Tak for det, og godt nytår, selv om det er ved at være noget tid siden, men vi ses jo kun virtuelt. Så også et godt nytår her ansigt til ansigt.
Lad mig først og fremmest slå fast, at vi kommer til at gøre alt, hvad vi kan, for at der ikke kommer til at være nogen som helst hindring i forhold til et videre optag i uddannelsessystemet. Det gjorde vi også sidste år, i øvrigt i fællesskab, og det skal vi selvfølgelig gøre igen i år. Det synes jeg faktisk er vigtigt at sige, for ellers kunne man jo gå og være bekymret, hvis man var et ungt menneske, der stod over for eksamen.
Når det er sagt, er der en række problemstillinger omkring det her. Først vil jeg sige: Ja, der er et fagligt efterslæb. Der er nogle, der har været hjemme, ikke bare i den her periode, hvor vi har været lukket ned nu, men som også har været pletvis hjemme henover det sidste år på grund af lokale nedlukninger. Det er en problemstilling, vi skal tage ekstremt seriøst i form af at få lukket de faglige huller. Vi skal også tage det meget seriøst, i forhold til hvad vi stiller op med eksamen.
For der er dilemmaet jo, de unge mennesker på den ene side har rigtig godt af at få eksamenstræning. Det gælder både afgangsprøverne i folkeskolen, og det gælder selvfølgelig også på ungdomsuddannelserne. De har godt af at få eksamenstræning.
På den anden side skal vi heller ikke stille dem en opgave, man ikke kan gabe over, fordi man ikke har fået den undervisning, der skal til. Og det vil sige, at vi skal sørge for at få lavet en løsning, som på en eller anden måde balancerer de to hensyn.
Jeg har indkaldt Folketingets partier til på fredag til at tage drøftelser om, hvad vi stiller op med eksamenssituationen, ligesom jeg løbende – og det er faktisk hen over nogle måneder nu – har haft den drøftelse bilateralt med lærere og ledere, både på folkeskole- og på ungdomsuddannelseområdet. Vi prøvede det jo sidste år, og man kan sige, at sidste år var alt nyt. Nu har vi været henne over det før, og det vil sige, at jeg egentlig synes, at vores forudsætninger er bedre, end de var sidste år. Og det er sådan set altid noget.
Men i forhold til det konkrete spørgsmål om, hvad det har af betydning i forhold til deres videre optag: I forhold til optaget mener jeg egentlig, at jeg kan sige, at der kommer det ikke til at have nogen betydning. Men det er klart, at der er et problem, ved at de kan have nogle faglige huller, der kan give nogle vanskeligheder, i forhold til at der var nogle konkrete færdigheder, de skulle have haft med sig. Og de faglige huller skal vi efter min mening gennemgå med en tættekam i fællesskab med forskere og med alle de faglige interessenter, der er, altså hvad vi har af både lærerforeninger og faglige foreninger og selvfølgelig kommunerne, når vi taler om folkeskoleområdet.
Vi har virkelig brug for at gå tæt ind omkring at få lukket de faglige huller. Ellers står de og mangler nogle færdigheder i deres videre færd gennem uddannelsessystemet.