Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2021-22

Samrådsspørgsmål Q

Ministrene bedes redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at børn med diagnoser som eksempelvis autisme og deres forældre ikke behandles uretmæssigt i deres møde med det kommunale system. Socialministeren bedes herunder oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at børn med diagnoser som eksempelvis autisme ikke på fejlagtigt grundlag tvangsfjernes fra deres forældre, og om ministeren mener, at Ankestyrelsen lever op til sin eksistensberettigelse, når kun ganske få sager på socialområdet får klagemedhold? Børne- og Undervisningsministeren bedes oplyse, hvordan ministeren vil forhindre, at børn med diagnoser som eksempelvis autisme diskrimineres i skolesystemet og ikke blot afvises på baggrund af deres diagnoser? Ministeren bedes herunder forholde sig til, hvordan børn med diagnoser får tilbudt et skoletilbud, der passer til netop dem og deres behov.
Dato: 15-06-2022
Status: Besvaret
Emne: undervisning til unge med særlige behov
Afholdelse af samrådet: Børne- og Undervisningsudvalget 29-09-2022 kl. 10:30

Filer

Dokumentdato: 15-06-2022
Modtaget: 15-06-2022
Omdelt: 15-06-2022

Samrådsspm. om, hvordan regeringen vil sikre, at børn med diagnoser som eksempelvis autisme og deres forældre ikke behandles uretmæssigt i deres møde med det kommunale system, til børne- og undervisningsministeren og social- og ælmdreministeren

Samrådsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 447: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan regeringen vil sikre, at børn med diagnoser som eksempelvis autisme og deres forældre ikke behandles uretmæssigt i deres møde med det kommunale system, til børne- og undervisningsministeren og social- og ældreministeren 29.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 454: Spm. om ministeren mener, at Ankestyrelsen i deres afgørelser i tilstrækkelig grad vurderer, om der har været udøvet god forvaltningsskik, i lighed med Ombudsmandens afgørelser, til social- og ældreministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 455: Spm. om ministeren vil oversende detaljerede tal for fravær i folkeskolen og tage initiativ til at indhente de manglende oplysninger om omfanget af skolevægring, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 456: Spm. om ministeren vil sikre, at der sættes en stopper for ubegrundede trusler om tvangsfjernelse fra kommuner til forældre til børn med autisme, til social- og ældreministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 457: Spm. om ministeren er bekendt med undersøgelser af tolærerordningers betydning for børn med autismes trivsel og læring, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 458: Spm. om ministeren er bekendt med undersøgelser af mellemformers effekt på trivslen hos børn med diagnoser, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 459: Spm. om initiativ til at sikre, at diagnoser fremover indgår i fraværsregistreringen i grundskolen, for så det er muligt at få et overblik over fraværet hos børn med autisme og andre diagnoser, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022
BUU, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 460: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt at forældre til børn med autisme i et velfærdssamfund som det danske, ikke har mulighed for selv at vælge det skoletilbud, der passer bedst til deres barns behov, til børne- og undervisningsministeren 30.09.2022