Skriftlig fremsættelse (24. februar
2022)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indsættelse af danske militære bidrag til NATOs
kollektive forsvar
(Beslutningsforslag nr. B 127)
Folketinget meddeler
sit samtykke til, at danske militære bidrag kan stilles til
rådighed for NATOs kollektive forsvar.
Den
sikkerhedspolitiske situation i Europa er alvorligt udfordret af
Ruslands omfattende troppeopbygning og militære angreb mod
Ukraine. Situationen har udviklet sig til en krise med potentielt
store konsekvenser ikke alene for Ukraine, men også for NATO
og Kongeriget Danmarks sikkerhed.
NATO
fastholder sin to-spors tilgang til Rusland med afskrækkelse
og forsvar kombineret med åbenhed for dialog. NATO har siden
Ruslands ulovlige annektering af Krimhalvøen i 2014 og
destabiliserende aktiviteter i det østlige Ukraine
løbende iværksat en række defensive tiltag for
at sikre en troværdig afskrækkelses- og forsvarsprofil
mod øst. Danmark har som led i de generelle
alliancemæssige forpligtelser løbende bidraget til at
understøtte NATOs kollektive forsvar.
Som led i
NATOs øgede beredskab har Danmark behov for at kunne stille
en række militære bidrag til rådighed med henblik
på indsættelse i relevante militære indsatser som
en del af NATOs kollektive forsvar. Formålet er at
demonstrere NATO-landenes alliancesolidaritet og understrege viljen
til at beskytte NATOs befolkning og territorium mod enhver
aggression.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til at kunne indsætte danske
militære bidrag til støtte for NATOs kollektive
forsvar i forbindelse med NATOs øgede beredskab frem til
udgangen af 2022. Det drejer sig om de danske tilmeldinger til
NATOs hurtige reaktionsstyrker på meget højt beredskab
(Very High Readiness Joint Taskforce,
VJTF) for 2022, som omfatter en fregat og et transportfly.
Derudover drejer det sig om Danmarks løbende bidrag til
NATOs hovedkvarterer og NATO-opererede enheder, herunder stabs- og
forbindelsesofficerer, som understøtter alliancens
kerneaktiviteter og troværdige afskrækkelsesprofil.
Yderligere drejer det sig om et nyt dansk bidrag til NATOs
luftmilitære styrkestruktur. Endelig vil der kunne
indsættes danske kampflybidrag til håndhævelse af
suverænitet i luftrummet over NATO-landenes territorium. I
forbindelse med udskiftning, etablering og hjemtagning af bidragene
kan der blive behov for midlertidig udsendelse af yderligere op til
ca. 200 personer til bl.a. udpakning, opstilling og
klargøring samt nedtagning af faciliteter m.v., herunder
etablering af kommunikationsforbindelser.
Fregatbidraget
vil være af Iver Huitfeldt- eller af Absalon-klassen inklusiv
en helikopter med en samlet besætning på op til ca. 150
personer. Opgaverne vil kunne omfatte alle militære maritime
opgaver, herunder medvirken til etablering af lokalt
søherredømme samt sikring af maritime
forbindelsesveje og retten til fri sejlads. Endvidere vil fregatten
i en maritim ramme kunne udøve støtte til det
landmilitære og luftmilitære område samt medvirke
til efterretningsindhentning. De nærmere opgaver for
fregatbidraget fastlægges af NATOs militære
øverstkommanderende (SACEUR) afhængig af situationens
udvikling.
Transportflybidraget vil være et C-130J transportfly med op
til ca. 50 personer. Afhængig af placering kan der dertil
komme et nationalt logistisk støtteelement samt en national
kommunikationsenhed med op til ca. 30 personer. Opgaverne vil kunne
omfatte en bred vifte af luftmilitære transportopgaver, som
for eksempel transport af personel og materiel, indsættelse
af soldater, nedkastning af forsyninger og evakuering. De
nærmere opgaver for transportflybidraget fastlægges af
SACEUR afhængig af situationens udvikling.
De
løbende bidrag til NATOs hovedkvarterer og NATO-opererede
enheder består af: det danske personelbidrag på op til
ca. 25 personer til NATOs luftbårne kontrol- og
varslingssystem (NAEW/AWACS), som anvendes til at overvåge
luftrummet over NATOs territorium og tilstødende
områder samt til at føre kontrol med NATOs
militære fly, det danske personelbidrag på op til ca.
20 personer til NATOs droneovervågningssystem (AGS), som
gennemfører overvågning til søs og på
landjorden til støtte for NATOs operationer og øvrige
indsatser, det danske kommunikationskompagni på op til ca. 70
personer, der i rammen af NATO støtter NATO-operationer med
at etablere signalforbindelser i et givent område,
såvel som mellem hovedkvarterer.
Det danske
bidrag til håndhævelse af suverænitet i
luftrummet over NATO-landenes territorium vil bestå af op til
20 F-16 kampfly med op til ca. 250 personer. Herudover vil der
blive udsendt jordudstyr til støtte for driften af
kampflyene. Der vil kunne ske overførsel af personel og
materiel fra det eksisterende danske styrkebidrag til NATO's
håndhævelse af suverænitet i luftrummet over
Estland, Letland og Litauen som led i NATO's integrerede
luftforsvar jf. folketingsbeslutning B 210 af 2. juni 2004.
Bidraget til
NATOs luftmilitære styrkestruktur består af et
personelbidrag på op til ca. 25 personer til NATOs Joint
Force Component, som skal udføre kommando- og kontrolopgaver
med at styre fly under NATOs kontrol.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den danske militære
indsats. Kapaciteterne vil kunne indsættes selvstændigt
eller som en del af de øvrige danske militære
indsatser.
Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando over de danske bidrag. Retten
til at indsætte enhederne i opgaveløsning delegeres
til SACEUR i overensstemmelse med fastlagte kommando- og
kontrolforhold. Cyberkapaciteten vil
udelukkende være underlagt dansk kommando- og
instruktionsbeføjelse.
De danske
militære bidrag vil gennemføre aktiviteter inden for
rammerne af NATOs operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver. De
danske bidrag vil således bl.a. have adgang til at anvende
magt i selvforsvar og i forsvar af allierede styrker og
territorium. Indsættelsen sker i forsvars- og
afskrækkelsesøjemed, men under særlige
omstændigheder, der er nærmere beskrevet i NATOs
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver, er der endvidere
mulighed for magtanvendelse til at gennemføre de af NATO
pålagte opgaver.
Operationsområdet for de danske bidrag vil være
NATO-landenes geografiske ansvarsområde samt internationalt
farvand og luftrum. Operationsområdet for danske enheder
forventes hovedsageligt at være alliancens østligst
beliggende lande, f.eks. Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien og Bulgarien og tilhørende farvand og
luftrum. De nærmere operationsområder for de danske
bidrag fastlægges af SACEUR afhængig af situationens
udvikling.
Det kan ikke
udelukkes, at der undtagelsesvist vil kunne forekomme dansk
frihedsberøvelse af personer. En tværministeriel
taskforce vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede personer, hvis behovet skulle
opstå.
Det
folkeretlige grundlag for de danske militære bidrag vil
være retten til kollektivt selvforsvar, jf. FN-pagtens
artikel 51, samtykke fra de relevante stater, hvor bidragene
indsættes, samt havretten, herunder FNs havretskonvention,
der bl.a. indeholder regler om fri sejlads. De danske bidrag vil
være underlagt folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) har oplyst, at på trods af den
sikkerhedspolitiske krise mellem Rusland og Vesten er det fortsat
usandsynligt, at Rusland ønsker en åben militær
konflikt med NATO. Rusland vil derfor være meget
opmærksom på at undgå, at dets militære
initiativer, herunder i Ukraine, udløser en væbnet
konflikt med NATO. Ruslands ledelse træffer hurtige
beslutninger i en snæver kreds af mennesker, der nærer
dyb mistro til Vestens intentioner over for Rusland. Det skaber en
risiko for, at Rusland i en krise som den nuværende
misforstår NATOs hensigter og militære dispositioner.
Det kan i sidste ende føre til, at Rusland reagerer skarpere
end forventet og eventuelt med militære midler.
Foreløbigt har den nuværende krise dog ikke
øget denne risiko væsentligt i Danmarks
nærområde, da der i forvejen er et betydeligt
aktivitetsniveau i Østersøregionen fra både
NATO og Rusland. Ruslands militære adfærd i regionen
har derudover flere gange i løbet af de seneste år
haft en provokerende og aggressiv karakter. FE vurderer derfor, at
der INGEN direkte militær trussel er mod de danske fregat- og
transportflybidrag tilmeldt VJTF såvel som bidrag i rammen af
øvrige NATO-enheder. Situationen omkring Ukraine er samtidig
dynamisk og kan udvikle sig meget hastigt. En omfattende russisk
invasion af Ukraine vil medføre stor russisk militær
aktivitet nær flere NATO-landes territorium. Dermed stiger
risikoen for utilsigtede hændelser og misforståelser
også. Den russiske militære trussel mod danske
VJTF-bidrag og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder kan
derfor ændre sig med meget kort varsel. Rusland
forsøger i vid udstrækning at fremstille den
nuværende krise som et resultat af NATOs aggressive
fremfærd og ageren over for Rusland. Rusland kan udnytte
yderligere danske og allieredes bidrag til VJTF eller bidrag i
rammen af øvrige NATO-enheder til at gennemføre
desinformationskampagner rettet mod Ruslands egen befolkning
såvel som et vestligt publikum. Truslen for påvirkning
og desinformation er derfor MEGET HØJ. FE vurderer, at
truslen fra spionage og cyberspionage mod danske bidrag til VJTF og
bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er MEGET HØJ.
FE vurderer, at truslen fra cyberkriminalitet mod danske bidrag til
VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er MEGET
HØJ. FE vurderer, at truslen fra cyberaktivisme mod danske
bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er LAV. FE vurderer,
at truslen fra destruktive cyberangreb mod danske bidrag til VJTF
og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er LAV.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor det ikke
kan udelukkes, at der vil blive anvendt militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til indsættelse af de danske bidrag.
Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre en effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere
eller forlænge bidragene væsentligt, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
forhold til de beskrevne opgaver eller operationsområde, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.