Fremsat den 24. februar 2022 af Lotte Rod (RV),
Ellen Trane Nørby (V),
Gitte Willumsen (KF) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en psykologfaglig overbygningsuddannelse for
lærere og pædagoger
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at komme med anbefalinger til
en psykologfaglig overbygningsuddannelse til pædagoger og
lærere, så de kan virke i Pædagogisk Psykologisk
Rådgivning (PPR).
Bemærkninger til forslaget
Et stigende antal børn og unge i
dagtilbud, grundskole og fritidstilbud trives ikke i de
fællesskaber, som de indgår i, og stadig flere
får stillet psykiatriske diagnoser.
Hvis børne- og ungeområdet skal
lykkes med den øgede inklusionsopgave, kræver det
udvikling af den almindelige praksis. Det forudsætter et
skifte fra at betragte det enkelte barns udfordringer som et
individuelt problem, der kræver diagnosticering og henvisning
til et segregeret specialundervisningstilbud, til at se på de
udfordringer og tilhørende løsninger, der er for
fællesskabet i klassen, fritidsinstitutionen eller i
daginstitutionen. Der er brug for en helhedsorienteret tilgang, der
evner at inddrage hele barnets hverdag i daginstitutionen, skolen,
klassen, fritidsinstitutionerne og hjemmet.
Som supplement til de akademisk uddannede
psykologer er det blevet endnu vigtigere, at PPR råder over
medarbejdere med professionsfaglig baggrund på henholdsvis
dagtilbuds-, skole- og fritidsområdet. En lærer eller
pædagog med en psykologfaglig videreuddannelse kan bedre
sikre, at PPR kan bistå det pædagogiske personale,
skolen og kommunerne i udviklingen af almentilbuddene til
børn og unge. De har føling med såvel
almenundervisningen som specialundervisningen og børnenes
trivsel. Ud over at styrke PPR skal en sådan
overbygningsuddannelse også give pædagoger og
lærere en karrierevej, hvor de kan dygtiggøre sig i
deres fag i stedet for at uddanne sig væk fra faget. Det er
således heller ikke hensigten med forslaget, at overbygningen
skal give adgang til autorisation som psykolog.
Regeringen pålægges at lave et
udredningsarbejde med inddragelse af nøgleinteressenterne og
de relevante faglige miljøer på universiteterne, som
inden afslutningen af dette folketingsår skal munde ud i
anbefalinger vedrørende organisering, struktur og indhold
m.v., herunder spørgsmål om finansiering af
uddannelsen og forsørgelse af de studerende. Folketinget
forventer, at Uddannelses- og Forskningsministeriet involverer
Børne- og Undervisningsministeriet, DLF, BUPL, KL,
Skolelederne, Lederforeningen i BUPL, BKF, PPR-cheferne, Dansk
Psykolog Forening og Pædagogiske Psykologers Forening i det
forestående arbejde.
Økonomi
Forslagsstillerne forventer, at
udviklingsarbejdet kan rummes inden for Uddannelses- og
Forskningsministeriets udviklingsramme.
Skriftlig fremsættelse
Lotte Rod
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og
pædagoger.
(Beslutningsforslag nr. B 110)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.