Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
1 ændringforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, KF, DF, NB, FG, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse. Flertallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, EL og Karina Adsbøl (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (SF og IA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget mener, at
beslutningsforslaget fra Venstre er rigtig vigtigt. Igennem en del
år har SF forsøgt at ændre på det faktum,
at der er et privat monopol på statens brug af
advokatopgaver. Sådan synes SF ikke det bør
være. Så et langt stykke hen ad vejen er SF enig med
Venstre.
SF er dog uenig med Venstre, med hensyn til
hvorvidt der skal hjemtages juridiske opgaver og kompetencer til
ministerierne og staten. SF mener, det afgørende er, at der
er den rette viden, og at alt ikke er udliciteret. SF ønsker
at opbygge juridiske kompetencer, så ministerier, styrelser
og andre kan klare de fleste opgaver selv, og at nicheopgaver kan
sendes i udbud.
Der er en ret stor forskel på, hvad
SF vil, og hvad Venstre vil. SF havde dog gerne udarbejdet en
beretning i udvalget, så der kunne blive sat skub i
processen. Som beslutningsforslaget er formuleret, kan SF ikke
støtte det og stemmer derfor gult.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at det er relevant at se på, hvorvidt staten med den
eksisterende kammeradvokatordning får den bedst mulige
juridiske ydelse uden unødig høje omkostninger for
staten. I den forbindelse bør det undersøges,
hvorvidt der i højere grad, end det er tilfældet i
dag, kan hjemtages juridiske opgaver til staten, ligesom det kan
drøftes, hvorvidt der skal udarbejdes en ny model for
udbuddet.
RV noterer sig, at regeringen i
efteråret 2022 vil indlede drøftelser om en mulig ny
model for statens køb af juridiske tjenesteydelser.
Ligeledes vil Rigsrevisionen primo 2023 afgive beretning
vedrørende statens brug af interne og eksterne kompetencer.
RV imødeser drøftelser om en ny model for statens
brug af ekstern juridisk bistand. RV ønsker dog ikke forud
for disse drøftelser at lægge sig fast på en
model, hvorfor RV ikke kan støtte beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget mener
grundlæggende, at staten skal have en advokat, der står
som garant for faglighed og ordentlighed til en konkurrencedygtig
pris. DF er grundlæggende positive over for den
nuværende ordning. Der er mange fordele forbundet med at have
opgaven samlet hos ét primært advokatfirma. Ud over de
økonomiske stordriftsfordele er en ensartet og konsistent
sagsbehandling med til at sikre, at borgere og virksomheder
behandles lige på tværs af staten.
DF er åbne over for at se
nærmere på snitfladerne mellem staten og
Kammeradvokaten. Ordningen indeholder dog allerede en mulighed for
hjemtagelse, ligesom ordningen indeholder mulighed for delvis
konkurrenceudsættelse. DF kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget, der bl.a. lægger op til en
grundændring af modellen. DF ser i stedet frem til en
drøftelse af regeringens udspil til efteråret.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget noterer
i forhold til retssikkerhed, at sidst Folketinget så på
ordningen, var det overvældende flertal enige om at
opretholde ordningen, om end i en moderniseret form. Flertallet var
enige om, at fordelene ved at have en stærk ekstern advokat
opvejede ulemperne ved en opsplitning af ordningen.
Ordningen giver fordele i forhold til
retssikkerhed og uafhængighed. Det kan bl.a. fremhæves,
at ordningen sikrer en konsistent og ensartet behandling på
tværs af staten og garanterer, at borgere, virksomheder og
statsansatte behandles ens. En komplet opdeling af ordningen vil
kunne åbne for, at myndighed og stat kan fravige juridiske
indstillinger, ved at en embedsmand eller minister trækker en
anden udlægning af gældende ret, når dette er
opportunt i forhold til borgeren, der i forvejen er den lille i
mødet med staten.
I forhold til økonomi er ordningen
for Kammeradvokaten blevet moderniseret i 2015. Her blev det bl.a.
muligt at gøre brug af andre advokatfirmaer. Staten
køber i dag advokatydelser hos andre advokatfirmaer for 80
mio. kr. om året. Det tal er for opadgående. Endelig
viser en undersøgelse gennemført i 2020, at satserne
er 11 pct. lavere hos Kammeradvokaten.
Konkurrenceudsættelse er
grundlæggende og principielt stærkt ønskeligt.
Ordningen giver dog anledning til at tro, at der er en række
fordele ved at samle advokatbistanden hos et primært
advokatfirma. Der er tale om grundlæggende juridisk
infrastruktur. Det er dog ikke det samme som, at det ikke vil
være klogt at se på snitfladerne mellem, hvad staten
selv kan løse, og hvornår staten bør koble den
eksterne advokat på.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) deler
intentionen i beslutningsforslaget om, at væsentlige dele af
statens advokatarbejde fordeles blandt flere advokatfirmaer ved
anvendelse af udbud eller på anden vis.
Karina Adsbøl støtter dermed
beslutningsforslaget og støtter samtidig, at der skabes en
helt ny model for udbud af statens advokatarbejde.
Konkurrencerådet har i sin 327 sider lange rapport om
udfordringerne ved konkurrenceforholdene i advokatbranchen netop
peget på kammeradvokatordningen som en begrænsende
faktor for konkurrencen. Derfor er dette forslag
kærkomment.
Karina Adsbøl kan desuden bakke op
om ændringsforslaget fra Venstre om, at modellen for udbud af
statens advokatarbejde skal være på plads inden
udgangen af 2022.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Ordene »i indeværende folketingssamling«
ændres til: »inden udgangen af 2022«.
[Ændring af tidsfristen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres
regeringens frist fra i indeværende folketingssamling til
inden udgangen af 2022 til at sikre, at væsentlige dele af
statens advokatarbejde fordeles blandt flere advokatfirmaer ved
anvendelse af udbud eller på anden vis.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
marts 2022 og var til 1. behandling den 5. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |