Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 2. juni 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL, LA og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste behandling).
Et mindretal i
udvalget (DF, Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt (UFG) og
Marie Krarup (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (KF og NB) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stor sympati for intentionerne i forslaget om at
prioritere mere omsorg i ældreplejen.
Partierne mener, at sikring af omsorgen og
plejen for den enkelte ældre skal være hele
omdrejningspunktet for den måde, fremtidens ældrepleje
skal tilrettelægges på. Det kræver et
opgør med den nuværende overstyring og
rygdækningsdokumentation for i stedet at skabe mere tid
til pleje og omsorg for de ældre.
Det er derfor partiernes holdning, at det
ikke er tilstrækkeligt med enkeltstående justeringer af
den nuværende lovgivning. Der er brug for en ny
ældrelov med fokus på klare værdier,
værdighed, valgfrihed og selvbestemmelse, herunder med
få regler og dokumentationskrav.
Det er partiernes intention, at med en ny
ældrelov skal bureaukrati og kontrol erstattes af øget
tillid til medarbejderne og mere plads til fagligheden. Målet
er en ældrepleje, hvor alle ældre får den pleje
og omsorg, de har behov for.
Partierne noterer sig, at regeringen har
igangsat en inddragende proces, hvor der bl.a. er nedsat et
rådgivende panel og tre ekspertgrupper med inddragelse af
interessenter, eksperter, medarbejdere, borgere og forskere.
Derudover afholdes der regionale stormøder, hvor borgere,
pårørende, medarbejdere og øvrige interesserede
kan bidrage med deres erfaringer og forslag til, hvordan man kan
skabe en værdig ældrepleje. Partierne afventer derfor
regeringens forhandlingsoplæg til en værdig
ældrepleje i efteråret 2022.
Partierne kan på den baggrund ikke
støtte beslutningsforslaget.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
omsorg ikke kan sættes på formel, standardiseres,
kvantificeres og ej heller sættes ind i en stram
lovgivningsramme, fordi omsorg er individuel, personbåren og
i høj grad afhængig af tid, sted og
omstændigheder.
De alt for mange omsorgssvigt i
ældreplejen, som vi har været vidne til de seneste
år, taler deres tydelige sprog. Der er plads til
forbedringer, så vi får omsorgen, værdigheden og
empatien tilbage i vores ældrepleje.
Ældre, som i et langt liv har knoklet
for sig selv, deres familier og for samfundet, skal ikke ligge med
våde bleer, opleve at være usoignerede, bo i en
»svinesti« eller mangle mad og drikke. Det kan vi som
velfærdssamfund ikke være bekendt.
Venstre mener, at omsorg også er en
ledelsesopgave. Den enkelte leder skal give plads til, at ansatte
har det nødvendige overskud til at drage omsorg for
ældre og patienter og prioritere, at ansatte på alle
niveauer forstår, at nærvær er det første
skridt mod et omsorgsvæsen, der reelt drager omsorg for sine
brugere.
Venstre har et langt skarpere fokus
på ledelse på de kommunale plejehjem. Venstre
ønsker, at der på alle kommunale plejehjem er lokale
bestyrelser, hvor både ledelse, ansatte,
pårørende og ildsjæle har en plads omkring
bestyrelsesbordet.
Venstre ønsker bestyrelser, hvor
også pårørende har indflydelse på, hvem
der ansættes som leder. Det kunne f.eks. være efter
samme model, som vi har skolebestyrelser. Lokale bestyrelser
på plejehjem vil åbne for, at man i god dialog med
både ansatte og ledelse kan prioritere opgaver og indsatser,
så der netop gives plads til omsorg, nærvær og de
gode relationer. Tidsmangel er ikke en undskyldning for ikke at
drage omsorg over for vores ældre, men det er klart, at den
måde, man bruger tiden på, har betydning for, hvordan
ens hverdag hænger sammen, og her kommer ledelsen i spil.
Venstre kan på den baggrund ikke
støtte beslutningsforslaget om, at omsorg skrives ind i en
stram lovgivningsramme.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stor sympati for beslutningsforslaget og intentionerne
bag. Omsorg er et helt grundlæggende fundament for en
værdig ældrepleje. Af respekt for de forhandlinger om
en ny ældrelov, som er varslet i det nye folketingsår,
stemmer Det Konservative Folkeparti gult til beslutningsforslaget,
men drøfter meget gerne forslaget i forbindelse med
efterårets forhandlinger.
Karina Adsbøl (UFG), Liselott
Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)
Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt
(UFG) og Marie Krarup (UFG) er af den opfattelse, at retten til
omsorg skal fremgå af lovgivningen som en egentlig rettighed
for ældre borgere. Omsorgssvigt kan være lige så
farligt som forkert medicinhåndtering, utilstrækkelig
pleje, dårlig hygiejne m.v., og det kan være direkte
skadeligt for borgeren både psykisk og fysisk. Formålet
med at indskrive retten til omsorg direkte i lovgivningen er at
forebygge omsorgssvigt. Det skal stå klart for personalet, at
de ældre borgere har et uomtvisteligt krav på, at der
bliver draget den nødvendige og tilstrækkelige omsorg
for dem, afhængig af den enkeltes behov for hjælp og
støtte. Der har desværre været alt for mange
eksempler på, at ældre borgere lades i stikken og
udsættes for omsorgssvigt. Indførelsen af en reel
lovfæstet ret til omsorg vil øge Ældretilsynets
pligt til at reagere og handle, hvis der er mistanke om, at
borgeren ikke får den nødvendige og ordentlige omsorg,
som borgeren har krav på. Derudover vil de
pårørende kunne reagere med en direkte henvisning til
bestemmelsen i lovgivningen, hvis de oplever, at deres ældre
pårørende ikke får den nødvendige omsorg,
som de har krav på.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler
forslagsstillernes intentioner om at få lovfæstet
retten til omsorg i servicelovens § 83, så retten til
omsorg bliver en reel rettighed for ældre borgere, der
modtager hjælp efter servicelovens § 83. Dansk
Folkeparti er enige med forslagsstillerne i, at omsorgssvigt kan
være lige så farligt som forkert
medicinhåndtering eller utilstrækkelig pleje, hygiejne
m.v. og kan være skadeligt for borgeren både psykisk og
fysisk.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
noterer sig endvidere, at omsorg for ældre går ud over
den rent praktiske hjælp. Retten til praktisk hjælp
sikrer, at formalia er i orden, f.eks. at man kan have en god
plejebolig, at man kan få sin mad, at man kan få sin
medicin, og at der er en læge, der kan komme og tilse en. Den
daglige omsorg er derimod et mere diffust begreb, der kan
være vanskelig at definere i praktis. Ikke desto mindre
trænger mange ældre til omsorg, og Dansk Folkeparti
finder det af den grund nødvendigt at lovfæste
retten.
Dansk Folkeparti noterer sig, at ministeren
under førstebehandlingen af beslutningsforslaget
tilkendegav, at hun har sympati for forslaget, og at hun er enig i
udfordringerne. Dansk Folkeparti noterer sig endvidere, at
regeringen har nedsat et rådgivende panel og tre
ekspertgrupper med inddragelse af interessenter, eksperter,
medarbejdere, borgere og forskere for at skabe en værdig
ældrepleje. Dansk Folkeparti opfordrer i lyset heraf
ministeren til at indskrive retten til omsorg i serviceloven. Dansk
Folkeparti opfordrer derudover ministeren til, at det i forbindelse
med ekspertgruppernes arbejde og inddragelsen af interessenter
sikres, at betydningen af retten til omsorg konkretiseres med
praktiske tiltag med henblik på implementering.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
forstår til fulde intentionen med beslutningsforslaget,
men tror, at løsningen skal findes i et samarbejde med
kommunerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
februar 2022 og var til 1. behandling den 10. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Orla Hav (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Jan Johansen (S) Maria Gudme (S)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF) fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Pia
Kjærsgaard (DF) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V)
Karina Adsbøl (UFG) nfmd.
Liselott Blixt (UFG) Marie Krarup (UFG) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |