Beretning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 1. september 2022
1. Politiske bemærkninger
Venstre,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance og Alternativet
Et flertal i udvalget (V, RV, KF, DD, DF,
NB, LA og ALT) mener, at ATP udgør en vigtig rolle i det
danske pensionssystem. ATP sikrer gode afkast til gavn for
danske pensionister. ATP er et vigtigt supplement til
folkepensionen. Den position skal fastholdes.
ATP er en offentlig virksomhed, som er
etableret for at forvalte de obligatorisk opkrævede midler,
som danskere i arbejde løbende indbetaler, og som i dag
udgør ca. 1.000 mia. kr.
ATP skal holde sig til den opgave, som ATP
er etableret for at løse og har løst godt igennem
årtier.
I oktober 2020 oplyste ATP, at der vil
blive foretaget en ændring i forretningsområdet for
ATP's nye fond, ATP Private Equity Partners VII K/S. ATP foretager
private equity-investeringer, som er investeringer i unoterede
aktier i form af kapitaltilsagn til kapitalfonde gennem en
række helejede datterselskaber, herunder Private Equity
Partners AIFM ApS, som er samlet i regi af ATP Private Equity
Partners (ATP PEP). ATP PEP fungerer som en såkaldt fund of
funds, der således gennem en række
porteføljefonde investerer i andre kapitalfonde og unoterede
selskaber.
Indtil nu er ATP PEP's investeringer gennem
porteføljefondene foretaget udelukkende med
investeringsmidler fra ATP. ATP PEP har imidlertid ved en
pressemeddelelse af 2. oktober 2020 offentliggjort, at deres nyeste
fond, ATP Private Equity Partners VII K/S (ATP PEP VII), vil
åbne for investeringer fra eksterne investorer.
Partierne ser med bekymring på, at
ATP med den nyetablerede fond bevæger sig i retning mod at
begå opgavetyveri, idet de med etableringen af en helt ny
type investeringsselskab åbner for at varetage investeringer
for private eksterne investorer.
Partierne frygter, at det vil
medføre et brud med årtiers praksis, og at ATP dermed
bevæger sig ud i urimelig konkurrence over for de private
investeringsselskaber, der skal kæmpe om de private
investeringskunder.
Såfremt ATP's fond åbner for
privat kapitalforvaltning, kan det påvirke markedet negativt
og mindske effektiviteten og innovationen for private
erhvervsdrivende, fordi private kapitalforvaltere ikke vil kunne
konkurrere med ATP's permanente adgang til kapital. Private
kapitalforvaltningsselskaber har en betydelig udfordring og
omkostning i forbindelse med den tidskrævende proces med
tiltrækning af den nødvendige kapital. Særligt
kan det vanskeliggøre etableringen af nye private
investeringsvirksomheder og etableringen af private danske
arbejdspladser.
Hvis ATP tiltrækker kapital fra
eksterne investorer, vil ATP indtræde som aktør
på et marked i konkurrence med private kapitalforvaltere.
Givet at ATP har adgang til massiv kapital, som hidrører fra
et ikkekonkurrenceudsat marked, nemlig fra ATP's lovfæstede
eneret som forvalter af en omfattende pensionsformue, mener
partierne, at der er en betydelig risiko for, at den type aktivitet
vil være konkurrenceforvridende.
ATP er en statslig myndighed, jf. notat af
23. april 1990 fra Justitsministeriets lovkontor om
myndighedsafgrænsningen i lovforslaget om ligestilling mellem
mænd og kvinder ved besættelse af visse
bestyrelsesposter i den statslige forvaltning, statsministerens
svar på L 156 - spørgsmål 7 og 8,
folketingsåret 1989-90.
ATP eller datterselskaber i ATP vil
således gennem en form for krydssubsidiering givet deres
karakter have en konkurrencefordel på det konkurrenceudsatte
marked. Dette kan eksempelvis være tilfældet ved, at
ATP eller ATP's datterselskaber er i stand til at tilbyde de
eksterne investorer bedre vilkår end andre kapitalforvaltere.
Partierne mener, at hvis ATP eller ATP's datterselskabers
investeringsvilkår ikke er på markedsvilkår, kan
der blive tale om ulovlig statsstøtte ifølge notat
»ATP PEP VII - statsstøtteretlige overvejelser«
af 21. januar 2021 af Gorrissen Federspiel, jf. Erhvervsudvalget,
alm. del - svar på spørgsmål 313,
folketingsåret 2020-21.
Partierne mener ikke, at problemstillingen
vedrørende konkurrenceforvridning og statsstøtte kan
løses ved, at ATP »benchmarker« niveauet for
fees, dvs. betalinger, imod det private kapitalforvaltningsmarked,
idet ATP, som Danmarks største kapitalforvalter, vil kunne
skabe markedet og således ikke kan optræde i det
private kapitalforvaltningsmarked uden at være
konkurrenceforvridende.
Hensynet til, at ATP ønsker at
minimere investerings- og administrationsomkostninger ved at skabe
yderligere stordriftsfordele igennem kapitalforvaltning for private
investorer, er efter partiernes opfattelse ikke relevant i denne
sammenhæng, idet ATP ikke kan agere i det private
kapitalmarked uden at være konkurrenceforvridende.
Partierne mener, at ATP er veldrevet med
lave omkostninger, og at der derfor ikke er tungtvejende grunde
til, at det offentlige selskab ATP skal gå ind på
markedet for privat kapitalforvaltning.
Partierne vil derfor opfordre til, at
regeringen i dialog med ATP sikrer, at ATP fastholder fokus
på den samfundsmæssigt væsentlige opgave med
forvaltning af de obligatoriske pensionsindbetalinger fra alle
danskere på arbejdsmarkedet, således at ATP ikke
påbegynder ny konkurrenceforvridende erhvervsaktivitet
på markedet for privat kapitalforvaltning.
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Et mindretal i udvalget (S, SF og EL)
finder i lighed med flertallet bag beretningen, at ATP spiller en
vigtig rolle i det danske pensionssystem.
ATP-pensionen udgør sammen med
folkepensionen den økonomiske grundtryghed for landets
pensionister, og det er derfor vigtigt at fastholde ATP's relevans
og opnå de bedst mulige afkast inden for de rammer, som ATP
virker under. ATP skal investere sine aktiver, således at
medlemmernes interesser varetages bedst muligt. Det
indebærer, at der ved investering af ATP-midlerne skal
tilstræbes betryggende sikkerhed, opretholdelse af midlernes
realværdi samt det højest mulige afkast.
Beskæftigelsesministeriet har
tidligere oplyst, at det rådgivende regeringsinterne
statsstøtteudvalg og Kammeradvokaten har konkluderet, at der
ikke er indikationer på, at ATP yder statsstøtte.
Udvalget lagde navnlig vægt på, at etablering af
fondene er udtryk for markedsvilkår, og at investeringerne
generelt foretages på markedsvilkår med henblik
på at optimere ATP-pensionsmidlerne.
Folketinget har desuden givet ATP
lovhjemmel i ATP-lovens § 26 b, stk. 5, nr. 2, til at drive
forvaltning af alternative investeringsfonde, og Finanstilsynet har
givet tilladelse til at oprette PEP VII-fonden og parallelfonden i
overensstemmelse med lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
Spørgsmål om
konkurrenceforvridende erhvervsaktivitet er reguleret i
konkurrencelovgivningen, der generelt påses af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen. Mindretallet mener derfor ikke, at det er en
politisk beslutning, hvorvidt konkrete selskaber inden for rammerne
af den eksisterende lovgivning udøver konkurrenceforvridende
erhvervsaktivitet.
Frie Grønne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
marts 2022 og var til 1. behandling den 12. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget. Udvalget afgav
betænkning over beslutningsforslaget den 2. juni 2022.
Beslutningsforslaget blev ikke 2. behandlet. Udvalget afgav den 1.
september 2022 denne beretning over beslutningsforslaget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Bjarne Laustsen
formand