Skriftlig fremsættelse (12. november
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
biobrændstofloven (Ændring af krav om anvendelse af
bæredygtige og avancerede biobrændstoffer i
brændstof til landtransport m.v.)
(Lovforslag nr. L 97)
Formålet med lovforslaget er at
udmønte Aftale mellem regeringen (S), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance om
forhøjelse af iblandingskrav for biobrændstoffer i
2021 af 7. oktober 2020. Aftaleparterne ønsker med denne
overgangsløsning for 2021 at sikre ro om branchens
vilkår og samtidig reducere den forventede stigning i
udledningen fra transportsektoren, som følge af det lavere
iblandingskrav, der ellers ville træde i kraft.
Lovforslaget indeholder tre
hovedpunkter.
Med lovforslaget foreslås for det
første at fastholde den forhøjelse af
iblandingskravet fra 5,75 pct. til 7,6 pct., som trådte i
kraft 1. januar 2020, så iblandingskravet også
gælder for kalenderåret 2021. Iblandingskravet omfatter
biobrændstoffer i benzin, diesel og gas leveret til
landtransport.
For det andet foreslås det, at
fastsætte iblandingskravet til avancerede
biobrændstoffer på 0,3 pct., hvorefter avancerede
biobrændstoffer således skal udgøre mindst 0,3
pct. af en virksomheds samlede årlige salg af
brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold. Dette iblandingskrav foreslås også at
gælde i kalenderåret 2021.
For det tredje foreslås det, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at
begrænse biobrændstoffer produceret af
råprodukter med høj risiko for indirekte
ændringer i arealanvendelsen, herunder palmeolie, i at
tælle med til opfyldelse af iblandingskravet. Indirekte
ændringer i arealanvendelsen er bedre kendt under betegnelsen
ILUC (Indirect Land Use Change), og betegner den afledte effekt af
ændringer i arealanvendelsen ét sted på arealer
et andet sted. Udmøntningen af bemyndigelsen vil ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2021.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.