Fremsat den 22. februar 2022 af Dennis Flydtkjær (DF) og René Christensen (DF
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en skattekommission med
henblik på et simplere indkomstskattesystem
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2021-22 at nedsætte en
kommission, der senest den 1. juni 2023 skal fremlægge
forslag til et simplere personskattesystem. Kommissorium og
kommissionsmedlemmer skal godkendes af Folketingets Skatteudvalg
efter indstilling fra regeringen. Skatteministeriet
sekretariatsbetjener kommissionen.
Bemærkninger til forslaget
Det skal være lettere for danskerne at
forstå, hvad de betaler i indkomstskat.
Det danske personskattesystem har over
årene udviklet sig til et kludetæppe og består i
dag af en lang række satser og fradrag. Skattesystemet er
blevet så kompliceret, at de fleste ikke længere kan
beregne deres egen skat.
Det nuværende indkomstskattesystem
består af mange elementer, som tilsammen gør systemet
yderst uoverskueligt, herunder bundskat, kommuneskat, topskat,
topskattegrænse, skråskatteloft, arbejdsmarkedsbidrag,
personfradrag, beskæftigelsesfradragsprocent, maksimalt
beskæftigelsesfradrag, jobfradrag, grøn check,
befordringsfradrag, fradrag for fagligt kontingent osv.
Det har ført til, at personskatten er
blevet så uoverskuelig, at den almindelige dansker ofte ikke
kan gennemskue sin egen skat og derfor også har svært
ved at gennemskue, om det kan betale sig at gøre en ekstra
indsats.
Det fremføres ofte, at man bør
sænke skatten på arbejde, så det bedre kan betale
sig at gøre en ekstra indsats. Men for at få det fulde
potentiale, så kræver det, at man reelt kan gennemskue,
hvad man får ud af at tage den ekstra vagt i weekenden. Med
det nuværende indkomstskattesystem er det formentlig de
færreste, der kan regne det hurtigt ud, inden man siger
ja.
F.eks. medfører arbejdsmarkedsbidraget,
at man ikke umiddelbart kan beregne sin egen marginalskat, da man
ikke blot kan lægge skatteprocenterne sammen.
Arbejdsmarkedsbidraget skal nemlig fratrækkes i grundlaget
for de øvrige indkomstskatter. Af tabel 1 fremgår et
eksempel på beregning af marginalskatten i dag.
På samme måde komplicerer f.eks.
beskæftigelses- og jobfradraget personskatten. For at kunne
beregne sin skattelettelse som følge af disse fradrag, skal
man gange en fradragssats på sin kommuneskattesats samtidig
med, at der er et loft over fradragene. Fradragssatsen for
beskæftigelsesfradraget er - når det er fuldt indfaset
i 2022 - på 10,65 pct., mens det maksimale
beskæftigelsesfradrag er på 41.100 kr. Hvis man har en
lønindkomst på 250.000 kr., får man umiddelbart
et fradrag på 26.625 kr. Men det skal efterfølgende
ganges med kommuneskattesatsen for at få skatteværdien.
I 2021 var den gennemsnitlige kommuneskattesats på 24,97
pct., hvilket vil sige, at den faktiske skattelettelse i eksemplet
bliver 6.648 kr.
Dette er blot eksempler på, at
personskattesystemet er blevet unødvendig kompliceret.
Hvert år, når folk får deres
årsopgørelse, er det som et lotteri for mange
mennesker. Måske skal man betale 1.000 kr., og andre gange
får man 1.500 kr. tilbage. Lige meget om man får eller
skal betale penge, så er det ens for de fleste, at de ingen
idé har om det inden. Det er ikke rimeligt. Det skal
være en ret, at alle kan forstå, hvad de betaler i
skat. Det skal være lettere at regne ud, om det kan betale
sig at tage en ekstra vagt på arbejdet. Derfor er det
nødvendigt med en forsimpling af indkomstskattesystemet.
Eksempel på
forsimpling 1
Der er mange måder at forsimple
skattesystemet på. CEPOS har udarbejdet et forslag til,
hvordan personskattesystemet kan simplificeres, som kort opridses i
det følgende. Det bemærkes, at forslagsstillerne ikke
har lagt sig fast på, om der skal arbejdes videre med netop
denne simplificering. Eksemplet er medtaget for at vise, at det er
muligt at forsimple personskattesystemet uden
nævneværdige provenumæssige eller
fordelingsmæssige konsekvenser.
CEPOS foreslår,
følgende:
-
Arbejdsmarkedsbidrag, beskæftigelsesfradrag og jobfradrag
afskaffes.
- Bundskatten
forhøjes med 2,4 pct. point.
- Der
indføres en mellemskat på 2,7 pct. point, som betales
af indkomst over ca. 370.000 kr.
- Topskatten
sænkes med 1,2 pct. point.
- Personfradraget
sænkes fra 44.000 kr. til 43.000 kr.
-
Overførselsindkomster (dagpenge, folkepension m.v.)
opreguleres, så nettobeløbet er uændret, fordi
forhøjelsen af bundskatten udhuler
overførselsindkomsterne.
Tabel 1 - Beregning af
marginalskat i dag | | I dag | Forslag til
forsimpling | Bundskatteyder,
lønindkomst mellem 250.000 kr. og 370.000 kr. |
8+(1-0,08)*(24,9+12,2)-0,1065*24,9=39,5 | 24,9+14,5=39,5 | Forklaring på
beregning | Først betales 8 pct. i AM-bidrag.
Herefter er der fradrag for AM-bidraget (1-0,08) ved betaling af
kommuneskat (24,9 pct.) og bundskat 12,2 pct.) Endelig
fratrækkes satsen for beskæftigelsesfradraget (10,65
pct.) ganget med fradragsværdien, som er
kommuneskattesatsen. | Kommuneskat (24,9) lægges sammen med
bundskat. | Bundskatteyder,
lønindkomst over 370.000 kr. | 8+(1-0,08)*(24,9+12,2)=42,1 | 24,9+14,5+2,7=42,1 | Topskatteyder | 8+(1-0,08)*(24,9+12,2+15)=55,9 | 24,9+14,5+2,7+13,8=55,9 | Anm. : Marginalskatten er beregnet ud fra
2025-regler, 2019-niverau. Pga. afrunding summer tallene ikke op
til totalen. Kilde: Skatteministeriet og egne
beregninger. |
|
For uddybning af forslaget henvises til
CEPOS's notat »En konkret model til forenkling af
skattesystemet: Afskaffelse af AM-bidrag samt job- og
beskæftigelsesfradrag« offentliggjort den 19. september
2019.
Som det ses af tabel 1, er det meget
kompliceret, at udregne sin marginalskat. Med eksemplet til et
fremtidigt system vil man blot skulle lægge satserne sammen
for at kende sin marginalskattesats.
Tabel 2 - Skattesatser
og beløbsgrænser i dag og med forslag til
forsimpling | | I dag | Forslag til
forsimpling | Skattesatser | Arbejdsmarkedsbidrag | 8 | Afskaffes | Kommuneskat | 24,93 | 24,93 | Bundskat | 12,15 | 14,53 | Mellemskat | 0 | 2,66 | Topskat | 15 | 13,8 | Beskæftigelsesfradrag | 10,65 | Afskaffes | Jobfradrag | 4,5 | Afskaffes | | Beløbsgrænser | Personfradrag | 44.000 | 42.928 | Mellemskattegrænse | - | 369.015 | Topskattegrænse | 522.200 | 567.609 | Maksimalt
beskæftigelsesfradrag | 39.300 | Afskaffes | Maksimalt
jobfradrag | 2.500 | Afskaffes | Jobfradrag,
bundfradrag | 191.700 | Afskaffes |
|
Forslagsstillerne har bedt skatteministeren
redegøre for udspillets provenumæssige og
fordelingsmæssige konsekvenser (Skatteudvalget, alm. del -
spørgsmål 2, folketingsåret 2019-20). Af svaret
fremgår det, at omlægningen med betydelig usikkerhed
vil indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca. 900
mio. kr. (2019 niveau) og et mindreprovenu på ca. 600 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd (2019-niveau). Det
fremgår dog også, at det ikke kan afvises, at forslaget
samlet set er omtrent provenuneutralt. Endvidere fremgår det,
at forslaget vil øge arbejdsudbuddet med ca. 300 personer,
at det vil være fordelingsneutralt målt ved
Gini-koefficienten, og at det vil have en meget lille effekt
på de disponible indkomster på tværs af
indkomstdeciler. Effekten på de fleste indkomstdeciler vil
være omtrent nul.
Skatteministeren bemærker endvidere, at
der vil være administrative konsekvenser ved en
omlægning af indkomstskatterne, men ministeren har ikke
kvantificeret disse nærmere. Omvendt vil der være
administrative besparelser på et efterfølgende
simplere skattesystem.
Eksempel på
forsimpling 2
Skattelovgivningen indeholder regler for
fradrag af forskellige typer af udgifter, f.eks.
befordringsfradrag, fradrag for gaver til visse foreninger, fradrag
for gaver til kulturinstitutioner, rentefradrag og fradrag for
fagligkontingent. Også boligjobordningen,
beskæftigelsesfradraget og jobfradraget er eksempler på
disse fradrag.
Disse fradrag gives som ligningsmæssige
fradrag, hvilket vil sige, at det er fradrag, der gives i den
skattepligtige indkomst. I modsætning hertil er fradrag, der
eksempelvis gives i den personlige indkomst eller i
kapitalindkomsten.
Det er sådan i dag, at
ligningsmæssige fradrag har en forskellig værdi alt
efter, hvilken kommune man bor i. Det skyldes, at kommuneskatterne
er forskellige fra kommune til kommune.
I 2021 var den gennemsnitlige
kommuneskattesats på 24,97 pct. Det vil sige, at har man et
fradrag på 100 kr., vil værdien være 24,97 kr.
Men da satsen er forskellig i kommunerne, er det også
forskelligt, hvad værdien er for borgerne. Er det fair, at
lovfastsatte fradrag har forskellig værdi, alt efter hvor i
landet man bor?
Det kan overvejes, at den foreslåede
kommission skal have som opdrag, at ligningsmæssige fradrag
skal have samme værdi i hele landet.
En måde, dette kan ske på, er, ved
at man bytter om på bundskatten og kommuneskatten. I dag er
bundskatten på 12,09 pct., men vil så fremover
være 24,97 pct. Tilsvarende ændres den gennemsnitlige
kommuneskat til 12,09 pct., så den samlede skatteprocent ikke
stiger (den gennemsnitlige kommuneskat vil være 14,53 pct.,
hvis den tidligere simplificering gennemføres, hvor
arbejdsmarkedsbidraget afskaffes).
Kommunerne vil derved stadig have retten til
at sætte deres egen skatteprocent, blot på et lavere
niveau end i dag. Det vil rent logisk medføre, at staten
får flere penge via den højere bundskat, mens
kommunerne får færre, da kommuneskatten er lavere
(trods udvidet skattebase, da der ikke længere vil være
ligningsmæssige fradrag i den kommunale skat). For at
kompensere kommunerne for den lavere sats, vil man samtidig skulle
ændre udligningssystemet mellem kommunerne og staten,
så kommunernes økonomi forbliver uændret. Det
kan samtidig have den fordel, at ingen kommuner fremover
behøver bidrage til udligningssystemet, som herefter bliver
et rent tilskudssystem (fra staten til kommunerne).
Nedsættelse af kommission
At lave et udkast til et nyt og mere simpelt
skattesystem er ikke en let øvelse, og det kræver
gennemarbejdede modeller. Det foreslås derfor, at der
nedsættes en kommission bestående af en række
eksperter, der skal komme med forslag til, hvordan indkomstsystemet
simplificeres, således at det bliver mere gennemsigtigt for
skatteyderen, hvordan skatten er beregnet.
Kommissorium og afgrænsning skal naturligvis aftales
mellem de partier, som støtter beslutningsforslaget, men det
kunne f.eks. være to eller flere modeller, der arbejdes ud
fra.
Kommissionens forslag skal i videst muligt
omfang være provenuneutralt, og må så vidt muligt
ikke have fordelingsmæssige konsekvenser, ligesom
marginalskatten skal holdes på nuværende niveau.
Såfremt kommissionens forslag påvirker
ovenstående, skal kommissionen foreslå kompenserende
tiltag.
En anden afgrænsning kunne være,
at kommissionen må komme med forslag, der f.eks. koster 2
mia. kr., men ellers med de samme kriterier, så Folketinget
efterfølgende har flere modeller at tage stilling til. Det
vil sige på samme måde som Kommissionen for grøn
omstilling af personbiler, der i deres første delrapport
»Veje til en grøn bilbeskatning« kom med flere
mulige løsninger på, hvordan man kunne nå
målet.
Kommissorium og medlemmer af kommissionen skal godkendes af
Folketingets Skatteudvalg efter indstilling fra
skatteministeren.
Kommissionen skal senest den 1. juni 2023 fremlægge sine
forslag for Folketingets Skatteudvalg, hvorefter der kan tages
politisk stilling til forslagene.
Kommissionen sekretariatsbetjenes af Skatteministeriet.
Finansiering
Udgifter til kommissionen og
sekretariatsbetjening afholdes inden for Skatteministeriets
eksisterende ramme. Der henvises til Ydelseskommissionen fra 2019
og Dagpengekommissionen fra 2014, hvor udgifter ligeledes har
været afholdt inden for den eksisterende ramme.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en skattekommission med henblik på et
simplere indkomstskattesystem.
(Beslutningsforslag nr. B 101)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.