Fremsat den 12. november 2020 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
biobrændstofloven
(Ændring af krav om anvendelse af
bæredygtige og avancerede biobrændstoffer i
brændstof til landtransport m.v.)
§ 1
I biobrændstofloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 10. februar 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1568 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 3, 1. pkt., ændres »0,9 pct.« til:
»0,3 pct.«
2. § 3,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Enhver virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår.«
3. I
§ 3 indsættes som stk. 12 og 13:
»Stk. 12.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at fravigelse af den procentsats, der er fastsat i stk. 1, jf.
stk. 6, ikke kan finde sted i de år, hvor Danmark har
forpligtelser, der kan relateres til iblanding af
biobrændstoffer. Reguleringen skal ske med mindst et
års varsel.
Stk. 13. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen
begrænses i at tælle med ved opfyldelse af
iblandingskrav, der er fastsat i denne lov.«
§ 2
I lov nr. 1568 af 27. december 2019 om
ændring af biobrændstofloven, foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 5, ophæves.
2. § 3,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2. § 1, nr. 4, træder i kraft
den 1. januar 2021. § 1, nr. 3, træder i kraft den 1.
januar 2022.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2, § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Iblandingskrav for bæredygtige
biobrændstoffer på 7,6 pct. i 2021 | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Krav til avancerede biobrændstoffer
på 0,3 pct. i 2021 | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Bemyndigelse til begrænsning af
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj ILUC-risiko | 2.3.1. Gældende ret | 2.3.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 9. Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter Aftale mellem regeringen (S),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance om
forhøjelse af iblandingskrav for biobrændstoffer i
2021 af 7. oktober 2020. Aftaleparterne er enige om at fastholde
den forhøjelse af iblandingskravet fra 5,75 pct. til 7,6
pct., som trådte i kraft den 1. januar 2020, så
iblandingskravet på 7,6 pct. også gælder for
kalenderåret 2021. Iblandingskravet omfatter
biobrændstoffer i benzin, diesel og gas leveret til
landtransport.
Parterne er enige om, at finansieringen af fastholdelsen af det
forhøjede iblandingskrav i 2021 på 60 mio. kr. skal
ske ved at fastsætte kravet til iblanding af avancerede
biobrændstoffer til 0,3 pct. i 2021 samt ved at anvende
henholdsvis 20 mio. kr. og 10 mio. kr. fra Puljen til fremme af
avancerede biobrændstoffer i 2021 og 2022. Endvidere er
aftaleparterne enige om, at klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til at forbyde biobrændstoffer baseret på
palmeolie i at tælle med til opfyldelse af
iblandingskrav.
På den baggrund lægger lovforslaget for det
første op til at fastholde det forhøjede
iblandingskrav til biobrændstoffer i benzin, diesel og gas
leveret til landtransport på 7,6 pct. i 2021. Dette skal ses
i sammenhæng med, at de gældende regler fra den 1.
januar 2021 vil indebære en sænkning af kravet til
anvendelsen af biobrændstoffer fra 7,6 pct. til 5,75 pct. i
2021, hvilket forventes at ville medføre en stigning i
udledningen af drivhusgasser fra transportsektoren.
For det andet foreslås det, at fastsætte
iblandingskravet til avancerede biobrændstoffer til 0,3 pct.
i 2021, hvorefter avancerede biobrændstoffer skal
udgøre mindst 0,3 pct. af en virksomheds samlede
årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold i 2021.
For det tredje foreslås det, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at begrænse
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen,
herunder palmeolie, i at tælle med til opfyldelse af
iblandingskravet. Udmøntningen af denne bemyndigelse vil ske
ved bekendtgørelse, hvor anvendelse af biobrændstoffer
baseret på palmeolie reguleres. I den forbindelse
foreslås det af lovtekniske grunde, at ophæve og
genindsætte biobrændstoflovens § 3, stk. 12, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 2, nr. 1,
om at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler om, at fravigelse af den procentsats, der er fastsat i stk.
1, jf. stk. 6, ikke kan finde sted i de år, hvor Danmark har
forpligtelser, der kan relateres til iblanding af
biobrændstoffer. Reguleringen skal ske med mindst et
års varsel.
Af lovtekniske grunde foreslås det for det fjerde, at
nyaffatte § 3, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
således at iblandingskravet for avancerede
biobrændstoffer i 2022 som udgangspunkt fastholdes på
mindst 0,9 pct. i 2022 af en virksomheds samlede årlige salg
af brændstoffer til landstransport efter energiindhold.
En højere anvendelse af bæredygtige
biobrændstoffer vil bidrage til Danmarks mål om 70 pct.
reduktion af drivhusgasser i 2030 sammenlignet med 1990 og
klimaneutralitet senest i 2050.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Iblandingskrav for bæredygtige
biobrændstoffer på 7,6 pct. i 2021
2.1.1. Gældende ret
Der har været et iblandingskrav for landtransport siden
2010. Iblandingskravet er reguleret i biobrændstofloven,
hvoraf det fremgår, at virksomheder der er omfattet af loven
på årsbasis skal iblande mindst 7,6 pct.
biobrændstoffer i alt brændstof leveret til
landtransport i kalenderåret 2020. Efter de gældende
regler sænkes iblandingskravet for bæredygtige
biobrændstoffer til 5,75 pct. i 2021, jf. § 1, nr. 3 og
§ 3, stk. 2, i lov nr. 1568 af 27. december 2019 om
ændring af biobrændstofloven.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
16, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1513/EU af 9. september 2015 om ændring af
direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om
ændring af direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2015 nr. L 239, side
1 (VE I-direktivet) udgør en stor del af baggrunden for
Danmarks iblandingskrav om biobrændstoffer i
landtransportsektoren.
Efter den gældende bestemmelse i § 3, stk. 1, i
biobrændstofloven skal brændstofleverandører
på årsbasis anvende mindst 7,6 pct. bæredygtige
biobrændstoffer, målt efter energiindhold, i alt det
brændstof, de sælger til landtransport. Det
gælder alle virksomheder, der angiver og betaler energiafgift
efter mineralolieafgiftsloven for det flydende brændstof, der
sælges til transport, eller den naturgasleverandør,
der er leverandør af gasformige brændstoffer til en
gastankstation, eller selskaber, som hverken angiver eller betaler
energiafgift for brændstoffet, men sælger
brændstoffet til et selskab, som angiver og betaler
energiafgift, og selv forbruger brændstoffet (herefter
virksomheder). Der er ikke krav om, at der skal være 7,6 pct.
i benzin og 7,6 pct. i diesel, men der er et krav om, at der samlet
set, for både benzin og diesel, skal være iblandet 7,6
pct. bæredygtige biobrændstoffer i alt det
brændstof, der sælges til landtransport på
årsbasis.
Der kan således anvendes konventionelle
biobrændstoffer, også kaldet 1. generations
biobrændstoffer, der typisk er lavet på
sukkerrør, sukkerroer, korn, majs, palmeolie, sojaolie og
rapsolie, til opfyldelse af forpligtelsen på 7,6 pct.,
ligesom der kan anvendes biobrændstoffer, der er
dobbelttællende efter den gældende
biobrændstoflov, også kaldet 2. generations
biobrændstoffer, eller de såkaldte avancerede
biobrændstoffer. 2. generations biobrændstoffer er
typisk lavet på affald, restprodukter, celluloseholdige
materialer, der ikke er beregnet til fødevarer, eller
lignocellulose råprodukter. Et yderligere kendetegn for denne
type biobrændstoffer er, at de bliver produceret med kendte
teknologier.
Den sidste type af biobrændstoffer, som kan benyttes til
opfyldelse af forpligtelsen på 7,6 pct. er de avancerede
biobrændstoffer, som også produceres på bl.a.
affalds- og restprodukter, celluloseholdige materialer, der ikke er
beregnet til fødevarer, lignocellulosisk materiale og andre
materialer, der typisk ikke har andre anvendelsesområder,
bortset fra afbrænding. De avancerede biobrændstoffer
laves på nogle af de samme råprodukter som 2.
generations biobrændstoffer. De avancerede
biobrændstoffer og 2. generations biobrændstoffer
regnes typisk for de bæredygtige biobrændstoffer, der
har den højeste CO2-fortrængning. De avancerede
biobrændstoffer er også karakteriseret ved, at
produktionen heraf er en ny teknologi, der kun er ved at
bevæge sig fra forsøgsværker til produktion i
fuld skala.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 8,
stk. 1, nr. 1, i biobrændstofloven, at en overtrædelse
af iblandingskravet i § 3, stk. 1, kan straffes med
bøde.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den forslåede ordning
De gældende regler vil fra den 1. januar 2021
indebære en sænkning af kravet til anvendelsen af
biobrændstoffer fra 7,6 pct. til 5,75 pct. i 2021, hvilket
forventes at ville medføre en stigning i udledningen af
drivhusgasser fra transportsektoren.
Med henblik på at udmønte den politiske aftale fra
den 7. oktober 2020 foreslås det med dette lovforslag, at
fastholde den forhøjelse af iblandingskravet fra 5,75 pct.
til 7,6 pct., som trådte i kraft den 1. januar 2020, så
iblandingskravet på 7,6 pct. også gælder for
kalenderåret 2021. Dette vil reducere den forventede stigning
i udledningen fra transportsektoren, som følge af det lavere
iblandingskrav, der ellers ville træde i kraft.
2.2. Krav til
avancerede biobrændstoffer på 0,3 pct. i
2021
2.2.1. Gældende ret
Det følger af biobrændstoflovens § 3, stk. 3,
at enhver virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår. Det fremgår af
biobrændstoflovens § 3, stk. 10, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om en anden
biobrændstofandel, der ikke overstiger procentsatser, der er
fastsat i stk. 1 og 3, såfremt særlige hensyn
gør sig gældende.
Denne bemyndigelse har ministeren udnyttet i
bekendtgørelse nr. 1625 af 27. december 2019 om
biobrændstoffers bæredygtighed m.v., hvor det
fremgår af § 17, stk. 1, at enhver virksomhed skal
sikre, at anvendelsen af avancerede biobrændstoffer (som
defineret i § 2, nr. 1, i biobrændstofloven) i
året 2020 skal udgøre mindst 0,15 pct. af
virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til
landtransport målt efter energiindhold, og at kravet fra den
1. januar til den 31. december 2021 skal stige til 0,75 pct.
Virksomheden kan alene medregne biobrændstoffer, der
overholder krav til biobrændstoffers bæredygtighed
fastsat i medfør af § 4, i biobrændstofloven.
Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af hvert
kalenderår.
Der henvises til afsnit 2.1.2 for en nærmere beskrivelse
af avancerede biobrændstoffer.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 8,
stk. 1, nr. 1, i biobrændstofloven, at en overtrædelse
af iblandingskravet i § 3, stk. 3, kan straffes med
bøde.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med den politiske aftale af den 7. oktober 2020 er det
besluttet, at fastholdelsen af det forhøjede iblandingskrav
for bæredygtige biobrændstoffer finansieres ved blandt
andet at sænke iblandingskravet for avancerede
biobrændstoffer fra 0,75 pct., jf. § 17, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1625 af 27. december 2019 om
biobrændstoffers bæredygtighed m.v., til 0,3 pct. i
2021. Dette krav vil sikre en minimumsanvendelse af avancerede
biobrændstoffer, og repræsenterer samtidig en stigning
i kravet til anvendelse af avancerede biobrændstoffer
på 0,15 procentpoint sammenlignet med 2020.
Det vurderes, at indførelsen af iblandingskravet for
avancerede biobrændstoffer direkte i biobrændstofloven
vil være mest hensigtsmæssigt.
På den baggrund foreslås det at ændre §
3, stk. 3, 1. pkt., i biobrændstofloven, hvorefter
iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer fra den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2021 vil udgøre
mindst 0,3 pct. af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold.
Af lovtekniske grunde foreslås det, at nyaffatte § 3,
stk. 3, i biobrændstofloven, hvorefter iblandingskravet for
avancerede biobrændstoffer mindst vil udgøre 0,9 pct.
af virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer
til landtransport målt efter energiindhold fra og med
år 2022. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår. Desuden vil der være mulighed for, at
klima-, energi- og forsyningsministeren udnytter sin bemyndigelse i
biobrændstoflovens § 3, stk. 10, til
efterfølgende at sænke iblandingskravet for avancerede
biobrændstoffer.
Et evt. iblandingskrav for avancerede biobrændstoffer
efter den 31. december 2021 forventes at ville indgå i et
kommende lovforslag om implementering af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme
af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende
2018, nr. L 328, side 82 (VE II-direktivet).
2.3 Bemyndigelse til begrænsning af
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj ILUC-risiko
2.3.1. Gældende ret
Loven opstiller visse krav til anvendelsen af visse typer af
biobrændstoffer i forhold til, at de enkelte medlemsstater
ikke kan forbyde anvendelsen af biobrændstoffer, der lever op
til bæredygtighedskriterierne i VE I-direktivet. Det skal
bemærkes, at der ved denne vurdering ikke inddrages de
ILUC-risici, der er ved enkelte biobrændstoftyper.
Biobrændstofloven indeholder derfor ikke i dag en
bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler om
begrænsning af biobrændstoffer produceret af
råprodukter med høj risiko for indirekte
ændringer i arealanvendelsen fra at tælle med ved
opfyldelse af iblandingskrav.
Indirekte ændringer i arealanvendelsen er bedre kendt
under betegnelsen ILUC (Indirect Land Use Change). ILUC kan
forekomme, når arealer, der tidligere var forbeholdt
fødevare- eller foderproduktion, omlægges til
produktion af biobrændstoffer, flydende biobrændsler og
biomassebrændsler. Da efterspørgslen efter
fødevarer og foder stadig vil skulle imødekommes, kan
det føre til, at landbrugsarealer udvides ind på
arealer med stort kulstofslager såsom skove,
vådområder og tørvebundsarealer, hvilket
forårsager yderligere drivhusgasemissioner.
ILUC-risikoen er forskellig fra biobrændstoftype til
biobrændstoftype, og der er videnskabelig uenighed om
størrelsen af ILUC, men der er dog enighed om, at den ikke
er ubetydelig.
De ILUC-modeller, der er udarbejdet, viser entydigt, at
ILUC-risikoen er størst for den gruppe af
biobrændstoffer, der laves med olieholdige afgrøder
som råvarer. Det drejer sig om biodiesel lavet på fx
palmeolie. ILUC-risikoen er ikke ens for alle råprodukter,
men der er bred enighed om, at den er højest for
palmeolie.
Den anden gruppe af biobrændstoffer med en ILUC-risiko er
biobrændstoffer lavet med sukker- eller stivelsesholdige
råvarer som fx korn, majs, sukkerrør og sukkerroer.
Også for denne type af biobrændstoffer er der forskel
på ILUC-risiciene mellem de forskellige råvarer.
Til fastsættelse af hvilke råprodukter, der har
høj risiko for ILUC anvendes Kommissionens delegerede
forordning 2019/807/EU af 13. marts 2019 om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 for
så vidt angår fastsættelse af råprodukter
med høj risiko for indirekte ændringer i
arealanvendelsen, for hvilke der er konstateret en betydelig
udvidelse af produktionsarealet ind på arealer med stort
kulstoflager, og certificering af biobrændstoffer, flydende
biobrændsler og biomassebrændsler med lav risiko for
indirekte ændringer i arealanvendelsen
(ILUC-forordningen).
2.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med den politiske aftale af den 7. oktober 2020 er det
besluttet, at bemyndige ministeren til at forbyde anvendelsen af
palmeolie i at tælle med i iblandingskravet.
Biobrændstoffer kan groft opdeles i to kategorier: 1.
generations biobrændstoffer baseret på råvarer,
der ellers kan benyttes til foder eller fødevarer og 2.
generations biobrændstoffer, der er baseret på affald
eller restprodukter.
Når man i vurderingen af biobrændstoffets totale
bæredygtighed inddrager ILUC-effekten for de
råprodukter, som biobrændstoffet er produceret af,
ændres billedet af 1. generations biobrændstoffers
drivhusudledninger.
Biobrændstoffers ILUC-effekt kan imidlertid ikke
måles eller observeres direkte, da de indirekte
ændringer i arealanvendelsen fra produktionen af
afgrøder til biobrændstof, vil indgå i en
række andre faktorer, som også vil påvirke
arealanvendelsen både lokalt og globalt. ILUC-effekten fra en
afgrøde, eller gruppe af afgrøder, kan derfor kun
estimeres via modeller. Biobrændstoffers faktiske CO2-emissioner forårsaget af
ILUC-effekt, vil dermed være omfattet af usikkerhed.
Flere studier peger imidlertid mod, at ILUC-effekten for
biobrændstoffer, der er produceret med olieholdige
afgrøder som råvare (f.eks. palmeolie) er
væsentligt højere end for biobrændstoffer, der
har stivelse og sukker som råvare.
For at tilskynde virksomheder omfattet af
biobrændstofloven til at anvende biobrændstoffer
produceret af råprodukter med lav ILUC-risiko, der, jf.
ovenstående, er mere bæredygtige end
biobrændstoffer produceret med råprodukter med
høj ILUC-risiko til opfyldelse af iblandingskrav,
foreslås det, at klima- energi- og forsyningsministeren
bemyndiges til at fastsætte begrænsning i anvendelsen
af biobrændstoffer med høj ILUC-risiko til opfyldelse
af iblandingskrav. Ministeren bemyndiges i overensstemmelse med den
politiske aftale af 7. oktober 2020 til at udnytte den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte krav om at
biobrændstoffer produceret på palmeolie med høj
ILUC-risiko, ikke kan tælle med ved opfyldelse af
iblandingskravet. Derfor muliggøre bemyndigelsen en delvis
implementering af VE II-direktivet artikel 26, stk. 1, 3.
afsnit.
Til fastsættelse af hvilke råprodukter der har
høj risiko for ILUC anvendes Kommissionens ILUC-forordning
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/2001 for så vidt angår
fastsættelse af råprodukter med høj risiko for
indirekte ændringer i arealanvendelsen, for hvilke der er
konstateret en betydelig udvidelse af produktionsarealet ind
på arealer med stort kulstoflager, og certificering af
biobrændstoffer, flydende biobrændsler og
biomassebrændsler med lav risiko for indirekte
ændringer i arealanvendelsen.
Biobrændstoffer produceret på råprodukter med
høj ILUC-risiko, inkluderer jf. reglerne om beregninger i
ILUC-forordningen, på nuværende tidspunkt kun
palmeolie.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at fastholde det forhøjede iblandingskrav
på 7,6 pct. i 2021 og kravet om, at avancerede
biobrændstoffer skal udgøre mindst 0,3 pct. i 2021 vil
medføre udgifter for stat, regioner og kommuner (som brugere
af brændstof) på ca. 3 mio. kr. i 2021 i form af
øgede brændstofudgifter.
De samfundsøkonomiske omkostninger forventes at
udgøre ca. 70. mio. kr. inklusive sideeffekter.
De samfundsøkonomiske omkostninger hidrører
primært fra en højere kostpris på
biobrændstoffer og afledte effekter som følge af en
højere brændstofpris. Det forventes bl.a., at en
øget brændstofpris vil medføre øget
grænsehandel med deraf følgende tab af afgifter
på de varer, der indkøbes uden for Danmark. Yderligere
forventes det, at øgede brændstofudgifter generelt vil
medføre et lavere bilsalg og færre antal kørte
kilometer, der ligeledes vil føre til et lavere
afgiftsprovenu. Staten vil derudover få et direkte statsligt
provenutab fra CO2-afgifter på
ca. 20 mio. kr.
Iblandingskravet forventes at ville medføre et samlet
statsligt provenutab på 30 mio. kr. som følge af
ændrede brændstofpriser.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil medføre
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
En fastholdelse af det forhøjede iblandingskrav på
7,6 pct. i 2021 samtidig med en sænkning af kravet til
avancerede biobrændstoffer fra 0,75 pct. til 0,3 pct. i 2021,
forventes at medføre øgede omkostninger til
biobrændstoffer på ca. 50 mio. kr. i 2021. Idet CO2-afgiftsbetalingen med forslaget vil
blive reduceret med ca. 20 mio. kr. som følge af øget
anvendelse af biobrændstoffer, forventes nettoudgifterne for
erhvervet at blive ca. 30 mio. kr. Erhvervets omkostninger
forventes at blive overført til forbrugerne gennem en
højere pris på brændstof.
Den foreslåede ordning forventes at afstedkomme en meget
begrænset forøgelse af de administrative byrder for
erhvervslivet. De administrative byrder vurderes at være
under 4 mio. kr. årligt, hvorfor de ikke kvantificeres
yderligere.
De fem principper for agil erhvervsrettet regulering er blevet
vurderet og ikke fundet relevante for lovforslaget, da det
primære formål med lovforslaget er at forhøje
det eksisterende iblandingskrav for bæredygtige
biobrændstoffer. Forslaget vurderes derfor ikke at få
betydning for virksomhedernes anvendelse af teknologier og
forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at medvirke til opfyldelse af Danmarks
mål om 70 procent reduktion af drivhusgasser i 2030
sammenlignet med 1990 og klimaneutralitet senest i 2050.
Lovforslaget vil endvidere reducere den forventede stigning i
udledningen fra transportsektoren, som følge af det lavere
iblandingskrav, der ellers ville træde i kraft.
Det forventes, at lovforslaget vil medføre en CO2-reduktion på 0,1-0,2 mio. tons for
2021 inklusiv afledte effekter.
Lovforslagets del om at fastholde det forhøjede
iblandingskrav på 7,6 pct. i 2021 og kravet om, at avancerede
biobrændstoffer skal udgøre mindst 0,3 pct. i 2021
forventes at understøtte verdensmål 7 om
bæredygtig energi. Ligeledes vil en begrænsning af
anvendelsen af biobrændstoffer baseret på palmeolie
understøtte dette mål. I forhold til verdensmål
7 kan der være positive konsekvenser specifikt i forhold til
delmål 7.2, hvorefter andelen af vedvarende energi i det
globale energimix skal øges væsentligt inden 2030.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget muliggør gennemførelse af dele af VE
II-direktivet.
VE II-direktivets artikel 26, stk. 1, 3. afsnit, giver
medlemsstaterne mulighed for at begrænse anvendelse af
biobrændstoffer med udgangspunkt i ILUC. Med
bemyndigelsesbestemmelsen muliggøres det, at klima-, energi-
og forsyningsministeren fastsætter regler om, at
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen
forhindres i at tælle med ved opfyldelse af
iblandingskravet.
Udmøntning af bemyndigelsen skal ske i overensstemmelse
med EU-retten.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. oktober 2020
til den 26. oktober 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
3F, 92-Gruppen, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen,
inklusiv Akkrediteringsrådet, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Altinex
Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation,
BFI-indkøb, Bilfærgernes Rederiforening,
Bio-Energipark Tønder, Biorefining Alliance, Bornholms
Energi & Forsyning, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen),
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Cepos, Cevea, Circle K,
CO-industri, Concito, Dajolka, Daka, Dakofo, Dan Belusa, DANAK (Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DCC, Hveiti, Danish
Offshore Industry (Esben Mortensen), Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Industri, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Skovforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL),
Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Det
Økologiske Råd, DLG, DONG Energy A/S, Drivkraft
Danmark, DS Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen
for myndighedsbetjening, Emmelev Mølle,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet,
Energitjenesten, EON, Esvagt A/S, Evida, Forbrugerrådet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), FSR -
danske revisorer, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Olieberedskabslagre, Foreningen for Slutbrugere
af Energi, Fremsyn, Frie Elforbrugere, Go'on, Greenpeace, GTS
(Godkendt Teknologisk service), Haahr benzin, Hededanmark, Hornsyld
Købmandsgaard A/S, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL (Kommunernes
Landsforening), Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Maskinmestrenes Forening,
Materialeplatformen, Mollerup Mølle, Mærsk Olie og Gas
AS, Nature Energy, Noah, Nordic Green, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Nordsøenheden, Novozymes, Offentlig
Ansattes Organisationer (OAO), OK, Oles Olie, Olie Gas Danmark, Q8,
Rederiforeningen af 2010, RenoSam, Rigsrevisionen, Samvirkende
Energi- og Miljøkontorer, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Seges, Skibs- og Bådebyggeriernes
Arbejdsgiverforening Danske Maritime, Statoil, Lederne
Søfart, Sønderjysk Landboforening, Tekniq,
Teknologisk Institut, YX, Vattenfall A/S, VedvarendeEnergi, Verdens
Skove, Vindmølleindustrien og WWF.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De samfundsøkonomiske omkostninger
forventes at udgøre ca. 70. mio. kr. inklusive
sideeffekter. Ca. 3 mio. kr. i 2021 form af
meromkostninger til brændstof (som brugere af
brændstof). Iblandingskravet forventes at
medføre et samlet statsligt provenutab på 30 mio.
kr. | Negative implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | En fastholdelse af det forhøjede
iblandingskrav på 7,6 pct. i 2021 og samtidig en
sænkning af kravet til avancerede biobrændstoffer fra
0,75 pct. til 0,3 pct. i 2021, forventes at medføre
øgede omkostninger til biobrændstoffer på ca. 50
mio. kr. i 2021. Da CO2-afgiftsbetalingen med forslaget vil
blive reduceret med ca. 20 mio. kr. som følge af øget
anvendelse af biobrændstoffer, vil nettoudgifterne for
erhvervet forventes at være på ca. 30 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Under 4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Det forventes, at lovforslaget vil
medføre en CO2-reduktion
på 0,1-0,2 mio. tons for 2021 inklusiv afledte
effekter. Lovforslaget forventes således at
være medvirkende til at opfylde regeringens mål om 70
procent reduktion af drivhusgasser i 2030 sammenlignet med 1990
samt at opnå klimaneutralitet i senest 2050. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. Det bemærkes, at
bemyndigelsesbestemmelsen muliggør en delvis
gennemførelse af VE II-direktivet, da klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
at biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen
forhindres i at tælle med ved opfyldelse af virksomheders
iblandingskrav. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende bestemmelse i
biobrændstoflovens § 3, stk. 3, 1. pkt., at enhver
virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold.
Det foreslås at ændre biobrændstoflovens § 3, stk. 3, 1. pkt., så andelen
af avancerede biobrændstoffer skal udgøre mindst 0,3
pct. af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold.
Det vil indebære, at den andel af avancerede
biobrændstoffer som enhver virksomhed har pligt til at sikre
sig er en del af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport, i kalenderåret 2021,
sænkes fra mindst 0,9 pct. til mindst 0,3 pct. af
virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til
landtransport målt efter energiindhold.
Det foreslås, at sænke kravet til anvendelsen af
avancerede biobrændstoffer fra mindst 0,9 pct. til mindst 0,3
pct. kun skal ske i perioden fra den 1. januar 2021 til og med den
31. december 2021, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 2 og §
3, stk. 2.
Virksomheden vil alene kunne medregne biobrændstoffer, der
overholder krav om biobrændstoffers bæredygtighed
fastsat i medfør af § 4, i biobrændstofloven.
Forpligtelsen til at iblande biobrændstoffer skal være
opfyldt ved udgangen af hvert kalenderår.
Til nr. 2
Det følger af biobrændstoflovens § 3, stk. 3,
at enhver virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold. Af bestemmelsen følger
endvidere, at virksomheden alene kan medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4 i biobrændstofloven, og at forpligtelsen skal
være opfyldt ved udgangen af hvert kalenderår.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, sænkes iblandingskravet
for avancerede biobrændstoffer fra 0,9 pct. til 0,3. pct.
2021.
Det følger af den foreslåede nyaffattelse af § 3, stk. 3, 1. pkt., i
biobrændstofloven, at enhver virksomhed har pligt til at
sikre, at avancerede biobrændstoffer udgør mindst 0,9
pct. af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer målt efter energiindhold.
Det vil indebære, at lovkravet om, at enhver virksomhed
skal sikre anvendelsen af avancerede biobrændstoffer, fra
kalender året 2022 på ny forhøjes fra mindst 0,3
pct. til 0,9 pct. af virksomhedens samlede årlige salg af
brændstoffer til landstransport målt efter
energiindhold. Det foreslås, at forhøjelsen af kravet
til anvendelsen af avancerede biobrændstoffer fra mindst 0,3
pct. til mindst 0,9 pct., træder i kraft den 1. januar 2022,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Det foreslåede § 3, stk. 3, 2.
pkt., indebærer, at de forpligtede virksomheder alene
vil kunne medregne biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Kravene til bæredygtighed er fastsat i
medfør af bekendtgørelse nr. 1625 af 27. december
2019 om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.
Bæredygtighed er et grundlæggende problem for mange
biobrændstoffer. Problemstillingen bliver særlig
aktuel, når den såkaldte ILUC-effekt (effekten af
indirekte arealforskydninger) inddrages i vurderingen. EU's
bæredygtighedskriterier inddrager ikke
ILUC-problemstillingen. For en nærmere uddybning af bl.a.
baggrunden for vedtagelsen af ILUC-direktivet og kravet til
medlemsstaterne om at sikre indførelse af nationale
minimumskrav til anvendelse af avancerede biobrændstoffer,
henvises der til de almindelige bemærkninger til lovforslaget
til lov nr. 1754 af 27. december 2016, jf. Folketingstidende
2016-17, A, L 67, side 3 f.
Det foreslåede § 3, stk. 3, 3.
pkt., indebærer, at forpligtelsen skal være
opfyldt ved udgangen af hvert kalenderår. Avancerede
biobrændstoffer produceres hovedsageligt på affalds- og
restprodukter og fortrænger derfor ikke
fødevareproduktion. Iblandingskravet af avancerede
biobrændstoffer på 0,9 pct. er ikke et krav om
iblanding af yderligere biobrændstoffer ud over den
forpligtelse, der følger af iblandingsforpligtelsen efter
biobrændstoflovens § 3, stk. 1. De 0,9 pct. avancerede
biobrændstoffer er således en delmængde af det
generelle iblandingskravet, der er fastsat i
biobrændstoflovens § 3, stk. 1. Avancerede
biobrændstoffer vil også kunne tælle dobbelt mod
1 pct.-iblandingskravet, jf. biobrændstoflovens § 3,
stk. 2.
Iblandingskravet på 0,9 pct., målt efter
energiindhold, vil kunne nås med avanceret bioethanol,
avanceret biodiesel, avanceret biogas eller andre
brændstoftyper, der er baseret på råprodukterne i
biobrændstoflovens bilag 1, del A.
Til nr. 3
Efter den gældende biobrændstoflov er der ikke
mulighed for at begrænse anvendelsen af visse typer af
biobrændstoffer. De nuværende regler blev
indført ved gennemførelsen af VE I-direktivet, der
indeholder en bestemmelse om, at den enkelte medlemsstat ikke kan
forbyde anvendelsen af biobrændstoffer, der lever op til
bæredygtighedskriterierne i VE I-direktivet. Det skal
bemærkes, at der ved denne vurdering ikke inddrages de
ILUC-risici, der er ved enkelte biobrændstoftyper.
Det foreslås af lovtekniske grunde, at indsætte
§ 3, stk. 12, i
biobrændstofloven om, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at fravigelse
af den procentsats, der er fastsat i stk. 1, jf. stk. 6, ikke kan
finde sted i de år, hvor Danmark har forpligtelser, der kan
relateres til iblanding af biobrændstoffer. Reguleringen skal
ske med mindst et års varsel.
Indsættelsen foreslås af lovtekniske grunde og skal
ses i sammenhæng med ophævelsen af den tilsvarende
bestemmelse i lov nr. 1568 af 27. december om ændring af
biobrændstofloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Den forslåede bestemmelse i § 3, stk. 12,
indebærer, at ministeren med et års varsel skal kunne
fastsætte regler om, at fravigelse af den procentsats, der er
fastsat i § 3, stk. 1, jf. stk. 6, ikke kan finde sted i de
år, hvor Danmark har forpligtelser, der kan relateres til
iblanding af biobrændstoffer.
Den forslåede bestemmelse vil skulle anvendes i
tilfælde, hvor Danmark har forpligtelser, der kan relateres
iblanding af biobrændstoffer, og hvor det på
forhånd er vigtigt, at bidraget fra transportsektoren kendes
præcist. Det vil eksempelvis kunne være internationale
aftaler, hvor Danmark har forpligtet sig til i et givet år,
at skulle have reduceret sin CO2-udledning med en bestemt procentsats,
eller at Danmark eksempelvis skal have en bestemt andel anden
generations biobrændstoffer i transportsektoren.
Sådanne forpligtelser vil gøre det nødvendigt,
at regeringen har klarhed over det præcise niveau, som
forskellige sektorer bidrager med, herunder præcist hvor
stort bidraget fra brændstofloven vil være, og det er
derfor ikke hensigtsmæssigt, hvis virksomheder kan fravige
forpligtelsen i sådanne år. Forpligtelsen vil på
lignende måde også kunne udspringe fra nationale
aftaler.
Den forslåede indsættelse af § 3, stk. 12, 2
pkt., indebærer, at såfremt der skal fremsættes
regler i henhold til det indsatte stk. 12, 1. pkt., hvorefter der
ikke skal kunne ske fravigelse af den procentsats, der er fastsat i
§ 3, stk. 1, vil denne regulering skulle varsels mindst et
år i forvejen. Afstedkommer eksempelvis en international
CO2-reduktionsforpligelse, at
bemyndigelsen anvendes til at bestemme, at der ikke kan finde
fravigelser sted i 2025, vil dette skulle varsles senest den 31.
december 2023.
Det foreslås endvidere at indsætte en ny
bemyndigelse i biobrændstoflovens §
3, stk. 13, hvorefter klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om, at
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen
begrænses i at tælle med ved opfyldelse af
iblandingskrav. Bestemmelsen muliggør en delvis
implementering af VE II-direktivet.
Bemyndigelsen udmøntes i bekendtgørelse.
Den foreslåede bestemmelse vil muliggøre en delvis
implementering af VE II-direktivets artikel 26, stk. 1, 3. afsnit.
Denne artikel fastlægger bl.a., at medlemsstaterne kan skelne
mellem forskellige biobrændstoffer, flydende
biobrændsler og biomassebrændsler produceret af
fødevare- og foderafgrøder, idet der tages hensyn til
den bedste tilgængelige dokumentation vedrørende
ILUC.
I overensstemmelse med den politiske aftale af 7. oktober 2020
bemyndiges klima-, energi- og forsyningsministeren til at udnytte
den foreslåede bemyndigelse til at forbyde
biobrændstoffer baseret på palmeolie med en høj
ILUC-risiko i at tælle med ved opfyldelsen af iblandingskrav.
Dette udmøntes ved i en bekendtgørelse at
fastsætte krav om, at biobrændstoffer produceret
på palmeolie med høj ILUC-risiko, forbydes i at
tælle med ved opfyldelse af iblandingskravet.
Biobrændstoffer produceret på råprodukter med
høj ILUC-risiko, inkluderer, jf. ILUC-forordningen på
nuværende tidspunkt kun palmeolie.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 3, stk. 2, i lov nr. 1568 af 27.
december 2019 om ændring af biobrændstofloven, at
§ 1, nr. 5, der indsætter en bemyndigelse i
biobrændstoflovens § 3, stk. 12, træder i kraft
den 1. januar 2021.
Det foreslås i § 2, nr.
1, i lovforslaget, at § 1, nr. 5, i lov nr. 1568 af 27.
december 2019 om ændring af biobrændstofloven,
ophæves af lovtekniske grunde.
Bemyndigelsen i biobrændstoflovens § 3, stk. 12,
nyaffattes samtidig med ikrafttræden den 1. januar 2021, jf.
lovforsalgets §1, nr. 3 og § 3, stk. 1.
Til nr. 2
Det følger af § 3, stk. 2, i lov nr. 1568 af 27.
december 2019 om ændring af biobrændstofloven, at
§ 1, nr. 3-5 træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i § 2, nr.
2, i lovforslaget, at § 1, nr. 4, i lov nr. 1568 af 27.
december 2019 om ændring af biobrændstofloven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i § 2, nr.
2, i lovforslaget, at § 1, nr. 3, i lov nr. 1568 af 27.
december 2019 om ændring af biobrændstofloven
træder i kraft den 1. januar 2022.
Det følger af den gældende § 3, stk. 1, i
biobrændstofloven, at enhver virksomhed har pligt til at
sikre, at biobrændstoffer udgør mindst 5,75 pct. af
virksomhedens samlede årlige salg af brændstoffer til
landsport målt efter energiindhold, jf. dog stk. 4. Det
fremgår endvidere, at virksomheden alene kan medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Endelig fremgår det, at forpligtelsen skal
være opfyldt ved udgangen af hvert kalenderår, jf. dog
stk. 5.
Det indebærer, at iblandingskravet for bæredygtige
biobrændstoffer vil udgøre 5,75 pct. i 2021,
såfremt ikrafttræden af § 1, nr. 3, i lov nr. 1568
af 27. december 2019 om ændring af biobrændstofloven
ikke udskydes, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Dette foreslås, fordi iblandingskravet på 7,6 pct.
fastholdes i kalenderåret 2021, hvorfor ikrafttræden af
sænkningen af iblandingskravet til 5,75 pct. foreslås
udskudt til kalenderåret 2022.
Samtidig foreslås det i § 2, nr. 2, i lovforslaget,
at § 1, nr. 4, i lov nr. 1568 af 27. december 2019 om
ændring af biobrændstofloven træder i kraft den
1. januar 2021.
Det indebærer, at kravene i § 1, nr. 4, i lov nr.
1568 af 27. december 2019 om ændring af
biobrændstofloven fortsat vil komme til at gælde fra
den 1. januar 2021.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven, træder i kraft den 1. januar 2021.
Dette foreslås som følge af de
fællesikrafttrædelsesdatoer om erhvervsrettet
lovgivning.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2022.
Dette foreslås, fordi kravet på 0,3 pct. til
anvendelse af avancerede biobrændstoffer i § 3, stk. 3,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, alene vil skulle gælde i
2021. Af lovtekniske grunde indsættes således to
ændringsnumre i lovforslaget med forslag til ændring af
biobrændstoflovens § 3, stk. 3, jf. lovforslagets §
1, nr. 1 og 2 om iblandingskrav for avancerede
biobrændstoffer. De to ændringer i
biobrændstoflovens § 3, stk. 3, vil med lovforslaget
få forskudt ikrafttræden til henholdsvis den 1. januar
2021 og den 1. januar 2022.
Det indebærer, at iblandingskravet for avancerede
biobrændstoffer i kalenderåret 2021 udgør mindst
0,3 pct., jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og at iblandingskravet
for avancerede biobrændstoffer i kalenderåret 2022
udgør mindst 0,9 pct., jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
jf. § 3, stk. 2.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, fordi biobrændstofloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I biobrændstofloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 10. februar 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1568 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer: | | | | § 3. | | | Stk. 1-2.
--- | | | Stk. 3. Enhver
virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold. | | 1. § 3, stk. 3, 1. pkt., ændres
»0,9 pct.« til: »0,3 pct.«. | | | | 2. § 3, stk. 3, affattes
således: | | »Stk. 3.
Enhver virksomhed har pligt til at sikre, at avancerede
biobrændstoffer udgør mindst 0,9 pct. af virksomhedens
samlede årlige salg af brændstoffer til landtransport
målt efter energiindhold. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår«. | Stk. 4-11.
--- | | | | | | | | | | | | | 3. I § 3 indsættes som stk. 12 og 13: | | | »Stk. 12.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at fravigelse af den procentsats, der er fastsat i stk. 1, jf.
stk. 6, ikke kan finde sted i de år, hvor Danmark har
forpligtelser, der kan relateres til iblanding af
biobrændstoffer. Reguleringen skal ske med mindst et
års varsel. | | | Stk. 13. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, at
biobrændstoffer produceret af råprodukter med
høj risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen
begrænses i at tælle med ved opfyldelse af
iblandingskrav, der er fastsat i medfør af denne
lov.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1568 af 27. december 2019 om
ændring af biobrændstofloven, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3. | | | Stk. 1.
--- | | | Stk. 2. §
1, nr. 3-5, træder i kraft den 1. januar 2021. | | 1. § 1, nr. 5, ophæves. | | | | | | 2. § 3, stk. 2, affattes
således: | | | »Stk.
2. § 1, nr. 4, træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar
2022.« | | | Stk. 3-4.
--- | | |
|