Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 680

På samrådet den 8. september 2022 udtalte transportministeren, at en miljøkonsekvensrapport skal være ”konkret og specifik”, hvilket er helt korrekt ifølge miljølovgivningen for en miljøkonsekvensrapport. Men i beregningsgrundlaget for miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm er 3 ud af de 20 prøver fra området udeladt. Ifølge tænketanken Geohav ville en anvendelse af de tre udeladte prøvetagninger have givet en udvaskningsgrad af kvælstof, der ville ligge betydeligt over de ellers angivne 0,99 %, der ellers fremføres som resultatet, jf. notat fra Geohav (”Genberegning af udvask af kvælstof”, Geohav, 7. sept. 2022). Samtidig er størstedelen af de 57 prøver taget i andre farvande med geologiske andre sammensætninger og over et tidsrum på mere end 50 år. Hvordan vil ministeren begrunde, at det er konkret og specifikt? Og vil ministeren oversende de tre udeladte værdier og kommentere på Geohavs kritik?
Dato: 15-09-2022
Status: Ikke besvaret
Emne: havne
Dokumentdato: 15-09-2022
Modtaget: 15-09-2022
Omdelt: 15-09-2022

Spm., om, at miljøkonsekvensrapporten om Lynetteholm er konkret og specifikt, når 3 ud af de 20 prøver fra området er udeladt, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version