Fremsat den 1. marts 2022 af Troels Lund Poulsen (V),
Hans Andersen (V), Rasmus Jarlov (KF),
Søren Pape Poulsen (KF),
Lars Boje Mathiesen (NB),
Pernille Vermund (NB) Henrik Dahl (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om en ny reformpakke for dansk økonomi
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag senest den 1. maj 2022, der, a)
får nyuddannede dimittender hurtigere i job, b)
forhøjer fribeløbet for SU, c) fjerner modregningen
som følge af partners arbejdsindkomst i social pension, d)
fjerner modregningen som følge af egen arbejdsindkomst i
folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg, e)
afskaffer den grønne check for ikkepensionister, f)
forhøjer den supplerende grønne check for
børn, g) sænker elafgiften, h) udmønter
reserven fra Nordsøen til gode rammebetingelser for dansk
erhvervsliv og i) øger det maksimale
beskæftigelsesfradrag. Det vil bidrage til at løfte
beskæftigelsen markant i en tid, hvor ledigheden er rekordlav
og efterspørgslen på arbejdskraft er høj.
Bemærkninger til forslaget
Ledigheden er faldende, og der er akut mangel
på arbejdskraft i flere brancher. Det er efter
forslagsstillernes opfattelse det absolut største problem,
som dansk økonomi står over for. Tal fra Danmarks
Statistik viser, at ledigheden faldt til 2,5 pct. af arbejdsstyrken
i december 2021, hvilket er det laveste niveau siden før
finanskrisen i september 2008 (»Ledigheden faldt yderligere i
december«, Danmarks Statistik, den 31. januar 2022).
Der er behov for konkrete tiltag, der skaffer
flere hænder til virksomhederne, som står i en
situation, hvor de må sige nej til ordrer og henvendelser,
fordi de mangler hænder. Samtidig står Danmark med en
kæmpe udfordring med stigende energipriser og behovet for
større elektrificering af samfundet, der bør tages
hånd om. Alle disse elementer bør adresseres her og
nu.
Forslagsstillerne har noteret sig, at
regeringen sammen med et flertal i Folketinget har indgået
»En ny reformpakke for dansk økonomi«, den 21.
januar 2022. Forslagsstillerne er enige om indholdet af flere af
tiltagene i aftalen, og for at sikre, at disse forslag kan
gennemføres - og gennemføres bedst muligt -
fremsættes med dette beslutningsforslag.
Forslagsstillerne forventer, at der vil kunne
opnås flertal for disse forslag, da der, jf. »En ny
reformpakke for dansk økonomi«, er enighed mellem
regeringen og de øvrige aftalepartier om indholdet. Det er
uholdbart, hvis regeringen vælger at blokere for forslag, som
regeringen selv har indgået en aftale om. I så fald
tager regeringen hele dansk økonomi som gidsel med sine
ultimative krav.
Med initiativerne mener forslagsstillerne, at
der vil kunne opnås et øget arbejdsudbud på over
13.000 fuldtidsansatte. Forslagsstillerne vil med dette forslag
ikke blokere for, at regeringen kan søge flertal andre
steder for de resterende elementer i »En ny reformpakke for
dansk økonomi«. Derfor pålægges regeringen
med dette beslutningsforslag at udmønte følgende
elementer fra aftalen. Alle tal er fra regeringens eget materiale i
forbindelse med indgåelsen (Finansministeriets hjemmeside,
den 21. januar 2022), og angår følgende tiltag:
a) Dimittenders
overgang fra uddannelse til job gennemføres.
Provenuvirkningen er 2.350 mio. kr., og det vil øge
arbejdsudbuddet med 7.900 fuldtidspersoner.
b)
Forhøjelse af fribeløb, så studerende kan tjene
mere ved siden af SU, gennemføres. Provenuvirkningen er 20
mio. kr., og det vil øge arbejdsudbuddet med 300
fuldtidspersoner.
c) Afskaffelse af
modregning af partners arbejdsindkomst i førtids-, senior-
og folkepension gennemføres. Provenuvirkningen er 870 mio.
kr., og det vil øge arbejdsudbuddet med 1.650
fuldtidspersoner.
d) Afskaffelse af
modregning af egen arbejdsindtægt i folkepensionens
grundbeløb og pensionstillæg gennemføres.
Provenuvirkningen er 380 mio. kr., og det vil øge
arbejdsudbuddet med 1.000 fuldtidspersoner.
e) Afskaffelse af
den grønne check for ikkepensionister gennemføres.
Provenuvirkningen er 1.300 mio. kr., og det vil øge
arbejdsudbuddet med 1.200 fuldtidspersoner i 2030.
f) Tiltag for
grøn check til børnefamilier gennemføres.
Provenuvirkningen er 140 mio. kr., og det vil påvirke
arbejdsudbuddet med 150 fuldtidspersoner.
g)
Nedsættelse af elafgiften gennemføres.
Provenuvirkningen er 1.180 mio. kr., og det vil påvirke
arbejdsudbuddet med 50 fuldtidspersoner.
h) Reserven fra
Nordsøaftalen udmøntes. Provenuvirkningen er 205 mio.
kr.
i) Det maksimale
beskæftigelsesfradrag øges med 4.900 kr.
Provenuvirkning er 1.200 mio. kr., og det vil øge
arbejdsudbuddet med 1.300 fuldtidspersoner.
Implementeringen af tiltagene skal
følge samme tidsplan som regeringens aftale.
Forslagsstillerne har bevidst holdt forslaget
inden for de tiltag, som aftalepartierne nåede frem til med
reformaftalen den 21. januar 2022. Med denne tilpassede model
opnås et øget arbejdsudbud på over 13.000
fuldtidspersoner. Det er mere end den samlede aftale fra den 21.
januar 2022 og dermed et udtryk for, at forslagsstillerne har store
ambitioner for Danmark - også inden for den af regeringen
anførte ramme.
Økonomi
Tiltagene i dette beslutningsforslag leverer i
2030 et statsfinansielt overskud på over 50 mio. kr., som
fremadrettet kan tilgå råderummet.
Skriftlig fremsættelse
Troels Lund
Poulsen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en ny
reformpakke for dansk økonomi.
(Beslutningsforslag nr. B 138)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.