Fremsat den 1. marts 2022 af Hans Kristian Skibby (UFG),
Karina Adsbøl (UFG), Lise Bech (UFG),
Liselott Blixt (UFG) og Bent Bøgsted (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af en arbejdsgruppe, som skal
fremsætte forslag til forbedringer af forholdene for danske
lastbilchauffører og vognmænd
Folketinget pålægger regeringen at
etablere en arbejdsgruppe bestående af brancheforeninger,
chauffører og relevante myndigheder, som - med udgangspunkt
i forslagene i dette beslutningsforslag - skal fremsætte
forslag til forbedringer af forholdene for danske
lastbilchauffører og vognmænd.
Bemærkninger til forslaget
Danske lastbilchauffører og
vognmænd oplever i stigende grad udfordringer med de
rammevilkår, som regulerer lastbiltrafikken i Danmark. Der er
på den baggrund behov for at nedsætte en arbejdsgruppe
bestående af brancheforeninger, chauffører og
relevante myndigheder, som skal komme med forslag til forbedringer
af forholdene for danske lastbilchauffører og
vognmænd. Det foreslås, at arbejdsgruppen tager
udgangspunkt i nedenstående forslag og problematikker.
Mangel på parkeringspladser til korte pauser
og daglige hvil langs statsvejnettet
Manglen på p-pladser til lastbiler har
været kendt og dokumenteret i mange år. Allerede i 2009
viste Vejdirektoratets optælling af antal parkerede
lastbiler, at belægningen var helt op til 400 pct. om natten
på rastepladser langs motorvejene. Det vil sige, at der holdt
fire gange så mange lastbiler, som der var optegnede
p-båse til. Topscoreren var Skærup på E45 syd for
Vejle og nord for afgreningen mod henholdsvis Kolding og
Lillebælt.
Siden da er lastbiltrafikken vokset og
især antallet af udenlandske lastbiler primært fra
Østeuropa med langt større behov for parkering om
natten og i weekenden end danske lastbiler, der i stort omfang har
mulighed for at nå hjem til virksomhedens eller
chaufførens adresse ved dagens og ugens afslutning.
I 2019 oversendte Vejdirektoratet et notat til
Folketinget, hvor der blev angivet et løsningsforslag til en
anslået omkostning på 188 mio. kr. og i alt 427 ekstra
pladser. Forslaget indebærer, at kapaciteten på 21 af
landets 90 motorvejsrastepladser, der kan modtage lastbiler, bliver
mere end fordoblet. Samlet set vil de 90 rastepladsers
lastbilkapacitet vokse med ca. 33 pct., og det på de steder,
hvor behovet er størst.
Siden da er manglen på kapacitet blev
endnu tydeligere, da håndhævelsen af p-reglerne er
blevet overflyttet fra politiet til først Vejdirektoratet og
siden Færdselsstyrelsen med et kraftigt øget
kontroltryk til følge, der igen har ført til
udstedelse af mange p-afgifter for parkering uden for de optegnede
båse.
Lastbilchaufførerne er underlagt
køre-hvile-tidsregler af hensyn til ikke mindst
trafiksikkerheden, og pauser og hvil skal afholdes efter helt
specifikke regler som f.eks. efter en køreperiode på
højest 4½ time og efter 9 eller i visse
tilfælde højst 10 timers daglig kørsel. Det
betyder, at chaufførerne ikke bare kan køre videre
til næste rasteplads uden at risikere at overtræde
disse regler.
Med det politiske forlig fra juni 2021 blev
der dog kun afsat 50 mio. kr., mens der på plussiden
også blev inddraget pladser til modulvogntog (25,25 meters
længde). Ud over generelt flere p-pladser til lastbiler og
modulvogntog savnes i øvrigt også p-pladser til
særtransporter, som er længere og bredere eller
standardvogntog (og modulvogntog). Dette er blevet yderligere
aktualiseret af de udvidede spærretider, som gør det
nødvendigt for særtransporterne at holde flere og
længere pauser. Det gælder i høj grad f.eks. de
strækninger, hvor der er indført spærretid for
at køre med totallængde over 50 m og
parkeringsanlæg uden for større byer, hvor der er
spærretider.
Der er på den baggrund behov for at
afklare det præcise omfang og placering af mulige nye
p-pladser.
Bedre toilet- og badeforhold
Lastbilchaufførers arbejdsplads er
på landevejen, og tilgængelige toiletfaciliteter langs
vejnettet er et afgørende element for chaufførernes
daglige arbejdsmiljø. Det burde være en
selvfølge, at chauffører - herunder kvindelige
chauffører - har en mulighed for at anvende
toiletfaciliteter under sikre og hygiejniske forhold med passende
mellemrum på det danske vejnet. Motorvejene er her helt
centrale, men der er store dele af Danmark uden motorvej. I alt er
der næsten 75.000 km vej i Danmark - heraf er ca. 1.300 km
motorveje og 2.600 km øvrige statsveje.
Det gælder hele landet, men især i
det midt- og vestjyske område mangler toiletfaciliteter, og
der kan f.eks. peges på strækningerne på rute 26
og rigtig mange steder på hovedlandevejsnettet, hvor der er
for få toiletter. Mange steder er de eksisterende toiletter
blevet fjernet eller lukket.
Kvaliteten af toiletfaciliteterne er
også et fast tilbagevende tema, og her kunne en
betalingsløsning være en mulighed, som også er
kendt fra f.eks. Tyskland. En mulighed er, at betalingen helt eller
delvis kan veksles til køb i rastepladsens kiosk og
cafeteria.
P-afgifter på udenlandske lastbiler skal
inddrives mere effektivt
Inddrivelsen af p-afgifter foregår uden
undtagelser for danske lastbiler, mens inddrivelsen kun er delvis
fungerende for udenlandske lastbiler, og de fungerer slet ikke for
lastbiler fra en gruppe af østeuropæiske lande.
Færdselsstyrelsen har via virksomheden
Euro Parking Collection (EPC) iværksat en procedure for
opkrævning af p-afgifter i udlandet, og i et svar fra
transportministeren fra marts 2021 konstateres det, at EPC har haft
opgaven i kort tid, og at det derfor er for tidligt at drage
definitive konklusioner om arbejdets succes. Ministeren har derfor
bedt Færdselsstyrelsen om løbende at holde sig
orienteret om, hvordan det går med at få
parkeringsafgifterne betalt.
Erfaringerne siden da er meget ringe, hvad
angår en stor gruppe af østeuropæiske lande,
hvilket blev dokumenteret af en artikel i magasinet Danske
Vognmænd fra august 2021. Det foreslås derfor, at
Færdselsstyrelsen gives hjemmel til at tilbageholde
udenlandske lastbiler med en hjullås, indtil p-afgiften er
betalt; særlig i gentagelsestilfælde.
Færdselsstyrelsen har i forvejen fået en såkaldt
vinkeret i forbindelse med kontrol af lastbiler, der lige har
været til syn i en synshal, ligesom Færdselsstyrelsens
tilsynskøretøjer bliver udstyret med blåt
blink.
Alt for lange sagsbehandlingstider i
Færdselsstyrelsen, f.eks. ved ansøgning om
vognmandstilladelser
Mange vognmandsvirksomheder oplever fortsat
alt for lange sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen som
f.eks. ved ansøgning om vognmandstilladelser, dvs.
ventetider på langt over 6 uger for en ansøgning om en
tilladelse.
I Færdselsstyrelsens mål- og
resultatplan for 2020 og 2021 er det også tydeligt, at
Færdselsstyrelsen ikke har leveret i 2020, og det blev i 2021
aftalt, at sagsbehandlingstiden skulle overholdes fra senest 4.
kvartal 2021.
Færdselsstyrelsen arbejder efter det
oplyste med mere effektive procedurer, men der er stor usikkerhed
om, om det vil lykkes Færdselsstyrelsen at få nedbragt
sagsbehandlingstiden under de gældende rammer, herunder
økonomiske rammer. Derfor bør Færdselsstyrelsen
tilføres øgede ressourcer til at få nedbragt
sagspuklerne.
De lavthængende forslag om øget
effektivitet i vognmandserhvervet implementeres
Vognmandserhvervet har længe
ønsket at kunne køre med lastbiler med fem aksler og
40 t i stedet for kun fire aksler og 32 t; det vil sige med
sololastbiler uden påhængskøretøj. Det
gælder især lastbiler med store kraner, men også
f.eks. store slamsugere eller tiplastbiler i bygge- og
anlægssektoren.
Ændringen er ikke noget stort spring,
hverken når det gælder akseltryk eller totalvægt,
da der er mange korte fem akslede sættevognstog på op
til 44 t vogntogsvægt, som i princippet er
sammenlignelige.
Med en forhøjelse af totalvægten
fra 32 til 40 t vil der kunne spares et antal lastbiler, da der med
en højere totalvægt vil kunne medbringes mere gods pr.
lastbil.
Transportministeren har indtil videre henvist
til, at da der er statsfinansielle konsekvenser, kan han ikke
handle. De statsfinansielle konsekvenser opstår ved, at der
forventes behov for færre lastbiler og mindre
brændstofforbrug og dermed færre indtægter til
statskassen på vejbenyttelsesafgift, vægtafgift samt
diesel- og CO2-afgift.
Et særligt aspekt er, at en del
vognmænd har kæmpet med uret om at blive klar med nye
Euro 6-lastbiler til miljøzonernes trin 2 pr. 1. januar
2022.
Der kunne tages en beslutning om at prioritere
og finansiere dette forslag, der samfundsøkonomisk giver
store fordele - herunder reducerer det klimabelastningen og som en
logisk konsekvens deraf også statens indtægter på
f.eks. diesel- og CO2-afgift. Forslaget vurderes på lang sigt
(15 år) at kunne betyde et afgiftstab på ca. 10 mio.
kr. årligt, men langt mindre de første år.
Forslaget er i øvrigt beskrevet i en
analyse fra Vejdirektoratet fra oktober 2020, hvor konklusionerne
er klare, med hensyn til at der ikke vil være tale om
øget vejslid og forringet trafiksikkerhed -
tværtimod.
Adgang til konkurrencedygtige alternative
drivmidler
Som et element i at fremme muligheden for
anvendelse af biogas i lastbiler foreslås en øget
totallængde og koblingslængde på lastbiler for at
skabe plads til f.eks. biogastanke. Konkret foreslås
det, at den tilladte totallængde for vogntog bestående
af lastbil og sættevogn øges fra 16,5 m til 17,5 m for
lastbiler, så der kan blive plads til alternative teknologier
til diesel som f.eks. biogastanke, der kræver mere plads
på lastbilen.
Samtidig foreslås det, at den tilladte
koblingslængde til synsfri sammenkobling kan være op
til 5,5 m mod i dag 4,5 m, og for sættevognstrækkere
med fire eller flere aksler med kran og som blokvognstrækkere
hæves koblingsafstanden fra 6,5 til 7,5 m.
Koblingslængden er afstanden fra lastbilens front til midten
af lastbilens sættevognsskammel, hvor sættevognens
kongebolt fastgøres. Det skal bemærkes, at der er et
meget positivt arbejde i gang i Færdselsstyrelsen og
Vejdirektoratet som aftalt i det politiske forlig fra december
2020.
Etableringen af en brintbrændstofsfabrik
i Esbjerg er et vigtigt skridt i den rigtige retning.
Arbejdstidsreglerne for selvstændige
vognmænd er en udfordring
Det har været en grundlæggende
udfordring for de selvkørende vognmandsvirksomheder, hvor
vognmanden selv kører lastbilen, og hvor vedkommende
vognmand kun har den ene lastbil og ikke har ansatte
chauffører, at de i 2013 blev omfattet af
arbejdstidsreglerne.
Det nye er, at de selvkørende
vognmænds arbejdstid vil blive kontrolleret fra februar 2022
som følge af EU's vejpakke, det vil sige på
nøjagtig samme måde som chaufførers
arbejdstid.
Transportbranchen er dermed den eneste
branche, hvor selvstændige på den måde skal
kontrolleres på deres arbejdstid, selv om
køre-hvile-tidsreglerne er fuldt tilstrækkelige i
forhold til trafiksikkerheden.
I en erkendelse af, at arbejdstidsreglerne er
gældende for selvstændige vognmænd, er det i
implementeringen af kontrollen af de selvkørende
vognmænd derfor meget vigtigt, at den ikke bliver for rigid,
da det er meget vanskeligt i praksis at drive en enmandsforretning.
Det gælder f.eks. i forbindelse med sæsonpræget
kørsel, hvor der må lægges flere timer på
en del af året end på andre dele af året. Det kan
også gælde virksomheder i en opstartsfase, hvor der
må lægges ekstra kræfter og tid i
virksomheden.
Problemer med undtagelsestransporter
Der er udfordringer med dem, som foretager
såkaldte undtagelsestransporter, og det har tungvognspolitiet
svært ved at kontrollere, når der som i dag ingen skive
er i uret eller chaufførkort i tachografen, så de ikke
kan bruges til lønkontrol eller arbejdstidskontrol i henhold
til arbejdsdirektivet for mobil arbejdskraft.
Kontrol af lovpligtig chaufførhjemrejse hver
4. uge og lastbilens hjemtur hver 8. uge
Denne kontrol bør kun udøves af
myndighederne i virksomhedens registreringsland, så i Danmark
kontrollerer Færdselsstyrelsen danske virksomheder i
forbindelse med virksomhedskontrol. Det betyder, at alle danske
moderselskabers udenlandske postkasselastbiler, som permanent har
Danmark som udgangspunkt, ikke bliver kontrolleret for
hjemrejsekravet. Tungvognspolitiet i Danmark må ikke
kontrollere dette. En løsning kunne være, at
chaufførens førerkort altid skal være isat
tachografen, når chaufføren er på arbejde som
chauffør på en lastbil. Alt andet tilknyttet arbejde
skal registreres i takografen, inden en kørselsperiode
startes.
Danske moderselskaber kan i dag udleje sine
danskregistrerede lastbiler til postkassen i et andet EU-land, som
så kan bemande lastbilen eksempelvis med en filippinsk
chauffør, som arbejder på en arbejdstilladelse, der
kun gælder ved postkassens chaufførs vikarbureau.
Lastbilparkering er ikke en opgave for
Færdselsstyrelsen
Det er en kendt sag, at p-bøder,
atk-bøder og andre bødeopkrævninger udstedt
på registreringsnummeret konsekvent smides i skraldespanden
af udenlandske bilister fra de ikkenordiske lande. Det koster mere
at inddrive bøden end bødens pålydende.
Politiet bør derfor have inddrivelsesretten, og betales der
ikke til tiden, skal registreringsnummeret lægges op på
automatisk nummerpladegenkendelse ved efterforskning på lige
fod med manglende forsikring. Så kommer pengene i statskassen
som straksbøde.
Styrk kontrollen med udenlandske
varebiler
I dag anvendes der i langt højere grad
varebiler til godskørsel end for blot få år
siden. Det er særlig den stigende e-handel og brugen af nye
forretningsmodeller med levering helt til døren, der driver
udviklingen. Til trods for politisk fokus i både Danmark og
med EU's vejpakke er der fortsat flere steder, hvor indsatsen mod
social dumping fra udenlandske varebiler halter efter. Derfor kan
det overvejes, at varebiler skal omfattes af krav om dansk
løn ved cabotagekørsel.
Ved godskørsel i Danmark skal man
overholde gældende løn- og arbejdsvilkår, som
findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der
udfører godskørsel. Alligevel er der indsat en
vægtgrænse på 3.500 kg i de nye regler om
betaling af overenskomstmæssig løn ved udførsel
af cabotagekørsel og vejdelen af kombineret transport i
Danmark. Ved at omfatte cabotagekørsel med varebiler af
reglerne vil mulighederne for social dumping med varebiler blive
mindre. Der bør foretages målrettet kontrol af
udenlandsk cabotagekørsel med varebiler med
fastlæggelse af måltal for antal kontrollerede
køretøjer
I Danmark foregår en stor del af
indsatsen mod social dumping i transportsektoren i politiets
tungvognscentre. Tungvognscentrene kontrollerer særlig
udenlandske lastbiler og kun i begrænset omfang udenlandske
varebiler. Det betyder, at cabotagekørsel med varebiler kun
yderst sjældent bliver kontrolleret. Ved at fastsætte
måltal for tungvognscentrenes kontrol med udenlandske
varebilers cabotagekørsel kan der sættes ind over for
ulige konkurrence og social dumping med varebiler. De kommende
kilometerbaserede afgifter bør også omfatte varebiler,
der kører godskørsel
Fra 2025 indføres der kilometerbaserede
vejafgifter for lastbiler. Selv om varebiler er underlagt en anden
afgiftsstruktur end lastbiler, vil der være
overhængende fare for, at der vil ske en massiv omlastning
fra store og relativt effektive lastvogne til mindre effektive
varebiler, hvor varebiler ikke bliver omfattet af de kommende
kilometerbaserede afgifter.
Få kulegravet størrelsen af de
bødesatser, der gælder ved overtrædelser inden
for vejgodstransporten
I dag medfører overtrædelser af
lovbestemmelser inden for vejgodstransportområdet høje
bøder, hvilket opleves som et problem, når der er tale
om mindre og ubetydelige overtrædelser. Det siger sig selv,
at en grov overtrædelse af en given regel bør straffes
hårdt, men det kan overvejes, om mindre overtrædelser
skal have samme bødeniveau som i dag.
Det føles under alle
omstændigheder urimeligt, og vognmænd og
chauffører giver ofte udtryk for uforståenhed,
når de får en stor bøde for banale forseelser.
Der kan typisk være tale om simple forglemmelser eller
detaljer, man i skyndingen har overset. Branchen oplever det
konkret ved transport af levende dyr. Her angiver mange
chauffører, at de er utrygge ved at gå på
arbejde, fordi de aldrig ved, om de risikerer at komme til at
overtræde en af de mange ofte komplicerede og uoverskuelige
regler, der findes inden for dyretransport. Det er bestemt ikke
sjovt at komme hjem til ens vognmand og ens familie for at
fortælle, at man har fået en bøde på
f.eks. 3.000 kr., fordi man f.eks. har glemt at tænde for en
vandhane, har overset et givet dokument, eller fordi man blandt 200
andre grise kom til at overse et halt ben hos en enkelt gris - et
ansvar, som i øvrigt ikke burde være
chaufførens. For chauffører kan det få ganske
alvorlige konsekvenser, hvis der er for mange mindre
overtrædelser, for man risikerer at få forbud mod at
transportere levende dyr og dermed miste sit arbejde.
Høje bøder ses også
på køre-hvile-tidsområdet. Af hensyn til
færdselssikkerheden skal gældende
køre-hvile-tidsregler naturligvis overholdes. Men er det
rimeligt, at en chauffør, efter at have kørt 20
minutter for længe eller ens hvileperiode måske er 15
minutter for kort, risikerer bøder i
fleretusindekronersklassen? De høje bøder har i hvert
fald medført en vis uro blandt vognmænd og
chauffører.
En del af forklaringen på den aktuelle
mangel på kvalificerede chauffører i transportsektoren
kan muligvis henføres til, at bøderne i Danmark er
så høje, som de er. De danske bøder ligger i
øvrigt generelt over bødesatser, som ses i andre
sammenlignelige lande. Der skal være en sammenhæng
mellem overtrædelsens karakter og bødeniveauet.
Derfor kan det overvejes, at der
gennemføres en undersøgelse af
bødestørrelserne inden for
vejgodstransportlovgivningen, med henblik på at bøder
for små og ubetydelige overtrædelser af lovgivningen
generelt nedsættes.
Lavere afgifter for investeringer i sikre
lastbiler
Vognmænd kunne belønnes for at
investere i lastbiler, der har moderne udstyr, herunder moderne
sikkerhedsforanstaltninger til gavn for chaufførerne og
trafiksikkerheden. Derfor kunne der overvejes en ordning med
henblik på at belønne disse vognmænd med lavere
afgifter.
Gerningskode på 45 timers
weekendhvil
Der kunne overvejes gerningskoder på 45
timers weekendhvil hos politiet, så det bliver muligt at
følge med i, i hvilket omfang politiet gennemfører
kontroller på området.
Opgør med lastbiloverhalinger på
motorvejene
I 2019 kom vi et skridt ad vejen med at
løse problemerne vedrørende lastbiloverhalinger,
såkaldte elefantoverhalinger, på de danske motorveje,
da antallet af steder, hvor det ikke er tilladt, blev udvidet. Men
det er fortsat kilde til store udfordringer mange steder på
det danske motorvejsnet til gene for lastbilchauffører og
bilister generelt. Der er derfor behov for en grundig analyse af,
hvordan kontrollen med overhalingsforbuddet kan styrkes på de
strækninger, hvor det er forbudt i dag, og for at overveje om
overhalingsforbuddet kan optimeres ved at blive udstrakt til flere
strækninger - eksempelvis i kortere tidsrum i løbet af
døgnet.
Skriftlig fremsættelse
Hans Kristian
Skibby (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af en arbejdsgruppe, som skal fremsætte forslag
til forbedringer af forholdene for danske lastbilchauffører
og vognmænd.
(Beslutningsforslag nr. B 148)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.