Fremsat den 1. marts 2022 af Mette Thiesen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at hjemløse skal tages ud af
jobcentrene
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2022 at fremsætte den fornødne
lovgivning, således at hjemløse som det klare
udgangspunkt ikke indgår i almindelige
jobcenterforløb, før deres sociale problemer er
adresseret gennem sociallovgivningen. Alternativt skal regeringen
indkalde Folketingets partier til forhandling om en løsning
eller uafhængig undersøgelse af området.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en omarbejdelse af
borgerforslaget om hjemløse ud af jobcenteret
(www.borgerforslag.dk, borgerforslag FT-09125 Hjemløse ud af
jobcenteret, startdato den 23. oktober 2021).
Det er forslagsstillernes holdning, at de
hjemløse skal tages ud af jobcentrene. Der er ingen evidens
for, at jobcentrene hjælper de hjemløse i arbejde, men
der er til gengæld klare tilkendegivelser fra de
hjemløse om, at mødet med jobcenteret er negativt og
ikke hjælper de hjemløse nærmere
beskæftigelse. De hjemløse falder med andre ord uden
for lovgivningens hensigt.
Beskæftigelsessystemet tager i dag
ikke hensyn til de hjemløses situation
I beskæftigelsessystemet arbejdes der
ikke med en definition af hjemløse. Oplysninger om borgeres
bopæl trækkes automatisk fra folkeregisteret. Er en
borger ikke tilmeldt en folkeregisteradresse, fremstår
adressen som »9999 Ukendt« i kommunens fagsystem. Hvis
en borger har adresse på et herberg eller krisecenter, vil
»9999 Ukendt« fremgå af sagssystemet. Det er
herefter op til den enkelte sagsbehandler at tage højde for
borgerens status som hjemløs og bedømme, hvorvidt det
er en barriere for at komme i job. Hvis borgeren ikke selv har
nævnt, at borgeren er hjemløs, vil sagsbehandleren kun
kunne konstatere forholdet, hvis borgeren er opført som
hjemløs med »9999 Ukendt«, jf. BEU alm. del -
bilag 166.
Det står forslagsstillerne klart, at der
grundlæggende skal tages hensyn til, at borgere står i
meget forskellige situationer, alt efter om de har adresse på
et tilbud efter serviceloven eller den almindelige lejelovgivning
m.v. Hjemløshed er et komplekst fænomen, og en
hjemløs ophører reelt ikke med at have udfordringer
og problemer i forhold til en jobcenterindsats, blot fordi den
hjemløse formelt har adresse på et herberg.
Hjemløse borgere har ofte misbrugsproblemer eller psykiske
eller sociale problemer, som kræver en anden indsats og
ekspertise, end jobcentrene besidder.
En borger, der har folkeregisteradresse
på et herberg, er efter forslagsstillernes mening
først og fremmest en borger, som skal hjælpes i det
sociale system. De får ikke forbedret deres situation af at
blive underkastet jobcentrenes regime. Desuden kan der på
jobcenteret ofte gå flere år, før der
iværksættes en helhedsorienteret indsats på
tværs af forvaltninger og lovgivninger. Der mangler simpelt
hen en grundlæggende forståelse for de hjemløses
problemer.
Vi bør lære af den
helhedsorienterede indsats på det sociale
område
I sociallovgivningen er der taget stilling
til, at en borger, som er hjemløs, har brug for en
helhedsorienteret indsats. Her fremgår det, at for borgere,
som ikke kan klare en selvstændig tilværelse uden
særlig støtte og uden for de særlige botilbud,
herunder egnede boliger efter anden lovgivning, vil
hovedformålet være at støtte borgeren i at
forbedre dennes livsudfoldelse, f.eks. gennem tilbud om
samvær og aktiviteter med andre.
Sandsynligheden for succes på
arbejdsmarkedet stiger, i takt med at borgeren får
hjælp til bolig, økonomi, sociale forhold, misbrug,
psykiatri m.v. Det er dog ikke tilfældet under den
nuværende lovgivning, hvor hjemløse på
jobcentrene placeres i samme kasse som andre borgere, uanset at de
befinder sig i en helt særlig situation.
I den sociale lovgivning er der lagt stor
vægt på inddragelse af borgeren, i forhold til hvilke
indsatser der skal til for at nå̊ målet og
få et værdigt liv, og det ligger implicit i
lovgivningen, at der altid samlet skal foretages en vurdering af
hjælpen, f.eks. hvis borgeren tilbydes en bolig, skal der
samtidig tages stilling til al anden hjælp på det
sociale område.
Formålet med
beskæftigelseslovgivningen er derimod at få borgeren i
job, så vedkommende kan blive selvforsørgende. De
hjemløse har dog behov for en helhedsorienteret
løsning. Når man som borger er hjemløs og
f.eks. bor på et herberg, er der allerede taget stilling til,
at borgerens liv er så præget af sociale problemer,
problemer med misbrug, psykiske problemer m.v., at det ikke er
muligt at leve op til de normale krav, der stilles i
jobcenteret.
Væk med firkantede krav
Under covid-19-pandemien, hvor jobcentrene lukkede og de
firkantede krav til hjemløse blev sat på pause,
lettede det dagligdagen for mange hjemløse. De følte
sig mindre forfulgte og mindre stressede, og flere fik overskud til
at efterspørge en indsats fra jobcenteret. De fik mod
på livet og blev motiverede til at tage hul på et nyt
kapitel i deres liv. Det er netop den situation, forslagsstillerne
vil have gjort permanent (www.borgerforslag.dk, borgerforslag
FT-09125 Hjemløse ud af jobcenteret, startdato den 23.
oktober 2021).
På den baggrund ønsker forslagsstillerne, at
regeringen inden udgangen af indeværende år
fremsætter den fornødne lovgivning, således at
hjemløse som det klare udgangspunkt ikke indgår i
almindelige jobcenterforløb, før deres sociale
problemer er adresseret gennem sociallovgivningen.
Som alternativ til vedtagelse af beslutningsforslaget kan
Folketinget med dette forslag beslutte, at regeringen skal indkalde
Folketingets partier til forhandlinger om en løsning
og/eller igangsætte en undersøgelse af
området.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
hjemløse skal tages ud af jobcentrene.
(Beslutningsforslag nr. B 132)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.