Fremsat den 1. marts 2022 af Preben Bang Henriksen (V) og Morten Dahlin (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om udbud af statens advokatarbejde
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at sikre, at væsentlige
dele af statens advokatarbejde fordeles blandt flere advokatfirmaer
ved anvendelse af udbud eller på anden vis. Det bør
ske ved at skabe en helt ny model for udbud af statens
advokatarbejde.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Den 23. oktober 2012 fremsatte Venstre
beslutningsforslag B 14, folketingssamling 2012-2013, om udbud af
statens advokatarbejde. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2012-2013, tillæg A, B 14 som fremsat.
Beslutningsforslaget resulterede i en beretning, hvoraf blandt
andet følgende forslag til modernisering i forbindelse med
en ny kammeradvokataftale fremgik:
»En ny aftale skal endvidere give staten
større frihed til at tilrettelægge sin
indkøbspolitik ved i højere grad at give mulighed for
at anvende andre advokater end
Kammeradvokaten, hvor de
tværgående faglige synergieffekter, som ligger til
grund for en samlet kammeradvokatordning, ikke gør sig
gældende med særlig vægt. En ny aftale skal
således understøtte, at staten på sådanne
områder kan anvende andre advokater.«
Derudover fremgik følgende:
»Flertallet finder, at regeringen
årligt skal overveje statens indkøbsstrategi, herunder
om der er områder, hvor det vil være
hensigtsmæssigt at anvende andre advokater eller selv at
løse sine advokatopgaver.
Flertallet bemærker, at anvendelse af
andre advokater i givet fald f.eks. kan ske på
enkeltsagsbasis eller ved anvendelse af fagopdelte eller geografisk
opdelte kontrakter, og at det i forbindelse med antagelse af andre
advokater skal overvejes at gennemføre udbud. I disse
overvejelser skal bl.a. indgå hensyn til transporttid,
transportudgifter og opholdsudgifter.«, (B 14 - bilag 5
(folketingssamling 2012-13)).
På dette grundlag blev en ny aftale
indgået mellem Finansministeriet og advokatfirmaet Poul Smith
(Kammeradvokaten) om levering af juridiske ydelser den 18. december
2014 og med virkning fra den 1. januar 2015.
Det har efterfølgende kunnet
konstateres, at intentionerne i beretningen slet ikke er blevet
opfyldt. Det er således stadig det private advokatfirma Poul
Smith (Kammeradvokaten), som langt overvejende løser statens
opgaver, og dermed høster staten ikke de fordele i forhold
til pris og kvalitet, som øget konkurrenceudsættelse
giver. Det ses eksempelvis ved, at de senest offentliggjorte tal
viser, at årsomsætningen ved Kammeradvokaten er steget
voldsomt fra 358 mio. kr. i 2013 til 575 mio. kr. i 2020
(»Krav til regeringen: Kammeradvokaten skal endevendes - og
afvikles nu«, Jyllands-Posten, den 10. november 2021, og svar
på Retsudvalget alm. del - spm. 1620 (folketingssamling
2020-21)).
Ovennævnte tal inkluderer ikke firmaets
omsætning på statslige selskaber, ligesom tallet heller
ikke omfatter omsætningen som kurator/rekonstruktør i
boer, hvor staten som kreditor har peget på
Kammeradvokatkontoret til hvervet som kurator/rekonstruktør.
Salærerne herfor debiteres de respektive boer.
Venstre ønsker, at statens
advokatarbejde skal fordeles blandt flere advokater i Danmark og
ikke som udgangspunkt tilgå et enkelt kontor med deraf
følgende monopollignende status.
Advokatfirmaet Poul Smith har således
haft opgaven som statens advokat siden 1936.
Den i forslaget ønskede fordeling kan
bl.a. tage hensyn til ekspertise, erfaring, habilitet og geografisk
placering. I relation til geografisk fordeling bør der dels
tages hensyn til den politiske ambition om et Danmark i balance,
dels til de yderligere rejseomkostninger, der medgår ved
anvendelse af et bestemt firma til en retssag i f.eks.
Sønderborg eller Hjørring.
En fordeling, eventuelt via udbud, må
forventes at reducere statens omkostninger væsentligt, da
monopollignende tilstande sjældent giver de mindste
omkostninger - snarere tværtimod.
Således bemærkes, at
Konkurrencerådet i sin 327 sider lange rapport om
udfordringerne ved konkurrenceforholdene i advokatbranchen netop
peger på kammeradvokatordningen som en begrænsende
faktor for konkurrencen. (»Konkurrencen i
advokatbranchen«, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen den 14.
januar 2021). Denne konklusion har hidtil ikke ført til
ændringer, hvilket yderligere aktualiserer dette
beslutningsforslag.
Finansiering
Øget konkurrence må forventes at
have en positiv effekt på statens finanser og vil bidrage til
at skabe de besparelser på konsulentområdet, som er en
politisk prioritet.
Skriftlig fremsættelse
Preben Bang
Henriksen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om udbud
af statens advokatarbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 158)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.