Fremsat den 24. februar 2022 af Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om en landsdækkende ordning, hvor det
offentlige tilskud til en daginstitutionsplads skal følge
barnet
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag om en landsdækkende ordning,
hvor det offentlige tilskud til en daginstitutionsplads skal
følge barnet.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
indføre en landsdækkende ordning, hvor det offentlige
tilskud til en daginstitutionsplads skal følge barnet.
Således foreslås det, at 90 pct. af det kommunale
tilskud, der i dag tilfalder institutionen pr. indskrevne barn, kan
modtages som tilskud til at passe barnet hjemme. Forslagsstilleren
ønsker, at 10 pct. af beløbet afsættes til
administration af ordningen. Den person, der varetager
omsorgsopgaven for barnet i dagtimerne, modtager tilskuddet, uagtet
om det er en forælder eller en anden omsorgsperson.
Hensynet bag tilskudsordningen er at tilgodese
forskelligartede ønsker og behov hvad angår
pasning af børn. Det offentlige system finansierer i
forvejen en række forskellige pasningsordninger
såsom dagpleje, institutioner og private pasningsordninger.
Forslagsstilleren mener derfor, at det offentlige tilskud, der
tilfalder hvert barn, også bør kunne tilfalde
forældrene eller en anden omsorgsperson, der vil passe barnet
hjemme, som alternativ til de eksisterende pasningsordninger.
Ordningen, som ønskes indført
på landsplan, findes allerede i en lang række kommuner,
og antallet af kommuner, der gør brug af ordningen, er
steget fra 39 ud af 98 kommuner i 2017 til 61 kommuner i 2020, jf.
»Flere forældre passer børn hjemme«,
a4arbejdsliv.dk, den 21. oktober 2021. Denne stigning kan
både ses som et udtryk for at imødekomme ønsket
fra et stigende antal forældre, der gerne vil passe deres
børn selv, og muligheden for at kunne indfri
pasningsgarantien i dagtilbuddene. Dette beslutningsforslag vil
sikre ligestilling for familierne kommunerne imellem. At pengene
følger barnet, vil give forældre frihed og
fleksibilitet til selv at vælge den form for pasning, der
harmonerer med deres individuelle værdier og behov.
Forslagsstilleren mener desuden, at man med en
landsdækkende ordning understøtter muligheden for, at
flere kan etablere forældregrupper og foreninger, hvor
forældre går sammen om at sampasse og danne legegrupper
for børnene på ugentlig eller daglig basis.
Det er vigtigt, at sundhedsplejersker og
pædagoger har viden om og indsigt i, hvad det vil sige at
hjemmepasse, så de efter behov kan bistå med vejledning
til de forældre, der har valgt at passe egne børn
selv, som måtte ønske det.
Mange hjemmepassende forældre har
allerede i dag mulighed for at tage del i fællesskaber, hvor
børnene alt efter modenhed og behov kan indgå i
udviklende sociale relationer, og den erfaring, de har, deles bl.a.
gennem forskellige netværk og den nyetablerede
Hjemmeforældrenes Landsorganisation.
Forslaget vil også kunne bidrage til at
lette presset på de danske
småbørnsinstitutioner. Flere kommuner kan allerede i
dag ikke leve op til pasningsgarantien på tilfredsstillende
vis, bl.a. pga. minimumsnormeringer. Med den nye lov om
minimumsnormeringer, jf. lov nr. 2594 af 28. december 2021, vil
rekrutteringsudfordringerne vokse. Forslagsstilleren mener i
øvrigt, at der bør indføres reelle
minimumsnormeringer i de enkelte institutioner. Sådanne
reelle minimumsnormeringer bør træde i stedet for de
nylig vedtagne regler, som gælder som et kommunalt gennemsnit
baseret på tal fra Danmarks Statistik, og som ikke viser den
faktiske normering på institutionsniveau.
Hjemmepasning er derudover i mange
børns og forældres interesse. Vi har længe haft
viden om, at småbørns stadig uudviklede nervesystem
bedst reguleres af modne og tilgængelige voksne, som barnet
er tæt og trygt knyttet til. Dette beslutningsforslag
tilgodeser også forældrenes frihed til at vælge
den konstellation, der giver mest mening i deres familie.
At få børn kræver tid, og
rigtig mange forældre har svært ved at få enderne
til at mødes. Vi ser en stigende tendens til stress i
samfundet, og forslagsstilleren mener, at gennemførelsen af
dette beslutningsforslag kan være en positiv faktor for at
forebygge og nedbringe stress. Det gælder både hos de
forældre, der længes efter en roligere hverdag sammen
med deres børn, men også i de institutioner, der vil
opleve bedre normeringer, når enkelte børn tages ud
for at blive passet i hjemmet. Børn får en roligere
hverdag, uanset hvor de passes, hvilket tjener deres trivsel og
udvikling.
Beslutningsforslaget vil i høj grad
medvirke til en styrkelse af den afgørende voksenkontakt,
både når barbet passes hjemme, og når der
benyttes pasningstilbud. Forslaget kan endvidere være med til
at styrke vores civil-og lokalsamfund, der vil blive præget
af mere liv i dagtimerne, og det vil medvirke til at fremme den
sociale sammenhængskraft og meningsfyldte
fællesskaber.
Endvidere er det sandsynligt, at trivslen
blandt børn og voksne generelt øges, og at behovet
for særlige indsatser vil kunne nedbringes, som en positiv
afledt effekt af dette forslag.
Vidensråd for Forebyggelses seneste
rapport fra 2021 viser, at 16 pct. af alle børn under 10
år har udfordringer med deres mentale og psykiske trivsel.
Forslagsstilleren mener, at en øget fleksibilitet i
pasningstilbuddene kan være med til at fremme de nære
relationer, både i hjemmet og i dagtilbud, og derved have
stor indvirkning på trivsel og udvikling.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som forslagsstiller tillader jeg mig herved
at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
landsdækkende ordning, hvor det offentlige tilskud til en
daginstitutionsplads skal følge barnet.
(Beslutningsforslag nr. B 111)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.