Fremsat den 1. marts 2022 af Torsten Schack Pedersen (V),
Mona Juul (K),
Mette Hjermind Dencker (DF),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre, at ATP ikke påbegynder ny
konkurrenceforvridende erhvervsaktivitet på markedet for
privat kapitalforvaltning via PEP VII-fonden
Folketinget opfordres til at
pålægge regeringen at fremsætte lovforslag om
ændring af ATP-loven inden udgangen af 2022, så det
sikres, at ATP fastholder fokus på den samfundsmæssigt
væsentlige opgave med forvaltning af de obligatoriske
pensionsindbetalinger fra alle danskere på arbejdsmarkedet,
således at ATP ikke påbegynder ny
konkurrenceforvridende erhvervsaktivitet på markedet for
privat kapitalforvaltning.
Bemærkninger til forslaget
I oktober 2020 oplyste ATP, at der vil blive
foretaget en ændring i forretningsområdet for ATP's nye
fond, ATP Private Equity Partners VII K/S.
ATP foretager private equityinvesteringer, som
er investeringer i unoterede aktier i form af kapitaltilsagn til
kapitalfonde gennem en række helejede datterselskaber,
herunder Private Equity Partners AIFM ApS, som er samlet i regi af
ATP Private Equity Partners (ATP PEP). ATP PEP fungerer som en
såkaldt fund of funds, der således gennem en
række porteføljefonde investerer i andre kapitalfonde
og unoterede selskaber.
Indtil nu er ATP PEP's investeringer gennem
porteføljefondene foretaget udelukkende med
investeringsmidler fra ATP. ATP PEP har imidlertid ved en
pressemeddelelse af 2. oktober 2020 offentliggjort, at deres nyeste
fond, ATP Private Equity Partners VII K/S (ATP PEP VII), vil
åbne for investeringer fra eksterne investorer.
Forslagsstillerne mener, at ATP udgør
en vigtig rolle i det danske pensionssystem, som sikrer gode afkast
til gavn for danske pensionister. Den position skal fastholdes.
ATP er etableret for at forvalte de midler,
som danskere i arbejde løbende indbetaler, og som i dag
udgør ca. 1.000 mia. kr.
ATP skal holde sig til den opgave, som ATP er
etableret for at løse. Derfor er forslagsstillerne bekymrede
for, om ATP med den nyetablerede fond bevæger sig ind
på at begå opgavetyveri, idet de med etableringen af en
helt ny type investeringsselskab åbner for at varetage
investeringer for private eksterne investorer.
Forslagsstillerne frygter, at det er et brud
med årtiers praksis, og at man dermed bevæger sig ud i
urimelig konkurrence over for de private investeringsselskaber, der
skal kæmpe om de private investeringskunder.
Der er derfor brug for prompte at genoprette
balancen på det for samfundet væsentlige marked i
Danmark for varetagelse af private investeringer.
Hvis ATP's fond åbner for privat
kapitalforvaltning, kan det påvirke markedet negativt og
mindske effektiviteten og innovationen for private
erhvervsdrivende, fordi private kapitalforvaltere ikke vil kunne
konkurrere med ATP's permanente adgang til kapital. Særligt
kan det vanskeliggøre muligheden for etableringen af nye
private investeringsvirksomheder og etableringen af private danske
arbejdspladser.
Hvis ATP tiltrækker kapital fra eksterne
investorer, vil ATP indtræde som aktør på et
marked i konkurrence med private kapitalforvaltere. Givet at ATP
har adgang til massiv kapital, som hidrører fra et
ikkekonkurrenceudsat marked, nemlig fra ATP's lovfæstede
eneret som forvalter af en omfattende pensionsformue, er der en
betydelig risiko for, at den type aktivitet vil være
konkurrenceforvridende.
ATP er en statslig myndighed, jf. notat af 23.
april 1990 fra Justisministeriets lovkontor om
myndighedsafgrænsningen i lovforslaget om ligestilling mellem
mænd og kvinder ved besættelse af visse
bestyrelsesposter i den statslige forvaltning, statsministerens
svar på L 156 - spørgsmål 7 og 8,
folketingsåret 1989-90.
ATP eller datterselskaber i ATP vil
således gennem en form for krydssubsidiering givet deres
karakter have en konkurrencefordel på det konkurrenceudsatte
marked. Dette kan eksempelvis være tilfældet ved, at
ATP eller ATP's datterselskaber er i stand til at tilbyde de
eksterne investorer bedre vilkår end andre kapitalforvaltere.
Hvis ATP eller ATP's datterselskabers investeringsvilkår ikke
er på markedsvilkår, kan der derfor være tale om
ulovlig statsstøtte ifølge notat »ATP PEP VII -
statsstøtteretlige overvejelser« af 21. januar 2021 af
Gorrissen Federspiel, jf. Erhvervsudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 313, folketingsåret
2020-21.
Dette beslutningsforslag skal sikre, at ATP
ikke påtager sig at forvalte ekstern kapital ved siden af
forvaltningen af de obligatorisk opkrævede pensionsbidrag i
henhold til ATP-loven/Lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som
senest er ændret ved lov nr. 2382 af 14. december 2021.
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2022 at fremsætte lovforslag, der
præciserer den ovennævnte afgrænsning i
erhvervsaktiviteterne for ATP's virksomhed i ATP-loven. Dermed
sikres, at ATP's ændring af forretningsområdet for
ATP's nye fond, PEP VII, ikke implementeres, og at ATP ikke
går ind på markedet for privat kapitalforvaltning.
Finansiering
Beslutningsforslaget forventes ikke at have
statsfinansielle konsekvenser.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Schack
Pedersen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre, at ATP ikke påbegynder ny konkurrenceforvridende
erhvervsaktivitet på markedet for privat kapitalforvaltning
via PEP VII-fonden.
(Beslutningsforslag nr. B 139)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.