Fremsat den 1. marts 2022 af Henning Hyllested (EL) og Søren Egge Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre forbud mod bilreklamer og
krav til bilreklamer
Folketinget pålægger regeringen at
indføre en række krav til danske bilreklamer pr. 1.
august 2022 eller snarest muligt derefter.
Bilreklamer skal fremover indeholde en
opfordring til at prioritere at gå eller cykle ved kortere
ture (op til 8 km), at benytte offentlig transport på daglig
basis og til at gøre brug af samkørsel. I reklamer
for biler, der forbruger fossile brændsler, skal det oplyses,
at kørsel med denne type bil er klimaskadeligt. Desuden skal
de eksisterende krav om oplysning om brændstofforbrug og
CO2-emission med krav om samlet
årlig CO2-udledning ved
forskellig brug af bilen udvides.
Folketinget pålægger desuden
regeringen at indføre forbud mod at reklamere for biler med
en udledning over 123 g CO2 pr.
kørt km, hvilket skal nedsættes til 100 g CO2 pr. kørt km i 2025 og til 95 g
CO2 pr. kørt km i 2028.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er inspireret af, at
Frankrig med virkning fra den 1. marts 2022 indfører krav
til bilreklamer, herunder forbud mod at reklamere for biler med
høj CO2-udledning, og krav om
at opfordre til f.eks. at bruge kollektiv trafik og cykling i
stedet for bilkørsel.
Enhedslisten har tidligere fremlagt
ønske om et egentligt forbud mod nysalg af fossile biler,
hvilket er afvist under henvisning til EU-regler, og at Danmark
må afvente et samlet EU-forbud, der formentlig først
kommer omkring 2035, jf. artiklen »Støttepartier
lægger pres på regeringen for at hæve bilafgifter
massivt: »Det er alt for uambitiøst«« fra
berlingske.dk, den 7. september 2020, og afsnittet
»Bæredygtig transport for alle« fra Enhedslistens
klimaplan fra 2019 (»Enhedslistens klimaplan 2030«). I
den situation mener Enhedslisten, at danske folketingspolitikere
må bruge de virkemidler, som kan reducere salget af fossile
biler, indtil et EU-forbud træder i kraft.
Forslagsstillerne er ikke i tvivl om, at
bilreklamer generelt er med til at fremme bilsalget og
påvirke borgernes valg i køb af biler. Derfor mener
Enhedslisten, at det er oplagt at stille politiske krav til
reklamer, som påvirker borgernes transportvalg i en mere
klimarigtig retning.
Forslagsstillerne kan forestille sig, at nogle
vil indvende, at bilkøb helt af sig selv drejer i en
klimarigtig retning med flere elbiler, og at der derfor ikke er
noget problem. En stor del af nysalget er imidlertid hybridbiler,
som stadig har stort fossilt brændselsforbrug, og
bilkørsel i sig selv - fossil eller el - medfører
mange andre problemer end CO2-udledninger, f.eks. trængsel,
støj, parkering etc., og nationalt har Danmark en politik om
at øge cykling og brugen af kollektiv trafik.
Derfor foreslår Enhedslisten at
følge det franske eksempel og indføre nationale krav
til bilreklamer, hvorved forstås alle former for bilreklamer,
f.eks. i tv, radio, aviser m.m., i brochurer og på
reklameskærme og diverse elektroniske platforme, og at
budskaberne skal være tydelige at læse eller
høre.
I dag er der krav om, at bilreklamer
indeholder oplysning om brændstofforbrug og CO2-emission pr. km. Dette foreslår
Enhedslisten udvidet med en række yderligere krav om
oplysning.
Enhedslisten foreslår, at bilreklamer
skal indeholde opfordringer til henholdsvis at prioritere at
gå og cykle ved kortere ture (op til 8 km), at benytte
offentlig transport på daglig basis til at gøre brug
af samkørsel. Opfordringerne skal gerne suppleres med
henvisninger til, at biler er klimabelastende, fylder, larmer og er
usunde at benytte i sammenligning med f.eks. at cykle eller
gå. Denne tilgang svarer til tankegangen bag kravene til
tobaksreklamer, hvor brugerne også advares mod brugen.
Konceptet med at advare og opfordre er ikke ny i Danmark, og med
alle de problemer, som den stigende bilkørsel
medfører, mener forslagsstillerne, at det er oplagt at
stille sådanne krav til bilreklamer.
Enhedslisten foreslår et aktuelt forbud
mod reklamering for biler med en udledning over 123 g CO2 pr. kørt km, hvilket så i
2028 skal nedsættes til 95 g CO2 pr. kørt km, hvilket svarer til,
hvad der indføres i Frankrig. Enhedslisten foreslår
dette suppleret med et forbud fra 2025 gældende for udledning
over 100 g CO2 pr. kørt km. I
praksis betyder det, at der på den korte bane ikke
længere må reklameres for alle større fossile
biler, herunder »Sport Utility Vehicles« (SUV'er).
Enhedslisten foreslår også, at de
eksisterende krav om oplysning om brændstofforbrug og CO2-emission suppleres med krav om loft for
samlet årlig CO2-udledning ved
forskellig brug af bilen. Hvis man f.eks. kører som en
gennemsnitsdansker, vil en bil, der udleder 123 g CO2 pr. kørt km, udlede 2,2 t CO2 årligt. Dette tydeliggør,
hvor meget CO2 man som bilist
årligt udleder ved bilkørsel.
En formulering til et sådant krav kunne
f.eks. lyde som følger: »Transportministeriet
anbefaler: at du går eller cykler, hvor det er muligt, frem
for at tage bilen - især på korte ture. Det koster
samfundet 5,29 kr. pr. km kørt i bil. Samfundet sparer 7,53
kr. pr. km, når du går, og 8 kr. pr. km, når du
cykler. Det er sund fornuft« (Eksemplet bygger på
oplysninger fra publikationen »TRANSPORTØKONOMISKE
ENHEDSPRISER FOR CYKLING« af Cowi for Transportministeriet,
den 14. september 2020). Og et bilmærke kunne f.eks. se ud
som i følgende bilag.
Bilag 1
Eksempel på bilmærke (grafik:
Enhedslisten)

Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre forbud mod bilreklamer og krav til bilreklamer.
(Beslutningsforslag nr. B 147)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.