Fremsat den 13. oktober 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om sagsbehandlingsgaranti med nationale
tidsfrister og tværfaglig kvalitet i sagsbehandlingen for
syge (borgerforslag)
For sygdomsramte omfattet af
målgrupperne i § 6 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats stilles borgerforslag om
indførelse af nationalt fastsatte tidsfrister for afklaring
af arbejdsevnen frem mod afgørelse af et mere permanent
forsørgelsesgrundlag.
§ 3 i bekendtgørelse af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
skal præciseres til også at omfatte
sagsbehandlingstider for afklaring af arbejdsevnen og
forsørgelsesgrundlag på
beskæftigelsesområdet. Fristerne skal med forslaget
fastlægges nationalt, så der sikres en mere ensartet
sagsbehandling uanset bopælskommune, og så det bidrager
til gennemsigtighed, tryghed og tillid til den offentlige
forvaltning.
Det skal ikke være muligt at fastholde
borgere i formålsløse afklaringsforløb år
efter år. En klar lovhjemmel med en sagsbehandlingsgaranti
på maksimalt 2 år fra tidspunktet fra den første
henvendelse til kommunen skal indføres for personer, der
modtager sygedagpenge, uddannelseshjælp, kontanthjælp,
ressourceforløbsydelse i ressourceforløb,
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb og
ledighedsydelse.
For samtidig at sikre kvaliteten i
sagsbehandlingen skal sagsbehandler og borger sammen eller hver for
sig have ret til sundhedsfaglig rådgivning, herunder
vurdering af både helbred og funktionsevne på ethvert
tidspunkt i sagsbehandlingen. En sådan sundhedsfaglig
vurdering kan i henhold til intentionerne bag samarbejdsmodellen
kvalificeres i bekendtgørelse om kommuner og regioners
samarbejde om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i sager
om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v. og
gælde for alle ovennævnte målgrupper i § 6 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Syge skal ikke have deres helbred vurderet af
kommunen, men af den praktiserende læge, speciallæger,
sygehusafdelinger m.fl. ikke mindst af hensyn til sektorrespekten.
Lægefaglige oplysninger, der tilgår de enkelte sager,
skal i den sammenhæng løbende vurderes af regionens
kliniske funktion, når helbredet ikke tillader et job eller
en raskmelding.
Bemærkninger til forslaget
Ingen tidsramme og meningsløse
afklaringsprocesser
Der foreligger i dag ingen tidsramme for
sagsbehandling i forbindelse med afklaring af arbejdsevnen. Det
betyder, at mange sygdomsramte, uanset om de modtager sygedagpenge,
kontanthjælp, uddannelseshjælp,
ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, er underlagt
uvished og årelange sagsprocesser ofte med
iværksættelse af forløb efter forløb. Vi
hører alle løbende om sager, hvor en sygdomsramt
borger har været i afklaring i 5, 10 eller 15 år, uden
at der endnu er taget stilling til arbejdsevnens nedsættelse
eller et mere permanent forsørgelsesgrundlag. Det er blevet
praksis og en ganske ureflekteret kultur, at syge fastholdes i
systemet på midlertidige forsørgelsesgrundlag og
udsættes for fragmenteret sagsbehandling. Meningsløse
arbejdsprøvninger og unødig lang sagsbehandlingstid
er der f.eks. i »Skrivelse om ressourceforløb«
af marts 2017 forsøgt gjort op med uden held. Mange er
fortsat bundet til et forsørgelsesgrundlag, hvor de ikke
juridisk hører hjemme - og uden at blive tilbudt afklaring,
hvorfor de forvaltningsretlige afgørelser endvidere
udebliver. Denne problematik er særlig velkendt fra bl.a.
kontanthjælp, ressourceforløb og
jobafklaringsforløb, hvor mange oplever at blive visiteret
til målgruppen uden at få tilbudt egentlige indsatser
eller sagsbelysning. Dette er stik imod anbefalingerne fra
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. For andre
gælder, at de ikke kan deltage på grund af svær
sygdom, men alligevel fastholdes på kontanthjælp, i
ressourceforløb eller jobafklaringsforløb. En
præcisering af lovgivningen vedrørende
ressourceforløb og førtidspension med
ikrafttrædelse den 1. juni 2018 og løbende reviderede
retskilder har ligeledes ikke afhjulpet problemet for nogen af de
nævnte målgrupper, som er tilknyttet jobcenteret.
Det er et retssikkerhedsmæssigt problem,
at der overordnet set ikke findes lovhjemmel med indhold af en
fastsat tidsramme for afklaring af arbejdsevne og
forsørgelsesgrundlag. Kommunerne kan i dag selv beslutte,
hvilke tidsfrister eller mangel på samme de vil tilbyde som
en del af serviceniveauet. Det giver for det første en
uensartet sagsbehandling kommunerne imellem, samtidig med at det
ikke stiller nogen former for krav til en
retssikkerhedsmæssig og effektiv sagsbehandling. Med en
nærmere fastsat national frist vil der kunne sikres ensartet
sagsbehandlingsgaranti, så alle borgere har udsigt til samme
sagsbehandlingsramme uanset bopælskommune. En frist på
2 år giver samtidig kommunen mulighed for at tilbyde et
progressivt forløb med fokus på kerneopgaven - nemlig
konkret afklaring af arbejdsevne og et mere permanent
forsørgelsesgrundlag for dem, der ikke kan raskmeldes eller
opnå tilknytning til job på grund af sygdom. Det skal
understreges, at 2-årsgrænsen er fra første
henvendelse til kommunen og således gælder uanset
eventuelt skift af forsørgelsesgrundlag, så tidsrammen
ikke kan forlænges til ugunst for sygdomsramte.
2 år er erfaringsmæssigt lang tid,
når tiden benyttes til konkret og målrettet
sagsbelysning i et tæt samarbejde mellem kommunen, herunder
flere forvaltninger i kommunen, en praktiserende læge,
speciallæger, sygehusafdelinger, klinisk funktion,
arbejdsgivere/virksomheder og borgeren. I de 2 år er
således indregnet tid til både arbejdsevnevurderinger,
funktionsevnebeskrivelser, indhentelse af lægefaglige
oplysninger samt forelæggelse for rehabiliteringsteamet og
efterfølgende afgørelse. Det er samtidig
afgørende at anføre, at 2-årsgrænsen ikke
ændrer på den materielle lovgivning, hvor
afgørelser skal træffes inden for kortere tidsfrister,
herunder f.eks. § 21 i lov om social pension, hvoraf det
fremgår, at kommunen skal træffe en afgørelse,
senest 3 måneder efter at sagen er rejst, ligesom kommunen
til enhver tid og under alle omstændigheder bør
træffe afgørelse før 2-årsfristens
udløb, når sagen og dokumentationsgrundlaget taler
herfor. 2-årsgrænsen er således en maksimal
tidsfrist uanset forsørgelsesgrundlag og eventuelt skift i
forsørgelsesgrundlaget.
Kvaliteten og sikkerhed for progression i
sagsbehandlingen
Med nærværende borgerforslag er
fokus ligeledes koncentreret om, at en tidsramme ikke isoleret set
kan medføre afklaring. Der skal endvidere stilles krav om
kvalificeret tværfaglig sagsbehandling i løbet af
2-årsperioden. Vurderinger af den helbredsmæssige
tilstand skal foretages af sundhedsfagligt personale undervejs og
ikke af kommunen. Det er således afgørende, at
afklaring af arbejdsevne og forsørgelsesgrundlag sker med
inddragelse og respekt for lægefaglige vurderinger, uden
kommunen kan nedlægge veto eller se bort fra
lægefaglige vurderinger. Flere læger har offentligt
ytret bekymring over, at der ses bort fra deres vurderinger,
hvilket ikke burde kunne finde sted. Alle syge skal kunne finde
tryghed i at bevare forsørgelsesgrundlaget på et
fyldestgørende grundlag og med overholdelse af
garantiforskrifterne, herunder tilstrækkelig objektiv
sagsbelysning, frem mod et mere permanent
forsørgelsesgrundlag.
Ingen sygdomsramte og pårørende
skal udsættes for forværring i deres tilstand af
kontakt med systemet, hvad vi desværre har hørt meget
om igennem de seneste mange år. Når vi som samfund
bliver gjort bekendt med rapporter fra bl.a. Psykiatrifonden
udarbejdet i samarbejde med SIND i maj 2019
(»UNDERSØGELSE AF LIVSKVALITET OG PSYKISK HELBRED FOR
SYGEMELDTE TILKNYTTET ET JOBCENTER«, Joan Bentzon og Anne
Marie Lyager Kaae), hvoraf det fremgår, at syge oplever en
forværring i deres helbredstilstand af kontakten med
jobcenteret, har vi et fælles ansvar og en forpligtelse til
at gribe ind. Reformtiden har betydet fokusskifte, hvor status nu
er, at alle skal bidrage til velfærdsmodellen igennem
arbejde. Vi er således gået fra welfare til workfare,
og projekter som »Flere skal med« er løbende
blevet iværksat, dette dog uden respekt for dem, der ikke kan
- og uden sagsbehandlingsgarantier, hvilket til stadighed er med
risiko for fastholdelse og fejlbehandling i systemet.
De, der kan bidrage, skal i den
sammenhæng også have muligheden. Det får de ikke,
når de fastholdes i kommunal afklaring frem for
løntimer og f.eks. midlertidig fleksjob hos en arbejdsgiver.
Her må det ligeledes være afgørende at have
respekt for progressionsmodellen i fleksjobsordningen, som i
henhold til intentionen bag reformen om fleksjob og
førtidspension i 2013 samt retskilder på området
betyder, at arbejdstimer ikke skal være dokumenteret
stationære forud for visiteringen til fleksjob, men at
arbejdstimerne i henhold til progressionsmodellen netop kan
øges eller justeres i selve fleksjobbet. Der er utvivlsomt
mange syge, uanset målgruppe, der inden for en 2-årig
sagsbehandlingsramme vil kunne afklares til fleksjob og derefter
indgå i opfølgning med henblik på løbende
justering af timeantal, skånebehov m.m. De, som ikke kan,
skal have tilbudt en førtidspension, når kriterierne
er opfyldt. Og de, der bliver helbredt, og kan tilknyttes
ordinært job eller uddannelse, er ikke problemet i
nærværende kontekst. Der kan i den forbindelse henvises
til allerede eksisterende retskilder om fleksjob og
førtidspension.
Det er paradoksalt, at vi ikke har
større fokus på arbejde og løntimer, men har
opbygget en praksis med bevidst/ubevidst fokus på
fastholdelse af mennesker i et jobcentersystem. Det er ikke et
velfærdssamfund værdigt, og en nationalt fastsat
sagsbehandlingsgaranti og lægefaglig løbende
kvalificering vil kunne bryde med denne praksis og kultur.
2-årsgrænsen er beskeden set i
forhold til seniorpension, hvor der i lovgivningen er indsat krav
om afgørelse inden for 6 måneder. En
2-årsgrænse er derfor yderst rimelig for alle
målgrupper, som borgerforslaget retter sig mod. Det giver
samtidig kommunerne og de enkelte sagsbehandlere muligheden for at
organisere sig derefter. Grænsen skal således
også gælde for personer i ressourceforløb,
så ingen målgrupper risikerer en såkaldt
parkering i systemet, men som minimum sikres en forvaltningsretlig
afgørelse efter 2 års kvalificeret forløb.
Manglende overholdelse af garantien skal
udløse ret til advokatbistand
Manglende overholdelse af den nationale
tidsfrist på 2 år skal udløse ret til
advokatbistand betalt af kommunen og efter samme regler som
gældende ved fri proces. Det er i dag velkendt, at det er den
syge og dennes pårørende eller netværk, der
står med et alt for stort koordineringsansvar for både
sagsbelysning og hjælp. Det er normalt kun ved domstolene
efter forhandlingsprincippet, at vi kender den fremgangsmåde,
og hvor der af den årsag er adgang til fri proces eller
retshjælpsforsikring. Kommunerne er underlagt
officialprincippet, hvilket betyder, at de har pligt til at belyse
sagerne tilstrækkeligt, i modsætning til
forhandlingsprincippet. Sker det ikke inden for 2 år med en
forvaltningsafgørelse som endeligt resultat, skal retten til
advokatbistand udløses. Dette skal endvidere ske med henblik
på bevilling af hjælp og ydelser med tilbagevirkende
kraft, når kriterierne er opfyldt.
Klagesager på social- og
beskæftigelsesområdet
Ankestyrelsen omgjorde i 2019 32,5 pct. af de
realitetsbehandlede sager fra det kommunale område. I alt har
Ankestyrelsen klagebehandlet 26.400 afgørelser på
social- og beskæftigelsesområdet i 2019.
Omgørelsesprocenten er andelen af sager, som er enten
ændret, ophævet eller hjemvist, ud af det totale antal
realitetsbehandlede afgørelser. Heraf 14,2 pct. af sagerne
ændret eller ophævet, og 18,3 pct. hjemvist. Siden 2018
er der konstateret en stigning i omgørelsesprocenten, der i
2018 udgjorde 30,5 pct. af de realitetsbehandlede sager. Mange har
igennem de seneste år ytret ønske om et tungere
klagesystem, herunder også ønsket om en
forvaltningsdomstol. Det er hovedstiller og medstillernes
opfattelse, at det vil have større
retssikkerhedsmæssig værdi at sikre kvalificeret
sagsbehandling hos første instans, så borgerne
hurtigst muligt kan få den hjælp, de har krav
på.
Det er værd at bemærke, at dette
er indsigt i tal fra klagesager, der er nået frem til
Ankestyrelsens bord. De sager, der ikke bliver påklaget, og
de sager, der har lange udsigter til afgørelse hos
første instans, har vi ikke et indblik i fejlprocenten
af.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Karsten Lauritzen (V),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg
(RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier
Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Jens
Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA), Susanne Zimmer (UFG), Uffe
Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sagsbehandlingsgaranti med nationale tidsfrister og
tværfaglig kvalitet i sagsbehandlingen for syge.
(Beslutningsforslag nr. B 13)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Louise Schelde Frederiksen, adressebeskyttelse, som hovedstiller
med Jes Jensen Frederiksen, Haderslev, Anne Margrethe Charlotte
Pedersen, Vejen, og Rasmus Schelde Frederiksen, Aarhus, som
medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.