer, medmindre det sker
som et nødvendigt led i udførelsen af et hverv.
Forslagsstillerne finder det ikke rimeligt, at
bandekriminelle kan blive ved med at begå kriminalitet og
skabe utryghed, uden at dette medfører mærkbare
konsekvenser og modstand. Når bandekriminelle bruger
motorkøretøjer som et redskab til at begå
kriminalitet og som et statussymbol i bandemiljøet, er det
efter forslagsstillernes opfattelse helt afgørende at
sætte ind over for netop dette misbrug.
Indeværende beslutningsforslag har
generelt til formål at modvirke den samfundstrussel, som
bandekriminalitet udgør. Derudover har forslaget til hensigt
konkret at fjerne motorkøretøjer, der anvendes som et
redskab til at begå kriminalitet, skabe utryghed i samfundet
og signalere status i bandemiljøet. Forslaget forventes
samtidig at have en præventiv effekt over for bandekriminelle
i forhold til tilbagefald til ligeartet kriminalitet. Endelig
forventes forslaget at blive oplevet som en mærkbar
konsekvens for personer, der gentagne gange begår
bandekriminalitet, og en forhindring i bestræbelserne
på at fortsætte ulovlige aktiviteter.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fratagelse af motorkøretøjer fra bandekriminelle.
(Beslutningsforslag nr. B 161)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.