Beretning afgivet af Transportudvalget den
7. juni 2022
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Frie Grønne
Et flertal i udvalget (S, RV, SF, EL og FG)
støtter arbejdet med grøn omstilling af
transportsektoren. Flertallet noterer sig, at der i dag allerede er
en række initiativer i gang i relation til kollektiv
transport, hvor f.eks. »Aftale om Infrastrukturplan
2035« skal være med til at styrke og forbedre den
kollektive transport frem mod 2035. Den grønne omstilling af
den kollektive transport er godt undervejs med elektrificeringen af
statens jernbanenet og regeringens klimasamarbejdsaftaler med
regioner og kommuner om grøn kollektiv bustrafik. Der er
også et vigtigt fokus på cykler, hvor der bl.a., i
forbindelse med at det er cyklens år, lanceres en række
kampagner for cykelfremme, mens der også er åbnet et
nationalt videncenter for højnelse af cykelviden.
Flertallet konstaterer, at det gennem
oplysning og via reklamer og energimærkning for fossildrevne
biler kan være muligt at gøre forbrugere
opmærksom på bl.a. klimaaftryk og derved direkte eller
indirekte bidrage til større opmærksomhed om andre
transportmidler og -former med lavere klimaaftryk.
Flertallet noterer sig, at der allerede er
krav om særlige oplysninger i reklamemateriale for biler om
energiklasse, brændstofforbrug og CO2-udledning, og flertallet
pålægger ministeren at undersøge mulighederne
for at udvide de nugældende danske krav til reklamer for
personbiler med en tekst, der dels indeholder oplysninger om
alternative transportformer, som har et lavere klimaaftryk end
fossildrevne biler, dels indeholder information, der er
sammenlignelig med kravene til nye person- og varebiler ved
udstilling på salgssted i forhold til oplysning om, at
CO2 er den drivhusgas, der er
hovedansvarlig for den globale opvarmning.
Flertallet pålægger endvidere
ministeren at undersøge mulighederne for - i det omfang det
er muligt i henhold til EU-retten - at udvide oplysningskravene i
reklamer og på salgssteder om årlig CO2-udledning ved gennemsnitlig brug af en
bestemt type personbil.
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og Hans Kristian Skibby
(UFG) og Lise Bech (UFG) støtter arbejdet med grøn
omstilling af transportsektoren.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og
Lise Bech (UFG) noterer sig, at der i dag allerede er en
række initiativer i gang i relation til kollektiv transport,
hvor f.eks. »Aftale om Infrastrukturplan 2035« skal
være med til at styrke og forbedre den kollektive transport
frem mod 2035. Den grønne omstilling af den kollektive
transport er godt undervejs med elektrificeringen af statens
jernbanenet og regeringens klimasamarbejdsaftaler med regioner og
kommuner om grøn kollektiv bustrafik. Der er også et
vigtigt fokus på cykler, hvor der bl.a., i forbindelse med at
det er cyklens år, lanceres en række kampagner for
cykelfremme, mens der også er åbnet et nationalt
videncenter for højnelse af cykelviden.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og
Lise Bech (UFG) konstaterer, at det gennem oplysning via reklamer
og energimærkning for fossildrevne biler kan være
muligt at gøre forbrugere opmærksom på bl.a.
klimaaftryk og derved direkte eller indirekte bidrage til
større opmærksomhed om andre transportmidler og
-former med lavere klimaaftryk.
V, KF, DF, Hans Kristian Skibby (UFG) og
Lise Bech (UFG) noterer sig, at der allerede er krav om
særlige oplysninger i reklamemateriale for biler om
energiklasse, brændstofforbrug og CO-udledning, og partierne
pålægger ministeren at undersøge mulighederne
for at udvide de nugældende danske krav til reklamer for
personbiler ved at skærpe energimærkningen, så
der stilles større krav for at få gode
energimærker.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer
i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
marts 2022 og var til 1. behandling den 18. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Mogens Jensen
formand