Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, RV, DF, LA, FG og Hans Kristian Skibby (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal
(SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op om
intentionen med forslaget om at sikre, at lovgivningen bliver
overholdt, så der ikke foregår salg af alkohol til
mindreårige, men er bekymrede for, at beslutningsforslaget
vil bidrage til yderligere mistænkeliggørelse af de
unge og af detailhandlen, og er ikke enige i metoden.
Venstre vurderer, at det ikke er
hensigtsmæssigt at ansætte mindreårige
testkøbere - såkaldte mysteryshoppers - som skal
føre kontrol med, om andre mindreårige, som sidder bag
kassen i et supermarked, overholder aldersgrænserne ved salg
af alkohol.
Venstre mener, at det er vigtigt, at vi fra
politisk hold bestræber os på at gøre love og
regler så fornuftige, at det er meningsfuldt at efterleve de
restriktioner, der er. Det vil være et brud på den
tankegang, hvis staten ansætter børn til at lokke
andre børn til at gøre noget ulovligt.
Venstre gør opmærksom
på, at Sikkerhedsstyrelsen allerede varetager kontrol af
unges køb af alkohol. Det gør de ved anonymt at
observere butikker og restaurationer for at se, om der
foregår salg af alkohol til mindreårige. Derudover
bliver det kontrolleret, om der er skiltet korrekt med
aldersgrænserne, og om de ansatte er orienteret om
reglerne.
Venstre vurderer, at det også er her,
den fremadrettede kontrol bør ligge, og ser gode
perspektiver i elektronisk aldersverificering. På den
baggrund kan Venstre ikke støtte beslutningsforslaget.
Socialistisk Folkeparti
I arbejdet med børn og unges sundhed
skal aldersbegrænsning for salg af nikotinprodukter, alkohol,
medicin og spil forebygge, at børn tidligt udvikler
afhængighed, som senere kan være svær at
bekæmpe.
Desværre kan diverse organisationer
igen og igen dokumentere, at børn alt for ofte har adgang
til at købe aldersbegrænsede produkter, selv om de
ikke har nået den gældende aldersgrænse.
Erhvervsministeriet har i svar om kontrol
af detailhandlens salg af aldersbegrænsede produkter til
børn medgivet, at det er vanskeligt for Sikkerhedsstyrelsen
at afsløre ulovligt salg inden for de gældende rammer
for kontrol.
Beslutningsforslaget skal sikre, at
Sikkerhedsstyrelsen gives redskaber til at afsløre ulovligt
salg. Konkrete og effektive kontrolmetoder vil have en forebyggende
effekt, og man kan derfor forvente, at detailhandlen i
højere grad vil sikre, at de ikke sælger
aldersbegrænsede produkter til mindreårige.
På den måde kan vi reelt
forebygge, at børn tidligt rammes af afhængighed, som
kan være svær at bekæmpe.
Eksperter peger på, at jo ældre
de unge er, før de kan købe produkter, jo
større chance er der for, at de unge ikke ender i et
ukontrollerbart misbrug. Så meget desto vigtigere er det, at
gældende aldersgrænser overholdes. Som eksempel viser
undersøgelser, at unges debut for rygning er 16 år,
skønt salg af tobak er aldersbegrænset til 18
år. Der er derfor heller ingen grund til at tro, at en endnu
højere aldersgrænse kan forebygge mere, idet
aldersgrænser indtil videre ikke har forhindret en alt for
tidlig debut med nikotin. Skal aldersgrænser som forebyggelse
have effekt, så skal vi sikre en effektiv overholdelse af
aldersgrænser.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24.
februar 2022 og var til 1. behandling den 12. maj 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson
(S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne
Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni
Matthiesen (V) fmd. Anne
Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker
(DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |