Erhvervsudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 407

De nye retningslinjer for prismarkedsføring trådte i kraft den 28. maj 2022. Notatet med retningslinjerne blev offentliggjort få dage før – den 24 maj - hvilket umuliggjorde virksomhedernes kampagneplanlægning, som ofte sker flere måneder før. Retningslinjerne er fortsat uafklarede på flere områder, som skulle have været forhandlet med organisationerne på et sidste forhandlingsmøde den 5. april. Dette møde blev aflyst, og efterfølgende blev møder den 31. maj, 21. juni og 24. august aflyst med ingen ny dato planlagt. Forbrugerombudsmanden skrev i pressemeddelelsen af 24. maj 2022 følgende: ”Forbrugerombudsmanden forventer snarest at offentliggøre svar på en række typiske spørgsmål om, hvilken betydning de reviderede retningslinjer har for de erhvervsdrivendes markedsføring af prise”. På baggrund af ovenstående beskrivelse af forløbet, vil ministeren redegøre for, om ministeren finder det rimeligt og hensigtsmæssigt, at møder mellem Forbrugerombudsmanden og bl.a. erhvervslivets organisationer om udarbejdelsen af vejledningen om prismarkedsføring gentagne gange er blevet aflyst med en betydelig retsusikkerhed for virksomhederne, herunder for deres mulighed for at markedsføre sig på et oplyst grundlag, som konsekvens?
Dato: 22-09-2022
Status: Foreløbigt besvaret
Emne: erhvervsdrivende virksomhed
Dokumentdato: 30-09-2022
Modtaget: 30-09-2022
Omdelt: 30-09-2022

ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 407 om ministeren finder det rimeligt og hensigtsmæssigt, at møder mellem Forbrugerombudsmanden og bl.a. erhvervslivets organisationer om udarbejdelsen af vejledningen om prismarkedsføring gentagne gange er blevet aflyst med en betydelig retsusikkerhed for virksomhederne, herunder for deres mulighed for at markedsføre sig på et oplyst grundlag, som konsekvens, fra erhvervsministeren

ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 407 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 22-09-2022
Modtaget: 22-09-2022
Omdelt: 22-09-2022

Spm., om ministeren finder det rimeligt og hensigtsmæssigt, at møder mellem Forbrugerombudsmanden og bl.a. erhvervslivets organisationer om udarbejdelsen af vejledningen om prismarkedsføring gentagne gange er blevet aflyst med en betydelig retsusikkerhed for virksomhederne, herunder for deres mulighed for at markedsføre sig på et oplyst grundlag, som konsekvens, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version